שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » תוכנית לאומית רב-שנתית לבטיחות בדרכים
משרד התחבורה מציג
היעד עד סוף העשור: ירידה של 50% במספר ההרוגים והפצועים קשה. השרה רגב: "חיי אדם הם הערך המקודש ביותר, וכולנו מחויבים לעשות הכל כדי לשמור עליהם"
תאונה | צילום: Daniel Reiner, שאטרסטוק

ועדת ההיגוי הבינמשרדית, בראשות מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה השלימה את גיבוש התוכנית הלאומית הרב שנתית לבטיחות בדרכים, שתוצג לממשלה. על התוכנית עמלו יחד שישה צוותי עבודה שייצגו את כלל משרדי הממשלה, צה"ל וגופי האכיפה, השלטון המקומי וארגוני החברה האזרחית, אשר סיימו את עבודתם בזמן שיא של כ-100 ימים.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב ציינה כי משרדה משקיע משאבים חסרי תקדים במאבק הנחוש לשמירה על הבטיחות בכבישי ישראל. "אנו פועלים בכל הדרכים ובכל הערוצים, ומשקיעים ללא הרף בתשתיות תחבורה בטוחות יותר, בחינוך והסברה, באכיפה, בתקינה ועוד. התכנית שתוגש לאישור הממשלה, מתכללת את כל מה שניתן לעשות, בכל התחומים, על מנת להציל חיים על הכבישים ולמנוע תאונות דרכים".

"חיי אדם הם הערך המקודש ביותר, וכולנו מחויבים לעשות הכל כדי לשמור עליהם. אני רואה את קידום הבטיחות בדרכים כאחד התפקידים החשובים ביותר של משרד התחבורה, ואפעל בכל כוחי למען מטרה נעלה זו", הוסיפה השרה רגב.

התוכנית מצטיינת בראייה רחבה, אינטגרטיבית ובין תחומית, מתייחסת לכל החידושים והמהפכות בתחום טכנולוגיות הרכב והבטיחות, והיא הראשונה מסוגה מזה כ-15 שנים. התוכנית תשמש קו מנחה אסטרטגי לכל משרדי הממשלה בתחום הבטיחות בדרכים, ומגדירה כיווני פעולה ותוכנית עבודה בתקציב כולל של מיליארדי שקלים.

עבודת הועדה החלה בהמשך לישיבת ממשלה מחודש נובמבר האחרון, ישיבת הממשלה דנה בנושא הבטיחות בדרכים. הממשלה קיבלה את עמדת השרה רגב, להורות על הקמת הועדה ולהורות לה להכין תוכנית לאומית להפחתה של 50% בתאונות הדרכים עד לשנת 2030. לועדה הוקצבו 120 ימים לגיבוש התוכנית.

הועדה פעלה בהתאם למטרות הבינלאומיות עליהן סוכם בהצהרת שטוקהולם לפני כשנה. התוכנית קובעת כאמור ,יעד של 50% הפחתה במספר ההרוגים והפצועים קשה עד שנת 2030, ומכאן נגזר שמה "50 עד 30".

במשרד התחבורה מציינים כי ניתן לעמוד ביעדי התוכנית, אם היא תאושר ותוטמע בהקדם ויוקצו לה המשאבים הדרושים. לשם כך נדרש שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה והגופים הרלוונטיים, בראייה כלל-מערכתית אשר מטפלת בכל נושא דרך ארבע נקודות: הרכב, התשתית, ההתנהגות והמהירות. בימים אלה משרדי הממשלה דנים בליבון הדרישות התקציביות הסופיות למימוש התכנית.

יישומה המלא של התוכנית הלאומית צפוי למנוע עשרות אלפי תאונות ולהציל אלפי משפחות מחיים בצל אובדן או נכות קשה, ובכך יגשים את הערך העליון במדינת ישראל – ערך החיים.

התוכנית מתמקדת בעיקר בהגנה על משתמשי הדרך הפגיעים: הולכי רגל, רוכבי אופנוע ורוכבי כלי רכב זעירים כגון אופניים וקורקינטים. מרבית התאונות החמורות אינן מתרחשות בין שתי מכוניות, אלא בין כלי רכב פרטי או כבד ובין משתמש רכב פגיע – בשנת 2019 גרמו תאונות אלה ל-59% מסך ההיפגעות החמורה. ילדים והולכי רגל בני 65 ומעלה בישראל נפגעים הרבה מעל לממוצע במדינות OECD, ואופנועים מעורבים בתאונות חמורות פי 15 מכלי רכב פרטיים.

בהתאם ליעד זה, מתמקדת תוכנית 5030 במספר צירי פעולה מרכזיים, ובראשם מיתון תנועה נרחב במרחב העירוני. הפחתת המהירות המותרת בעיר ל-30 קמ"ש תפחית משמעותית הן את מספר התאונות והן את חומרת הפגיעה במשתמשים הפגיעים.

כדי לשמור על ביטחונם של רוכבי האופניים וכלי הרכב הזעירים, ייסללו רשתות שבילי אופניים בכל צירי התנועה העיקריים בערים ובמטרופולינים. השימוש בכלי רכב זעירים הולך ומתפשט, והם מציעים פתרון יעיל להפחתת העומס בכבישים, אך כדי להבטיח את שלום הרוכבים יש ליצור הפרדה תשתיתית מלאה ביניהם לבין כלי הרכב הממונעים.

התוכנית שמה דגש מיוחד על השקעה בתשתיות בטוחות ובאכיפה ביישובי המגזר הערבי, אשר בהם שיעור הנפגעים גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. בשנים 2013-2019 למשל, עמד שיעור הנהגים מהמגזר הערבי המעורבים בתאונות דרכים חמורות על 17.6 לכל 10,000 בעלי רישיון נהיגה (גברים בלבד), בהשוואה ל-9.3 אצל נהגים יהודיים – כמעט כפול!

התוכנית קוראת להרחבה משמעותית של השימוש באמצעי אכיפה אוטומטיים, במטרה ליצור הרתעה אפקטיבית נגד עברייני תנועה והתנהגות פרועה בכביש, והגברת הציות לחוקי התנועה. טכנולוגיות מתקדמות, המותקנות הן ברכב והן בתשתית, ישמשו לא רק לאכיפה אלא גם להגברת הבטיחות. התוכנית קוראת להרחבת השימוש בהן, בייחוד עם התקרבות עידן הרכב האוטונומי.

מרכיבים נוספים של התוכנית כוללים איתור וטיפול נקודתי במוקדי סיכון, חינוך לבטיחות מגיל צעיר, הנחלת ערכי בטיחות לכל הגילאים ויצירת תרבות של התנהגות בטוחה בכביש. תוכנית 5030 מחייבת גם איגום של משאבי המידע אשר מבוזרים כיום במגוון גופים, כדי לספק למקבלי ההחלטות בסיס מוצק ומושכל ולהבטיח הקצאת משאבים הולמת.

נושאים חשובים נוספים אשר זוכים להתייחסות פרטנית בתוכנית 5030 הם רכב דו-גלגלי, אשר סיכוייו להיפגע בתאונה גדולים פי 17 משל משתמשי רכב פרטי; אוטובוסים, אשר מעורבותם בתאונות בישראל גבוהה משמעותית מהמקובל במדינות OECD; רכב כבד, אשר תורם לשיעור גבוה של הרוגים ופצועים קשה; חגורות בטיחות, אשר לא כולם מקפידים על השימוש בהן, הן במושב הקדמי ובייחוד במושב האחורי, שבו רק כ-70% מהנוסעים מקפידים על חגירה; הסחת דעת, בעיקר עקב שימוש בטלפון חכם בעת הנהיגה; אלכוהול וסמים, בעיה מוכרת ונפוצה, אשר בחלקה (נהיגה תחת השפעת סם) עדיין אינה מוסדרת כראוי בחוק ואינה נאכפת בהיעדר אמצעי בדיקה אמינים.

בהתאם למתווה שהציגה שרת התחבורה, תוכנית 5030 תנוהל בגישת המערכת הבטוחה, Safe System, מודל לניהול בטיחות בדרכים המתמקד בתיאום ושיפור מרכיבי מערכת התנועה באופן שיפחית את הסיכוי לתאונה, ובמקרה של תאונה – להפחית את עוצמת הפגיעה. המודל מתייחס לארבעה מרכיבי בטיחות, ממשתמשי הדרך, כלי הרכב, התשתיות והמהירות. בניית מערכות תנועה בגישה המשלבת את כל ארבעת המרכיבים, תתרום להפחתת הפגיעות וחומרתן גם במקרה שאחד או יותר מהמרכיבים אינו מתפקד בצורה אופטימלית.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים