שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "תחושת מלחמה – השעון מתקתק עד שיקרה משהו"
הסתה באוניברסיטאות
נשיא אונ' בן גוריון לחברי ועדת החינוך: "אם אתם חושבים שצריך לשנות את החוק המכיר בדגל פלסטין – אנא עשו זאת"
התפרעויות, אילוסטרציה | צילום: Ryan Rodrick Beiler, שאטרסטוק

ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות ח"כ שרן השכל קיימה היום (א') דיון המשך בנוגע לחופש הביטוי, הסתה ואלימות בקמפוסים. לאחר שבשבוע שעבר דנה הוועדה בנושא זה ולא הגיעו אליה ראשי האוניברסיטאות, דרשה היו"ר את הגעתם.

נשיא אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' דניאל חיימוביץ' אמר בדיון: "דגל פלסטין מאיים על חלק גדול מהיהודים. אני מבין וכואב את זה. אבל זה לא אומר שיש אלימות בקמפוס. השנה הונחו בפנינו בקשות של שני תאי סטודנטים משמאל ומימין לקיים הפגנות. כלקח משנה שעברה, ועל מנת למנוע אלימות וחלילה נפגעים, יצרנו דיאלוג והסכמות עם שני התאים, ואכן ההפגנות הסתיימו כחלוף שעה ללא כל גילויי אלימות".

"בבקשות שנדונו אצלנו לא נכללו הנפת דגלי פלסטין. משאלה הונפו, הבנו שהדבר הינו על פי חוק ולא ניתן לפעול להסרתם. פעלנו על פי חוק ועל פי חוות דעת של משרד המשפטים. אם אתם חושבים שצריך לשנות את החוק המכיר בדגל פלסטין – אנא עשו זאת. זה לא בידנו למרות שזה צרם לי ולרבים אחרים."

יועמ"ש הוועדה נירה למאי-רכלבסקי: "על פי הנחיית היועמ"ש מ- 2014, הנפה או הצגה בלבד של דגל הרשות הפלסטינית שהוא גם דגל אש"ף לא מהווה עבירה כשלעצמה, מאחר שמדובר ברשות שלמדינת ישראל יש הסכם מדיני עימה. יחד עם זאת, ולפי ההנחיה, כאשר יש חשש ממשי שההנפה מהווה עבירה של הזדהות עם ארגון טרור או אהדה אליו, או חשש בהסתברות גבוהה שההנפה תוביל להפרה חמורה של שלום הציבור- בנסיבות אלה על המשטרה לפעול בהתאם להוראת סעיף 82 לפקודת המשטרה. ככל הידוע, הפסיקה לא התייחסה ספציפית להנפה בתוספת המשפט "בדם ואש נפדה את פלסטין".

יו"ר הוועדה ח"כ שרן השכל שאלה את נציג הפרקליטות עו"ד חן בן שלום "האם נחשבת לעבירה קריאת "בדם ואש" בעת הפגנה כשמניפים דגל אש"ף?" בן שלום לא השיב באופן ברור וח"כ השכל קבעה: "זאת התחמקות מוחלטת. לדיון הבא נבקש נציג משרד המשפטים שייתן תשובה לנושא." ח"כ מרגי העיר אף הוא: "הגמגום משדר לשטח."

את אותה השאלה הפנתה היו"ר גם לנציגת המשטרה יועמ"ש אג"מ מוריה בן משה: "כשרואים הפרה חמורה לשלום הציבור, מורידים את הדגלים ומבצעים מעצרים."

פרופ' אייל זיסר, אוניברסיטת ת"א: "כל ההפגנות באוניברסיטת ת"א מתקיימות מחוץ לקמפוס כבר למעלה מ-25 שנה. האתגר שלנו – למצוא את האיזונים."

בעיצומו של הדיון עדכנה ח"כ השכל את הנוכחים: "כרגע אושרה בוועדת שרים לחקיקה הצעת חוק האוסרת הנפת דגלי אש"ף בקמפוסים." ח"כ מוסי רז (מרצ): "אז אם כך, כעת כן מותר להניף דגלים כאלה."

עימות התגלע במהלך הישיבה בין ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) לח"כ מוסי רז (מרצ), לאחר שהראשון אמר: "הצביעות הזאת של ראשי האוניברסיטאות תביא לחיסול מדינת ישראל." ח"כ רז: "אתה היית יו"ר וועדה כאן, אתה אומר שראשי האוניברסיטאות יביאו לחיסול מדינת ישראל?" ח"כ מרגי: "אתה נותן הכשר להנפת דגלי אש"פ, ואתה רואה בהנפת דגל ישראל פרובוקציה. אתם רוצים להביא למצב כזה שאזרח ישראל יתנצל על זה שהוא מניף דגל ישראלי."

יו"ר התאחדות הסטודנטים אלחנן פלהיימר: אני מייצג 350,000 סטודנטים. נראה שההסתה בקמפוסים הולכת ומתלקחת. צריך להיות גבול. כרגע השטח מרגיש שיש הפקרות מוחלטת. יש להטיל סנקציות גם על מי שאוסר הנפת דגלי ישראל בקמפוסים."

סטודנטית באונ' בן גוריון גליה אור מלכה, שיתפה בקול רועד: "חברה שלי, סטודנטית, ילדה לפני חודש וחצי ואמרה שהיא לא יכולה להגיע ללימודים כי מי ישמור לה על התינוקת אם יקרה לה משהו? זה חשש אמיתי. יש פה תחושת מלחמה והשעון מתקתק עד שיקרה פה משהו."

הסטודנטית וטן מאדי: "אני סטודנטית שסובלת מקמפיין הימין הקיצוני. זה לא אקראי שבחרו להפעיל קמפיין הסתה ורדיפה דווקא שתי סטודנטיות. כתבו עלינו "שיאנסו אותה" ודברים קשים אחרים.מפחיד אתכם ששיש אישה ערביה במאבק צודק?"

בתום הדיון סיכמה יו"ר הוועדה ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה): "התרשמתי שנציגי האוניברסיטאות מבינים לתחושות הסטודנטים. אני מבקשת מהסטודנטים להעביר את הפניות לראשי האוניברסיטאות, כי אחרת הם לא יכולים לטפל בזה. אם יש עבירה על חוק הטרור וההסתה, שהסטודנטים יגישו תלונה במשטרה וכך ניתן יהיה לטפל בזה. שנית, לדיון הבא נרצה לשמוע מה הפעילות שנעשו בקמפוס כדי להגדיל את תחושות הביטחון של הסטודנטים. בנוסף, נבקש מהמשטרה להבין מהו הנוהל, באיזו נקודה ההפגנה הופכת לעבירה על החוק. כשיש תחושת כאוס, שמגיעה לכדי אלימות של ממש ופציעה של ממש, זאת דוגמא להפגנה שצריכה להיסגר."

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים