שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » צה"ל בתחקיר ראשוני: לא בוצע יירוט בפועל
הטיל מסוריה
הטיל שנורה התפוצץ באוויר וחלקיו נפלו במרחב הנגב • דיווח בסוריה: קצין במערך הנ"מ הסורי נהרג בתקיפות צה"ל הלילה • אלוף במיל' ידלין: "לא תגובה איראנית"
תגיות: ,
טיל מסוג SA-5 | צילום: ויקיפדיה

טיל ה-SA-5 הסורי שהוביל לאזעקה בדרום הארץ התפוצץ למעשה באוויר וחלקיו נפלו במרחב הנגב, כולל בבריכה במושב אשלים שמדרום לבאר שבע. בצה"ל אמרו כי מתחקור ראשוני של המקרה עולה כי לא בוצע יירוט בפועל – משמע טיל ישראלי לא פגע בטיל הסורי.

מדובר צה"ל נמסר כי "מתחקור ראשוני של אירוע שיגור טיל קרקע אוויר משטח סוריה לשטח ישראל, עולה כי לא בוצע יירוט בפועל. הטיל שנורה התפוצץ באוויר וחלקיו נפלו במרחב הנגב. תחקור האירוע נמשך".

הבוקר נמצאו ביישוב אשלים חלקים מטיל ה-SA-5, שככל הנראה הגיע לאזור דימונה בשל פספוס מטרה ישראלית בשטח הסורי. המערכת הרוסית שנקנתה בעבר על ידי הסורים הייתה מכוונת לכיוון דרום-מערב, ובשל הטווח הרחוק של סוג הטיל הוא נחת בדרום הארץ. לאחר שהבוקר עלה, החל צה"ל במאמצי סריקה ותחקיר מעמיק במטרה להבין אם הטיל הסורי יורט או לא, וכאמור בסופם הודיע דובר צה"ל כי הטיל לא יורט אלא התפוצץ בעודו באוויר.

בעמודי חדשות המזוהים עם משטר אסד ברשתות החברתיות מדווחים כי באסל עיסא ח'דור, קצין במערך הנ"מ הסורי נהרג הלילה בתקיפות צה"ל. המשטר הסורי טען הלילה שבתקיפות צה"ל באזור דמשק נפצעו ארבעה חיילים ונגרמו נזקים. עם זאת אין אישור רשמי לכך.

עוד דווח בסאנ"א כי נזק נגרם לרכוש, ובטלוויזיה הרשמית הוסיפו כי כלי הטיס הגיעו מכיוון לבנון ורמת הגולן. הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי ישראל תקפה יעדים צבאיים. תושבי לבנון, דמשק וסביבתה ורמת הגולן תיעדו פיצוצים עזים בשמיים. כלי תקשורת בלבנון העלו תמונות של שרידי הטיל שצילמו תושבים מאזור הכפר חולא שבדרום המדינה.

שי ניר, בעלים של מפעל זרעים באשלים שם נפלו חלקים מהטיל סיפר: "חלקים נפלו בחצר המפעל. הראשונים שהגיעו בבוקר היו העובדים הזרים שמגיעים מוקדם, אחד מהם ראה את החלקים והשב את תשומת לבו של אחד המנהלים. שמענו בלילה על הטיל מדימונה ועשינו אחד ועוד אחד. אנחנו לא פוחדים, אבל מזל שלא נפל על מקום חיוני בעסק. כל עוד זה נשאר ככה, הכול בסדר וניתן להתמודדות".

סוניה רביבו, שחלקי הטיל אותרו אצלה בבריכה אמרה: "בשתיים בלילה שמעתי בום חזק חשבתי שמשהו נפל בתוך הבית. סרקתי את האזור ולא מצאתי משהו מיוחד. בבוקר הכנו קפה וישבנו בחוץ , ואז בעלי ראה ברזלים בתוך הבריכה. התקשרנו למשטרה שהגיעה במהירות שבנוסף גם הגיע אלוף הפיקוד אלינו. לא הייתה אזעקה. יש לי שלושה ילדים בבית ואם זה היה קורה באמצע היום זה היה מפחיד ומלחיץ עוד יותר".

ראש העיר דימונה בני ביטון מסר הבוקר בהודעה לתושבים כי "בהמשך לתקרית הביטחונית שקרתה הלילה ובניגוד לשמועות שמופצות, אין מדובר בשיגור מכוון, אלא בטיל תועה שלא גרם לפגיעה בגוף וברכוש. שוחחתי עם כלל גורמי הביטחון ועודכנתי כי המצב בשליטה מלאה של הצבא. ניתן להמשיך בשגרה היומיומית ולהיות בטוחים שאנחנו מוגנים ע"י צבא ההגנה לישראל".

תנועת הביטחוניסטים מסרה בתגובה לירי הטיל הסורי הלילה לשטח ישראל: "‏הירי מסוריה הוא אותה הזרוע הארוכה הנמתחת מטהרן ומזהמת את כל סביבותיה של ישראל בלבנון, בסוריה, בעזה ובדרום בתימן. החזרה להסכם הגרעין על ידי ממשל ביידן, נותנת רוח גבית לכל פעולות הטרור העתידות לבוא, ולהתבססותה של איראן בגבולות ישראל. אסור לאפשר להם לחזור לגרעין, בכל מחיר".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן התייחס לשיגור הטיל מסוריה הלילה: "אין ממשלה מתפקדת, כוח ההרתעה נשחק. מצב בו טיל עם ראש קרב של 200 קילוגרם נורה לעבר ישראל יכל להסתיים אחרת לגמרי. נתניהו נרדם בשמירה כי הוא עסוק בענייניו האישיים, אך על הכנסת לצאת מהשיתוק בו היא נמצאת, כדי שוועדת החוץ והביטחון תתכנס ותבחן את היערכות מערכת הביטחון למקרה של הסלמה מול סוריה או איראן ויפה שעה אחת קודם".

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי ומי שהיה ראש אגף מודיעין בצה"ל, אלוף במיל' עמוס ידלין, התייחס לאירועי הלילה ואמר בריאיון ל'ווינט' כי לדעתו "זו לא תגובה איראנית". לדבריו, "הזירה מאוד מתוחה, בייחוד בנושא האיראני, אם מחברים את נתנז לדימונה – זו זירה מאוד רגישה והכי חשובה בגלל הנושא הגרעיני. לכן, כשבלילה היה נראה שטיל שוגר לעבר דימונה, זה הדליק את כל המנורות. אבל אחרי שלמדנו מה קרה אנחנו מבינים שאין לזה קשר, זו לא תגובה איראנית".

"מדובר בטיל ישן משנות ה-80 שהסורים משתמשים בו מפעם לפעם נגד מטוסי חיל האוויר", הוא המשיך, "הטיל הזה בכלל תוכנן נגד מטוסי תובלה וכמו שאנחנו זוכרים, הוא גם פגע במטוס תובלה רוסי לפני שנתיים או שלוש. טיל כזה עף למאות קילומטרים, ואם הוא לא פוגע במטוס שהוא התכוון ליירט ואם הוא לא מופל על ידי ההגנה האווירית – אז הוא נופל בקצה הטווח שבמקרה הזה מדובר באזור דימונה".

לדברי ידלין, "חשוב לראות איך נגמר הלילה – והוא נגמר בכך שמשלוחי נשק איראניים לסוריה נפגעו. זאת, במסגרת המב"מ שאנחנו מנהלים כבר כמה שנים. חיל האוויר מנסה להעביר מסר מאוד ברור לסורים – אנחנו תוקפים את האיראנים, לא אתכם. אם תשגרו – אתם תיפגעו. לכן הלילה נגמר בזה שהאיראנים נפגעו, הסורים נפגעו, ובישראל נפל טיל. אני מקווה שההגנה האווירית הישראלית תתחקר אם הטיל שנפל היה צריך ליפול. מה קרה שם? בשלב הזה אנחנו לא יודעים".

עוד אמר האלוף במיל': "אנחנו צריכים להבין שאין הרמטיות בהגנה. לכל מערכות ההגנה יש סיכויי פגיעה מאוד גבוהים, 85%, 90%, לפעמים 95% בתנאים אופטימליים. אבל תמיד כשישגרו עלינו 20 טילים יש סיכוי שאחד או שניים יחדרו את מערך ההגנה. עדיין הם צריכים להיות מאוד מדויקים כדי לגרום נזק. שוב, הנפילה הייתה באזור רגיש, אבל רחוק מאוד ממטרה שצריכה להדאיג אותנו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים