שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "תמיד סירבתי להתחייב לעדכן את ארה"ב"
נתניהו נגד לפיד
רה"מ לשעבר: "ראש הממשלה בפועל לפיד התחייב למזכיר המדינה על מדיניות 'אין הפתעות' בעניין איראן. זוהי התחייבות שפוגעת פגיעה חמורה בליבת הביטחון הלאומי שלנו"
ראשי המחנה הלאומי | צילום: באדיבות המצלם
הצהרת נתניהו |
צילום: ערוץ כנסת

ראש הממשלה לשעבר ויו״ר הליכוד בנימין נתניהו בפתח ישיבת סיעת הליכוד: "ביום חמישי האחרון התחייב ראש הממשלה בפועל יאיר לפיד, למזכיר המדינה האמריקני בלינקן, על מדיניות ״אין הפתעות״ בעניין איראן. הצהרה רשמית בנושא זה פורסמה ביום שישי על ידי משרד החוץ בירושלים ומחלקת המדינה בוושינגטון".

"זוהי התחייבות ישראלית מדהימה שפוגעת פגיעה חמורה בליבת הביטחון הלאומי שלנו. אם בגין היה מתחייב למדיניות ״אין הפתעות״, לא היינו משמידים את הכור הגרעיני בעיראק. במשך 15 שנותיי כראש ממשלת ישראל נתבקשתי על ידי ידידינו האמריקניים לתת התחייבות כזאת פעמים רבות. תמיד סרבתי".

"לפעמים עדכנתי אותם מראש על פעולות שבכוונתנו לעשות, ופעמים רבות לא עדכנתי אותם. אבל מעולם – מעולם – לא התחייבתי להודיע מראש על כל פעולותינו, שכן הודעה כזו מראש יכולה להזמין לחץ לא לבצע, או הדלפות לתקשורת שיסכלו את המבצעים הרגישים ביותר שלנו ועל ידי כך להפקיע מידינו את חופש הפעולה מול איראן בעניינים קיומיים".

"לכן סרבתי בעקביות להיענות לבקשה של ״אל תפתיעו״ אותנו בכל הקשור לגרעין האיראני. כך עשיתי רק לאחרונה כשבקשה זאת הופנתה אליי בשיחת טלפון מידידינו הנשיא ביידן ומשר ההגנה שלו אוסטין בביקורו כאן. התשובה שלי הייתה ״ניקח בחשבון את בקשתכם״ ותו לא".

"הסברתי שבנושאים הקשורים לעצם קיומנו אני שומר על חופש פעולה מוחלט בידי מדינת ישראל – ללא שום צורך בחובת דיווח מקדים. זו הייתה גם ההנחייה הרשמית – הדירקטיבה – שהעברתי באמצעות המזכירות הצבאית והמל״ל לכל גורמי הביטחון והממשל בישראל, כדי שיהיה לנו מענה אחיד לבקשה זאת מהממשל החדש בוושינגטון".

"והנה לא חלפו יותר משלושה ימים מאז כינון ממשלת השמאל המסוכנת, ובלי להניד עפעף, ראש הממשלה בפועל, יאיר לפיד, ויתר על עיקרון מקודש זה של ביטחוננו ועצמאותנו. בשעה שבנט מדבר גבוהה-גבוהה על ״התליין מטהראן״, הוא וראש ממשלתו לפיד הפקיעו מידי מדינת ישראל את חופש הפעולה לפעול ללא דיווח מקדים נגד משטר האייתולות בטהראן ונשק ההשמדה שהוא מפתח נגדנו".

"אני לא יכול לחשוב על מסר יותר חלש ויותר רופס לאויבינו באיראן. אני לא יכול לחשוב על מתנת כניסה טובה יותר לתפקיד שהיה יכול לבקש ״התליין מטהראן״. מעכשיו הוא וחבריו למשטר יודעים שאפשר לישון בשקט – אין הפתעות!"

"מעכשיו ממשלת ישראל החדשה חייבת לתאם בפועל כל פעולה נגד הגרעין האיראני עם הממשל בוושינגטון, ממשל שדוהר קדימה לחזור להסכם הגרעין המסוכן, ושברור לכל שהוא לא יפעל צבאית נגד איראן. לפני שבוע אמרתי בכנסת: ״ראש ממשלה בישראל חייב להיות מסוגל להגיד ״לא״ לנשיא ארה״ב בנושאים שמסכנים את קיומנו״".

"והוספתי: ״ממשלה שאינה מסוגלת להתייצב באמת מול ארה״ב והקהילה הבינלאומית בנושאים שחורצים את גורלנו – אינה ראויה להנהיג את ישראל אפילו יום אחד״. חשבתי שזה יקרה אולי אחרי חודשים, אבל לא האמנתי שזה יקרה אחרי שעות. עכשיו הוכיחו לפיד ובנט שהם באמת ראויים לתואר של ממשלת שינוי – שינוי לרעה בשמירה על ביטחוננו ועתידנו".

"ממשלת בנט-לפיד, שהיא בפועל ממשלת לפיד-בנט, אינה ראויה להנהיג את ישראל אפילו יום אחד. ולכן החלפת ממשלת לפיד-בנט היא משימה לאומית ראשונה במעלה. זה לא עניין פוליטי, זה עניין של ביטחון המדינה, של פיקוח נפש. ואנחנו, חבריי כאן וכל האופוזיציה, נעשה הכל כדי להחליף את הממשלה הזאת – וכמה שיותר מהר".

"ועוד מילה על ה״הרס״. לפיד, שיותר ויותר מתברר שהוא ראש הממשלה, אמר שהוא מצא במשרדי הממשלה הרס שהשארנו. אבל 4 משרדי ממשלה הוחזקו על ידי כחול לבן. והבוקר הוא אמר שהוא טס לאימרויות כדי לקדם את הסכמי השלום שאנחנו הבאנו. אנחנו הבאנו את העשור הביטחוני, המדיני והכלכלי הטוב ביותר בתולדות המדינה. הם מבינים שזה גדול עליהם, והם מכינים את התירוצים, אבל הם לא יזדקקו לתירוצים. אנחנו נחליף אותם", דברי נתניהו.

שר החוץ יאיר לפיד בתגובה לדבריי יו"ר האופוזיציה: "החלק הראשון של המשפט לא נכון והחלק השני לא יהיה. אני מודה ליו"ר האופוזיציה על העצות. אנחנו נמשיך מכאן".

שר הביטחון, בני גנץ: "‏השימוש של ראש ממשלה לשעבר בשיחות אינטימיות עם בעלת בריתנו הקרובה ביותר לצרכים פוליטיים היא מביכה ומסוכנת. כשר הביטחון של מדינת ישראל אני קובע שישראל תמשיך לשמור לעצמה את הזכות להגן על עצמה מול כל איום ובכל מקום".

בלשכת נתניהו מסרו כי "הבקשה האמריקנית ל״אין הפתעות״ כוונה לפעולות מבצעיות ולא לניהול המו״מ עם איראן על הסכם הגרעין, שבלאו הכי ישראל אינה שותפה לו. רה״מ נתניהו הנחה מפורשות לשמור על חופש פעולה מלא של ישראל ולא להתחייב ל״אין הפתעות״ מול ארה״ב. התשובה הלא-מחייבת הייתה: ״ניקח בחשבון את פנייתכם, אך נשמור על חופש פעולה מלא״. גם בדיונים הראשוניים על ברית הגנה עם ארה״ב הבהיר רה״מ נתניהו שגם במסגרת זו ישראל לא מתחייבת ל״אין הפתעות״ ושהיא תשמור על חופש פעולה וחופש יוזמה".

סגן הרמטכ״ל לשעבר, ח״כ יאיר גולן: "לפיד מנסה לייצר שיח אופרטיבי מתואם מול ארה״ב אך נתניהו חותר תחתיו תוך פגיעה בביטחון ישראל וביחסיה עם ארה״ב. לפיד מנסה ליצור אווירה בינ״ל חיובית כלפי ישראל אך נתניהו פועל לנידוי ישראל ממשפחת העמים. לפיד מנסה לתקן את ההרס השיטתי ביחסי ישראל – ארה״ב כדי לשמור על ביטחון ישראל והאינטרסים שלה בהסכם הגרעין המתהווה. על אזרחי ישראל לדעת שכדי לייצר מול איראן הרתעה ראויה וכדי להגיע להסכם שיבטיח את בטחונה של ישראל שיתוף פעולה עם ארה״ב הוא עניין חיובי ואף קיומי".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים