שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » תעודת גיור אינה ניתנת לביטול; המתווה נחשף
מתווה הגיור
בנוסף, ראש הממשלה ימנה את ראש מערך הגיור מי שיקבע איך ייראה פה גיור. עד היום מונה ראש המערך על ידי ועדת איתור שבה יש רוב לרב הראשי לישראל
מתן כהנא | צילום: דני שם טוב. דוברות הכנסת

השר לשירותי דת, מתן כהנא, הודיע הבוקר (רביעי) על רפורמת הגיור שלו, רפורמה שבעיני הרבנות הראשית היא הרס של מערך הגיור הממלכתי.

רבני ערים יוכלו לגייר, אך השליטה במערך הגיור תישאר בידי מערך הגיור הממלכתי והרבנות הראשית, כך לפי המתווה. במרכזו האפשרות שתינתן בידי רבני ערים להקים בתי דין לגיור, כדי לפעול לגיור עשרות ומאות אלפי אזרחים ישראלים שהם מזרע ישראל, אך אינם יהודים על פי ההלכה.

המתווה החדש, ששר הדתות מתכון להעלות בחקיקה ממשלתית בשבועות הקרובים, תואם באופן הדוק עם זקני רבני הציונות הדתית, בראשם הרב חיים דרוקמן, וביניהם גם הרב יעקב מידן, הרב רא"ם הכהן והרב איתן איזמן.

במסגרת עיקרי המתווה, יוקם אגף שיכונה "מחוז רבני ערים" בתוך מערך הגיור הממלכתי, ובמסגרתו יוכלו רבני ערים להקים בתי דין מקומיים. נוסף על כך, תוקם ועדת רבנים שתנסח את סדרי הדין להרכבים המקומיים. אחת הסוגיות הנפיצות תהיה השאלה אם לאפשר לרבני הערים לגייר עשרות אלפי קטינים. גיור של ילדים יאפשר הכנסה מהירה של אלפים לעולם היהודי, אך הוא נתקל בהתנגדות מצד גורמים שמרנים.

כדי לשמר את השליטה של מערך הגיור הממלכתי והרבנות הראשית בהליך, הוחלט כי הרבנים הראשיים ומועצת הרבנות הראשית יוכלו בהליך מוסדר לשלול את מינויו של דיין גיור. על פי הנוהל, יוכל הרב הראשי לפנות לוועדת הרבנים בהמלצה לשלול את סמכותו של דיין שחורג מהנהלים, ולאחר המלצה מצד הוועדה, סמכותו תישלל על ידי מועצת הרבנות הראשית.

בין הפרטים של המתווה:

• מלבד האישור לכל רב עיר לגייר, מעתה – על פי החוק החדש – כל רב אזורי ואפילו רב מושב יוכל להקים הרכב בית דין לגיור. הרכב בית הדין המקומי ייקבע על ידי רב המושב או רב העיר ולא על ידי הרב הראשי לישראל כפי שנהוג היום.

• ועדת היגוי שתקבע את 'סדרי הדין', במסווה של סדרי דין, ישנו כללים הלכתיים כדוגמת ההנחיה הנהוגה כיום שלצורך אישור גיור חובה שכל הרכב בית הדין יצביע פה אחד. כעת ייקבעו במסגרת 'סדרי הדין' שמספיק רוב.

• כללי הגיור ייקבעו על ידי הוועדה בתוך 30 יום, כך שנושא מהותי כמו גיור יוכרע בתוך חודש בלבד.

• אין צורך בשום כשירות כדי לכהן כדיין גיור, מספיק שיעמוד בקריטריונים שייקבעו על ידי השר. אין צורך אפילו במבחן בהלכות גיור ברבנות הראשית.

• האפשרות של הרב הראשי לפסול דיין היא רק בנימוק של פגיעה בטוהר המידות, לא בשום נימוק הלכתי תורני אחר, וגם בפסילה על רקע טוהר מידות רק אם יהיה רוב של 80 אחוז במועצת הרבנות.

• כל אזרח יוכל להתגייר שלא במקום מגוריו, דהיינו אם רב עיר אחד השתכנע שהוא לא מתאים לגיור ילך לרב מקל אחר.

• פתח לשר הפנים לגייר גם אזרחי חוץ.

• תעודת גיור אינה ניתנת לביטול, דהיינו גם אם התגייר שלא על פי ההלכה אי אפשר לבטל התעודה ויירשם יהודי.

• ראש הממשלה ימנה את ראש מערך הגיור מי שיקבע איך ייראה פה גיור. עד היום מונה ראש המערך על ידי ועדת איתור שבה יש רוב לרב הראשי לישראל.

ברבנות הראשית, שם נחשפו למתווה ביממה האחרונה, מתחו ביקורת קשה על הרפורמה: "מדובר בהמשך ההרס השיטתי של הדת במדינת ישראל אותו מוביל השר לשירותי דת, פשוטו כמשמעו. אנחנו נגיע לעידן שנצטרך ספרי יוחסין. מחריבים את מדינת ישראל כמדינת העם היהודי, אחרי שמדיחים את רבני ישראל כדי לבחור רבנים מתאימים שיגיירו כפי רצון השלטון, הם גם יחוקקו חוק שאסור לעשות ספרי יוחסין פרטיים".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. רק להבין. לרוב לא מדובר בילדי יהודים, אלא בדור שלישי נשוי ללא יהודים. ברית עם אברהם ושרה ניתנה עבור צאצואים לפי האם. בברית המועצות יהודים חיתנו את ילדיהם עם גוין כשבכוונה החליטו להתגבר כך על אנטישמיות וגם על השתייכות לדת יהודית שנחשבה לאידיאולוגיה גזענית, כי התנגדה להתבוללות ובברית המועצות לימדו שאין הבדלים בין עמים. אז…. אם תגירו – זה לא יתן זכות על האדמה לגרים. כך כתוב בתורה.יש יהודי ויש גר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים