שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » תקדים עולמי: בני פחות מ-16 קיבלו חיסון
לפחות 10 ילדים
ועדת חריגים אישרה לעשרה נערים ישראלים לקבל חיסון. למחוסנים יש גורמי סיכון. לא דווחו תופעות לוואי. "התועלת עולה בהרבה על אי־הוודאות", מסביר מומחה
תגיות: ,
חיסון לקורונה | צילום: Aedka Studio, שאטרסטוק

לפחות עשרה ילדים בני פחות מ־16 קיבלו בישראל את החיסון לקורונה, אף שהוא אושר לשימוש חירום מגיל 16 ומעלה – כך מפרסמת הבוקר לראשונה כתבת הבריאות של 'ישראל היום' מיטל יסעור ביתר-אור. כל המקרים קיבלו אישור של ועדת חריגים, והילדים שחוסנו הם ילדים עם מחלות ריאה קשות, מצבים נוירולוגיים חריגים או השמנת יתר – כולם גורמים המובילים לסיכון מוגבר לסיבוכי קורונה.

במשרד הבריאות ציינו כי לא דווח על תופעות לוואי. החיסון נגד קורונה של פייזר קיבל אישור שימוש חירום בישראל מגיל 16 ומעלה, אך הוועדה המתעדפת את החיסונים במשרד הבריאות אישרה כי בכל קופה יוקם מנגנון, דוגמת ועדת חריגים, שיוכל לאשר במקרים מיוחדים את מתן החיסון גם לבני פחות מ־16.

פרופ' אלי סומך, מומחה למחלות זיהומיות, מנהל אגף הילדים בביה"ח מעייני הישועה וחבר הוועדה המתעדפת את החיסונים אומר כי "נתקלתי במקרים חריגים של ילדים, בעיקר בני 12 ומעלה, שנזקקו לחיסון. התייעצו איתי, הילדים חוסנו והם במצב טוב. אלו מקרים בודדים וחריגים".

הוא הוסיף כי "אצל ילדים שסובלים ממחלות רקע משמעותיות יש חשש שהקורונה עלולה להיות מחלה קשה. מדובר בילדים עם השמנה קיצונית, מחלת ריאה קשה או מחלות מטבוליות. אצל ילדים כאלה התועלת מהחיסון עולה בהרבה על אי־הוודאות לגבי החיסון".

פרופ' סומך ציין כי בין הילדים שחוסנו ילדים מושתלי ריאות או חולים בסיסטיק פיברוזיס, מחלה הגורמת לפגיעה קשה בריאות. כמו כן, ניתן לאשר מתן חיסון במקרים שבהם ההורה מושתל איברים. מושתלים הם אחת הקבוצות שהידבקות בקורונה מסכנת מאוד את חייהם – וחיסון בני הבית עשוי להגן במקרה כזה על ההורה.

ד"ר מיכל שטיין, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות בילדים ומנהלת היחידה למחלות זיהומיות בהלל יפה: "הגיוני במקרים מסוימים לאשר מתן של החיסון מתחת לגיל 16. זו לא המלצה גורפת, אלא המלצה פרטנית למקרים שבהם יש גורמי סיכון משמעותיים לילדים כמו מחלות ריאה, הפרעות נוירו־התפתחותיות קשות מאוד או השמנת יתר חולנית. אין ספק שאין הבדל משמעותי בין חיסון נער בן 16 לחיסון בן 14 או 12".

בישיבת הוועדה המתעדפת את החיסונים צוין כי "החיסון הוגש לרישום לבני 16 שנים ומעלה. בשלב זה, ככלל, מומלץ לא לחסן ילדים בני פחות מגיל זה. לאור העובדה שיש ילדים שהחיסון חיוני עבורם (או לסביבתם), מוצע להקים מנגנון ייעודי למקרים שנדרש לבחון אותם באופן פרטני. בהרכב מוצע שיהיה רופא מומחה בבריאות הציבור, מומחה ברפואת ילדים ומומחה בתחום הספציפי. מנגנון דומה ראוי שיוקם גם לגבי חולים במצבים חריגים, החייבים חיסון ואינם ברשימות המועדפות".

במשרד הבריאות אישרו את הפרטים וציינו כי "במקרים מסוימים של כשל חיסוני או סיכון מיוחד מתחלואה בנגיף קורונה, על פי שיקול דעת רפואי ובכפוף לאישור הרופא המטפל, ניתן לחסן. לפי מערכות משרד הבריאות, רשומים עשרה ילדים לפני גיל 16 שחוסנו נגד קורונה. לא דווחו תופעות לוואי".

בעדכון שפרסמה אמש הוועדה המתעדפת את החיסונים צוין כי "קיימים מצבים, שבהם ניתן לשקול מתן חיסון של בני נוער וילדים מתחת גיל 16. זאת כאשר הסיכון המוערך לתחלואה קשה ואף לתמותה בעקבות הדבקה בנגיף קורונה עולה על הסיכון האפשרי למתן חיסון בגילים שלגביהם אין מידע על מינון, יעילות ובטיחות. במקרים אלה נדרש טופס 3 – הוראת רופא לשימוש בתכשיר שאינו רשום במוסד רפואי למטופל פרטני".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים