שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "תקפתם את סגירת השמים, ואז את הפתיחה"
מצב החירום הוארך
ד"ר אלרעי פרייס: 5 חברות קיבלו אישור רגולטורי לבדיקות מהירות שיאפשרו גם לנבדקים להיכלל בתו הירוק; מקדמים חקיקה של חיסון כתנאי לעבודה עם אוכלוסיות בסיכון
יעקב אשר | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ועדת החוקה החלה היום (רביעי) לדון בתקנות התו הירוק והאריכה בפעם הרביעית את ההכרזה על מצב החירום בשל הקורונה, לתקופה נוספת של 60 ימים עד ל- 1.5.21. הוועדה האריכה בנוסף את המגבלות הקיימות ליציאה והכניסה לארץ עד ליום ראשון.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה): "אנחנו רוצים להחזיר את העם הזה לחיים לאט ובהדרגתיות אך אי אפשר שאותן שתי אוכלוסיות של ילדים ושל אנשים שאסור להם להתחסן לא יהיו בעסק. תלכו על פיילוט קטן עד שיתחילו לפעול חמש החברות שאישרתם ותתחיל תחרות של מי בודק יותר מהר. במשרד הבריאות העיקר הוא ההיגיון הרפואי, מה בריא ומה לא, צמידים הוא לא התפקיד שלכם. זה לא נאמר כגנאי אלא כי בסוף נופלים על הביצוע. גם על האזיקונים שמעתי הרבה זמן אבל מתי זה התקדם? רק כששמנו אמברקס בשבוע שעבר ועצרנו את המלוניות התחילו למצוא פתרונות. לא צריך להגיע לזה, אבל תביאו פתרונות ותתנו אופק. בשיחה לא קלה עם רה"מ אמרתי לו שכמו שלקח את נושא החיסונים בעשר אצבעותיו וזה הצליח, אז גם צמידים אלקטרוניים ואפליקציות נוספות יכולים להצליח. פניתי ליועצים המשפטיים בתחנונים שיקדמו את החוק הזה כי החלופה של כל הפתרונות הללו היא בית-כלא מלוני".

בתחילת דבריו התייחס היו"ר ח"כ אשר ל"מתקפת ספאם" נגד חברי הוועדה מטעם מתנגדי התו הירוק: "בימים האחרונים אני וחבריי עוברים מתקפת ספאם. לא מישהו שכותב לנו כביקורת ברמה הפרטית אלא באופן מאורגן דרך אתרים ואפליקציות. בעיניי זו הטרדה. זה ודאי לא מעביר מסר או משכנע ואפילו להיפך. אחרי עשרות הודעות גם אם התחלת להשתכנע אתה לוקח רוורס. זה לא מכובד, גם אם זה כשר וחוקי זה מאוד מסריח. טעות שניה היא שזה לא יעיל. לא מתקנים מה שנחשב בעיניכם לעוול בעוול אחר, זה מאבד את הביקורת האמיתית אם ישנה כזו".

עוד אמר כי "חלק משולחי ההודעות השתמשו בביטויים קשים כמו טלאי צהוב ונאצים. זו לא דרך, לא זו דמוקרטיה, גם אם יש לכם דעה אחרת ואתם חושבים שעלינו להצביע לפי דעתכם, ככה לא נוהגים וככה לא משכנעים.

הוא הדגיש כי "מתקפת ההודעות משביתה את חברי הכנסת מעבודתם ויכולתם לסייע לאזרחים, אני משתדל לחזור לכל מי ששולח אלי הודעה ובקשה לעזרה ממי שקוראים להם 'האזרח הקטן' אבל בעיני הוא האזרח הגדול, בשביל זה נבחרנו. האנשים האלו שמים את הפתקים הקטנים בקלפי ובזכותם אנחנו פה, מתקפות הספאם מונעות מאתנו לראות את ההודעות ששולח הציבור שזקוק לנו, זה בלתי נסבל".

לאחר מכן ציין כי הגיש תלונה לקצין הכנסת והודיע כי בכנסת הבאה יקדם הצעת חוק נגד ספאם: "אם יש מישהו להאשים אותו בתו הירוק זה אני, שנדנדתי לממשלה על כך עוד לפני חג הסוכות. אנחנו חייבים לחזור למצב חיים נורמאלי, לא רק מכולת לחלב וחינוך אלא גם תרבות, תחביבים, חתונות. זה לא פרס אלא דרך להתנהל בזהירות לצד הקורונה. בעוד כשבוע נהיה במצב ש-6 מיליון איש מחוסנים ומחלימים, בסיכון אפסי להדביק ולהידבק בווריאנטים שהיכרנו עד כה. על יקל בעיניכם דבר כזה. אני לא חושב שצריך חקיקה דרקונית אבל חקיקה מיטיבה לאותם אלו שהחלימו או התחסנו שתחזיר את המשק לחיים היא דבר חשוב, למה שנמנע זאת? מי שמכם להיות שופטים?"

בסיום דבריו שיבח את ראש הממשלה: "ברוך השם יש לנו הישג גדול ביד והוא החיסונים, צריך לומר הרבה מילים טובות לרה"מ שהביא את ישראל להיות ראשונה בכמות חיסונים כזו ולהתחיל את התו הירוק כמדינה ראשונה. הפכנו אור לגויים, מגיעים לו ולממשלה כל השבחים".

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור הסבירה לחברי הוועדה כי התו הירוק תוכנן למתחסנים מחלימים ונבדקים אך כרגע לא ניתן לכלול נבדקים: "כשאנחנו עם אלפי מאומתים ביום, אם נציף את המערכת בבדיקות לתו ירוק כדי שאנשים יוכלו להיכנס למקומות, זה יקריס את המערכת, ולכן בשלב הזה זה לא אפשרי אבל אנחנו עובדים בשיא הכוח כדי לאפשר בדיקות מהירות. חמש חברות כבר קיבלו אישור רגולטורי ואנחנו מוציאים בימים הקרובים נוהל של איך מקומות יוכלו להפעיל תו ירוק יחד עם בדיקות מהירות ואז יהיה אפשרי שאנשים ירכשו בדיקות מהירות ויופעל תו ירוק. אנחנו מבחינתנו מנסים לקדם זאת כמה שיותר מהר גם בשביל אנשים שלא חוסנו וגם בשביל הילדים שלא יכולים להתחסן. שקלנו מכסות או מסלולים נפרדים של מעבדות לתו ירוק אך גם זה מורכב לייצר. המטרה היא לא להכריח אנשים להתחסן במניפולציה ולא להפריד משפחות בכניסה למקומות".

עוד אמרה: "אנחנו רואים נתוני תחלואה יציבים עם מקדם הדבקה סביב 1, ומה שנותן תחושה שאפשר להמשיך הוא מספר החולים הקשים שנמצא בירידה. רואים את האפקט של החיסון וזה מאפשר להתקדם. ברור לנו שהמספרים הללו לא יישארו לנצח, תיאטרון הבימה לא יוכל להמשיך לתפקד עם 300 אנשים להצגה והמספר צריך לעלות אך מתקדמים לאט בדרך מדודה".

בהתייחסה לחיסון אנשים הבאים במגע עם אוכלוסיות בסיכון אמרה ד"ר אלרעי פרייס כי אנשי צוות רפואי הבאים במגע עם אוכלוסיות בסיכון נדרשים להתחסן וכי מנסים לקדם חקיקה שעובדים העלולים לסכן אחרים יחוסנו כתנאי לעבודה. מי שעובדים עם ילדים שלא יכולים להתחסן או עם אוכלוסייה מבוגרת שלמרות החיסון יכולה להידבק, או עובדים במקומות של תו ירוק, "לא הגיוני שאנשים המפעילים את המקום יכנסו בלי חיסון החלמה או בדיקות".

יועמ"ש הוועדה, עו"ד ד"ר גור בליי: "הקונספט של תו ירוק אין איתו קושי משפטי כשלעצמו בהקשר הזה, אך הקושי מתעורר ברמה של פגיעה בשווין במקרה שאין לאדם אפשרות להציג תוצאה שלילית. יש אוכלוסייה שאינה רוצה, אך יותר חשוב מכך, יש כאלו שאינם יכולים כמו ילדים או מסיבה בריאותית, ויש כאלו שטרם קיבלו מנה שניה, כך שיש אוכלוסיות רחבות שכרגע אינן יכולות, ויש פה פגיעה בשוויון שאפשר לעשותה יותר מדתית אם תינתן להן האפשרות להציג בדיקה שלילית. אני מבין את הקושי של עומס היתר על המעבדות עליו מדבר משרד הבריאות אך אפשר למצוא פתרונות מדתיים כמו לקבוע מכסות לבדיקות המיועדות לתו ירוק, בדיקות מהירות ולקבוע סוג של פעילויות מסוימות במקום לאסור כניסה באופן גורף ממי שיש לו תוצאה שלילית, דבר המעורר קושי משפטי".

בחלקו הראשון של הדיון אישרה הוועדה את הארכת מצב החירום בשל קורונה ואת הארכת בגבלות הכניסה והיציאה מהארץ. הוועדה אישרה להאריך פעם רביעית את ההכרזה על מצב החירום, לתקופה נוספת של 60 ימים עד ל- 1.5.21 וכן להאריך את המגבלות הקיימות ליציאה והכניסה לארץ עד ליום ראשון. תמכו בהארכת ההכרזה ובתקנות: היו"ר ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) וח"כ שבח שטרן (הליכוד).

יו"ר הוועדה ח"כ אשר מתח ביקורת חריפה על התנהלות התקשורת: "בשבוע האחרון התקשורת תקפה את הממשלה למה לא פותחים את השמים ולא מאשרים כניסת אזרחים, שזו פגיעה בדמוקרטיה ובזכות להצביע, וזה נכון. על סגירת השמים הייתה ביקורת לגיטימית אבל הייתה גם ביקורת לא לגיטימית, כביכול מה שעומד מאחורי ההחלטה הוא הרצון למנוע מאנשים להגיע להצביע".

"וראה זה פלא, מהרגע ששרת התחבורה הודיעה שתמליץ על פתיחה מבוקרת כזו או אחרת, כל הכתבים והפרשנים יצאו בהתקפה על חוסר המקצועיות ובזעקות על "מחדל פתיחת השמים". יכולה להיות ביקורת על התנהלות או על תוצאות בשטח, אבל אחרי שהממשלה באה ואומרת שלמרות החשש ממוטציות היא משנה מדיניות ומדברת על פתיחה מוסדרת אחרי שהייתה ביקורת, גם זה לא טוב, אז מה כן טוב?"

ד"ר אשי שלמון מנהל המחלקה ליחסים בינ"ל במשרד הבריאות: "אנחנו מבקשים להאריך עד יום ראשון את המתווה הנוכחי כשהכוונה היא לעבור אחרי כן למספרים גבוהים יותר של נכנסים ולייצר איזון בין כך שיותר יוכלו להגיע להצביע אך עדיין לשמור על בריאות הציבור ולהפחית את הכנסת התחלואה והווריאנטים. בשדה התעופה תוצע אפשרות ללכת לבידוד במלונית או אמצעי אלקטרוני כשאנחנו באמצע הפיילוט. עד כה הפיילוט נראה בסדר. הייתה הפרה אחת משמעותית שטופלה מידית בסיוע המשטרה. החיסרון הוא שאף אמצעי כזה לא מונע הדבקה של בני הבית ולכן לא ניתן להגיע ל-100% הצלחה בכיסוי הסיכונים. אמצעי נוסף הוא ה"הסכמון". זו טכנולוגיה זמינה בשימוש המשטרה- המשטרה שולחת הודעות טקסט בזמנים אקראיים פעם פעמיים או שלוש ביום ואדם צריך להשיב".

בהתייחסו לכמויות הנכנסים לארץ לקראת הבחירות אמר: "כ-30,000 איש יוכלו להיכנס לארץ בעשרה ימים וכל מי שרוצה לבחור יוכל להצליח להגיע. מגבלת ה-60 ימים לא היתה מגבלה חוקית אלא הערכה של הוועדה. אף אחד לא הולך לקבוע ליוצאים כמה זמן עליהם להישאר מחו"ל אך לא נראה שתהיה בעיה שיחזרו לפני הבחירות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים