שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » תקציב הישיבות הוצב כתנאי למניעת הבחירות
מריחים בחירות
בצל הסערה על התקציב והחשש מפיזור הכנסת ביום שני הקרוב, הודיעה 'הליכוד' על שורה של הסתייגויות לחוק המוצע להאריך את המועד לאישור התקציב לשנת 2020 • כל הפרטים
ח"כ יצחק פינדרוס בועדה | צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים דנה הבוקר בהצעת החוק לדחיית פיזור הכנסת, אם לא יאושר תקציב המדינה עד יום שני הקרוב, 24 באוגוסט 2020, לקראת הצבעה בקריאה השנייה והשלישית. הוועדה התפזרה מבלי להצביע על החוק, ועדיין לא ברור האם תכונס אחר הצהריים להמשך הדיונים.

כידוע, תקציב המדינה צריך לעבור, יותר נכון לומר שבמידה והוא לא יעבור, תתפזר הכנסת ותוכרזנה בחירות נוספות, כאשר המחלוקת העיקרית נסובה סביב הדיון האם התקציב יהיה חד-שנתי או דו-שנתי.

נתניהו מצד אחד, רוצה תקציב חד-שנתי, מה שיגרום לבני גנץ לשבור את הראש בניסיון להעביר תקציב חדש בעוד חודשים ספורים (מה שחושף אותו לסיכון שלא יצליח וייאלץ להכריז על בחירות). כלפי חוץ, משדר כמובן נתניהו כי לא זו הסיבה, כאשר באמתחתו שורה של סקירות כלכליות המצביעות שוב ושוב כי דווקא זו ההחלטה הנכונה – שכן במצב הנוכחי, בו אי אפשר לדעת מה ילד יום, לא יהיה זה מן הראוי לאשר מראש תקציב לשנה הבאה, כשהוא מבוסס על המשבר הנוכחי, שעשוי להיעלם בין רגע, ככל שיושג חיסון לקורונה.

מאידך, ניצב בצד השני של המתרס מחליפו בני גנץ וסיעת כחול לבן שבראשותו, המתעקשים להעביר תקציב דו-שנתי בכל מחיר, מה שיתן להם שקט יחסי בגזרה זו ועשוי להבטיח את כהונתם מהבחינה הזו. גם גנץ, כמו נתניהו, מנמק את החלטתו באסמכתאות מקצועיות, בין היתר בטענה כי בתקופת משבר זו זקוק המשק הישראלי ליציבות יותר מכל.

באופן פומבי, מעדיפים חברי הכנסת החרדים שלא לצדד באופן מובהק במי מהשניים וברוב ההצבעות ניתנה חופש הצבעה גם בש"ס וגם ביהדות התורה, כאשר חלק ניכר מהח"כים בחרו להימנע מההצבעה. בפועל, מצדדים החרדים במשנתו של גנץ ומעוניינים בתקציב דו-שנתי משתי סיבות. הן מאחר והם לא מעוניינים בבחירות והן מאחר והם מעוניינים באישור תקציב הישיבות – שהם כ"כ נלחמים עבורו – לטווח ארוך.

הבוקר כאמור, דנה ועדת הכספים של הכנסת בהצעת החוק שהגישה סיעת 'דרך ארץ', המבקשת לדחות את פיזור הכנסת, ככל שלא תושגנה הבנות בין הצדדים. את הדיון מנהל חה"כ יצחק פינדרוס, שממלא את מקומו של יו"ר הוועדה גפני העובר בימים אלה טיפול רפואי בבית החולים.

בפתח הישיבה אמר ח"כ מיקי זוהר, כי בכוונתו להגיש הסתייגויות רבות לחוק, ושבכל מקרה הוא יעבור רק אם יוכנסו בו כמה תנאים. התנאי הראשון הוא גמישות של 5% בתקציב לטיפול בצרכים דחופים, תקצוב תכניות היל"ה וקרב של משרד החינוך שקוצצו בשל אי העברת התקציב, וכן שני נושאים קואליציוניים – תקציבי התכניות של הציונות הדתית ובהן חמ"ד שהוקפאו ולסיום התנאי שכולם חיכו לו, והעברת 400 מיליון השקלים מתקציב הישיבות – שהוקפא גם הוא בשל אי העברת התקציב.

התנאים עוררו סערה בקרב חברי האופוזיציה. ח"כ עודד פורר ומרב מיכאלי דרשו כי הצעת החוק תובא מחדש שכן מדובר ב"נושא חדש", קרי: שינוי משמעותי בהצעת החוק המחייב התחלת התהליך מחדש בהצבעה בקריאה טרומית.

יצוין, כי אתמול שונה ברגע האחרון סדר היום של ועדת הכספים. כל הנושאים האחרים בוטלו, והצעת החוק של האוזר לדחיית הגשת התקציב, הובאה לדיון. הצעת החוק אמורה למנוע את הפלת הממשלה ביום שני אם לא יאושר תקציב המדינה עד אז – מה שבוודאות לא יקרה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים