שיתוף
תגובות
בריאות » דיאטה ותזונה נכונה » תתפלאו, גם ל'מזון על' צריכים לשים גבולות
שתהיי בריאה
מחפשים את המזונות אותם ניתן לצרוך ללא הגבלה? נשמע הגיוני סך הכל, אך אם תביטו על מספר מזונות מאוד בריאים, נראה שאכילה מוגזמת שלהם עשויה לעשות לנו דווקא נזק
אשכולית | צילום: Africa Studio, שאטרסטוק

גבולות חשובים בכל תחום בחיים. אם למשל תאכלו הרבה מאוד מאכלים משמינים או לא בריאים ובכמות מופרזת ממש, מן הסתם תחושו את נקיפות המצפון. יש לנו נטיה להתלהב ממזונות בריאים שאפשר לצרוך ללא הגבלה, אך מסתבר שגם בסיפור הזה, לעתים ההתלהבות מוקדמת מדי. ישנם מזונות בריאים מאוד, אך אם לא נשים להם גבולות, הם יכולים לעשות לנו נזק.

לדוגמה טופו – מדובר בתחליף מאוד מפורסם לאנשים שלא אוכלים בשר, ויש טרנד מאוד ברור של אכילה בריאה המשלבת טופו בתפריט. טופו מבוסס על פולי סויה ובאמת מספק לגוף חומצות אמינו הכרחיות, הרבה מאוד סידן, מגנזיום, סלניום, ויטמינים ועוד. אלא שמבט מעמיק מגלה שפולי הסויה מכילים רכיבים מעכבי טריפסין ופרוטאז – אלו מונעים מהגוף לספוג כראוי את החלבון שנמצא בפולי הסויה. לכן צריכה מופרזת שלהם יכולה לגרום לנו לאבד את מנת החלבון עליה בנינו באכילת הסויה. הגבילו את עצמם ל- 100 גרם טופו ביום, ולא יותר מארבע כוסות פולי סויה.

גם אגוז מוסקט נחשב למאכל שחייב הגבלה. צריכה מוגברת ממנו עלולה לגרום לשינויים התנהגותיים ולשיבוש של התפקוד הקוגניטיבי, שיכול להגיע עד למצב של הזיות מוחשיות מאוד, כולל סחרחורות קשות, חולשה ובלבול משמעותי. ישנם מחקרים הטוענים כי במקרים חריגים מאוד, ניתן להיחשף לנזק מוחי או אפילו לאובדן הכרה.   השתדלו לא לצרוך יותר משתי כפיות קטנות ליום.

ומה עם שעועית? לא מעט תזונאים ממליצים להוסיף שעועית לתפריט הדיאטה, שכן השעועית מאריכה את תחושת השובע ומעניקה לגוף חלבון, סיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים. אך גם כאן, צריכים לשים לב להגבלת אכילת המזון הדיאטטי, שכן דווקא ריבוי הסיבים, יכולים לחסום כמעט לחלוטין את ספיגת החומרים המזינים הנוספים שתכניסו לגוף כמו ברזל, מגנזיום, אבץ ועוד. הם פשוט נתפסים עליהם וסוחבים אותם איתם במורד מערכת העיכול. לא נרשמה כמות מומלצת לאכילה יומית, אך חשוב לאכול בגבול ובמידה, ובכל מקרה בעת אכילת שעועית, להרבות לאחר מכן בשתיית מים.

מי שאולי הכי מפתיעה זו האשכולית, שמבין פירות ההדר מכילה הכי הרבה רכיבים שמחזקים את מערכת החיסון ותורמת לשיפור בריאות הלב. יחד עם זאת היא עלולה להיות מסוכנת, ובעיקר לאנשים הנוטלים תרופות באופן קבוע. הליקופן שבפרי שתורם הכי הרבה לבריאות, הוא גם זה שמעצים את השפעת הכימיקלים שבתרופות שעלולות להפוך לסוג של מנת יתר בגוף. לכן אם אתם נוטלים תרופות, כדאי שתשאלו רופא אם מותר לכם בכלל לאכול אשכולית ואם כן, כמה. 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים