שיתוף
תגובות
משפחה » חינוך » 100 ילדים נדחסים באוטובוס אחד
מחדל
ח"כ מיכל שיר: "ילדים בישראל נופלים תמיד בין הכיסאות של משרדי הממשלה. עכשיו זה דיני נפשות: הם נופלים בין כיסאות האוטובוס. אסון מירון 2 כבר כאן"
אוטובוסים, אילוסטרציה | צילום: CK Foto, שאטרסטוק

הוועדה לזכויות הילד קיימה היום דיון בנושא מחדל התחבורה שפוגע בזכות ילדים לחינוך, בעקבות פניות חוזרות ונשנות על אלפי ילדים ביוקנעם עילית שמתמודדים בחוסר משמעותי בתחבורה לבתי הספר.

בעדויות שהשמיעו ההורים מהעיר עולה תמונה מדאיגה: עשרות ילדים שמצטופפים מעבר למותר ללא חגורת בטיחות באוטובוסים וילדים שנותרים שעות מאחור בתחנות האוטובוס ומחכים להוריהם.

יו"ר הוועדה ח"כ מיכל שיר, אמרה בדיון: "אנחנו מגיעים לדיון פה במקום שמשרד התחבורה יישב עם משרד החינוך והשלטון המקומי – מדוע עד היום לא נעשה שולחן עגול כדי למצוא לזה פתרון? איך מסוגלים לעלות ילדים לא חגורים לאוטובוס? זה דיני נפשות כאן ולצערי הרב אין אבא ואמא לילדי ישראל, אין כל שיח בין-משרדי הממשלה והילדים נופלים בין כיסאות ולא מקבלים את הטיפול הראוי בכל תחום ותחום. זה מחדל של כל ממשלות ישראל לדורותיה. כאן הילדים נופלים בין כיסאות האוטובוס. חבל שהגענו לנקודה שבה הכנסת צריכה להתערב ולהתריע מפני אסון ששועטים אליו".

ח"כ מופיד מרעי: "במשרד החינוך קובעים כללים על פי מרחק שקובע נתינת תחבורה לתלמידים, אבל כלל לא מחשבים את המקומות שבין הבית לבית הספר כשיש עלייה ולא מישור וילד בכיתה א' שיש לו תיק ששוקל יותר ממנו, הוא ממש בסכנת התהפכות. לא ייתכן שילד בישראל יעלה לאוטובוס ללא כל פיקוח".

דב ויסמן וקובי כהן מהנהגת ההורים ביוקנעם, תיארו בוועדה את ההתמודדות של אלפי הילדים בעירם בכל בוקר: "נהג אוטובוס לא יכול לראות את הילדים בגשם בתחנה ומעלה את כולם. הילדים ללא חגורת בטיחות וכאשר נהג נאלץ לעצור ולעשות ברקס, הילדים עפים כמו חפצים לקדמת האוטובוס. אנחנו מגיעים לעבדה בכל בוקר באיחור בגלל המצב הזה כי גם בתחילת היום אין לילדים איך להגיע לבית ספר".

"אנחנו מקבלים מאות תלונות בכל חודש על הנושא ומקבלים שוב ושוב ממשרד החינוך את אותה תשובה לקונית: "האחריות על ביצוע הסעות וארגונים על הרשות המקומית". איך יכול להיות שהמדינה כותבת חוק איך להסיע תלמידים ואז לא מקיימת אותו. האם הרשות יכולה להתמודד עם 4500 ילדים? משרד החינוך צריך לדאוג לכך". ויסמן אמר בסוף הדיון לנציגי משרדי הממשלה: "יש לכם כלים לפתור את זה מחר בבוקר. אני אתבע כל אחד אם יקרה משהו כי אתם האחראיים".

מנכ"לית עיריית יוקנעם, מוניק קונפינו: "עד שלא יתייחסו להסעות תלמידים בגילאי א' –ג' כהסעות ייעודיות הסוגיה לא תיפתר. אנחנו קשובים ונותנים מענה 24/7 לא כקלישאה. יש פיקוח ומלווה על כל ההסעות שאנחנו ממנים. ניסינו לדאוג ושמר ב7 בתי ספר היסודיים יעברו ויתייצבו שם הסעות של תחבורה ציבורית".

מנהל אגף הסעות במשרד החינוך, שמעון אבני, אמר בדיון: "אכן זוהי סוגיה קשה ויש לעשות בה יותר. אבל משרד החינוך – אצלי עם שישה עובדים – לא יכול להפעיל את הרשויות בכל הנוגע למכרזים והפעלה של הסעות. אנחנו לא יכולים לעשות תפעול קבוע של 250 רשויות".

"אנחנו פנינו לפני חצי שנה למשרד התחבורה בעקבות פניות של הורים ורשויות שמבקשים להגדיל את כמות קווי הבוקר ביוקנעם. משרד התחבורה טוען שיש לו חוו"ד משפטית שאין זה באחריותו והוא לא צריך להסיע תלמידים". בנוגע למלווים בהסעות, אמר אבני: "לחינוך המיוחד אנחנו לא מצליחים להביא מלווים, אז לחינוך הרגיל? זה לא יכול לקרות".

מנהלת אגף רישוי ותפעול במשרד התחבורה, נועה אבירם, אמרה בדיון כי הסכמי תחבורה ציבורית פתוחים לכל נוסע שמעוניין לעלות עליו ולכן בקווי התח"צ לבתי ספר לא ניתן להגבילם רק לתלמידים, "הסעות ייעודיות תלמידים זה כבר נושא אחר שמחייב חגירת בטיחות והוא ייעודי עם רישיון מיוחד. אנחנו בוחנים כל תלונה ובקשה להגברת קווי התחבורה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים