שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » האבטיח מרענן – אבל גם עוזר לסרטן ואלצהיימר
כל המידע
איציק ברנדויין צלל למחקרים ומביא לכם את כל הסיבות למה כדאי מאוד לאכול אבטיח, גם לבריאותכם בטווח הקרוב וגם הרחוק – וגם: מה בודקים כשדופקים על האבטיח
תגיות:
אבטיח על החוף | צילום: S_Photo, שאטרסטוק

הקיץ בעיצומו, ויש אומרים שאנחנו רק בהתחלה. החום הכבד ששורר בחוץ כאילו אומר היכנסו הביתה למזגן, גשו בזהירות למקרר והוציאו אחר כבוד את המאכל האהוב על כל אחד בעיקר כשחם בחוץ ובבית דולק מזגן. תוציאו את האבטיח האדום האדום מהמקרר עדיף אחרי שאמא כבר חתכה לפרוסות עסיסיות, פשוט לשבת ולהתענג בתענוגים. המחמירים יותר ישמרו את האבטיח ליום מיוחד ולרגע המתאים, כמו למשל ביום שישי ערב שבת עת יוצאים החברים לישיבת צוות על חוף הים.

פעם עצרתם לחשוב, מה כל כך מיוחד באבטיח? מה סגולותיו הרפואיות? מדוע כל אם תשכנע את בנה לקחת רק עוד פרוסה? האמת רוב הציבור מכיר את האבטיח ככזה אחד שיש בו שלושה דברים: אוכל, שתיה וגרעינים. כמובן שיש על כך את הבדיחה הידועה, נשמור אותה להזדמנות או שתשאלו את הבן הקטן מה הבדיחה על הפרסי והאבטיח.

אז כשאתם יוצאים לים או יושבים בבית תחת המזגן, תזכרו שאבטיח הוא לא רק משהו טעים ומזין, אלא הוא גם מאכל בריא ומומלץ עד כדי כך שיש לו יכולות למנוע את מחלת האלצהיימר. כל זה ועוד בכתבה שלפניכם.

  1. באבטיח סגולות רבות ואף דברים שלא בטוח שידעתם, כמו למשל שהאבטיח מכיל תרכובות שע"פ החוקרים יכולה לסייע במניעת המחלה (סרטן). באבטיח יש כמות גדולה של 'ליקופן' ותרכובות צמחיות אחרות. הליקופן ידוע כמחולל נפלאות בגוף האדם, נעשו מספר מחקרים בנושא זה, וע"פ חלק מהמומחים יש ביכולת הליקופן למנוע את הסרטן. החוקרים שסבורים אחרת טוענים כי "השפעתו האפשרית של ליקופן על מחלות לב וכלי דם וסרטן ערמונית נחקרה במחקר בסיסי וקליני. עם זאת, נכון לשנת 2017, ההשקפה הרווחת של ה-FDA היא כי אין עדויות לתועלת ליקופן על גוף האדם. סקירת מחקרים משנת 2011 הראתה כי אין ראיות מספיקות כדי לתמוך בשימוש של ליקופן למניעת סרטן הערמונית".
  • אכילת אבטיח תשמור על לחות הגוף – אבטיח מכיל 92% מים. זה הסיבה שפירות וירקות גורמות לתחושת שובע, הכמות הגדולה של המים. ולמה לאכול אבטיח זה בריא? כי השילוב של מים וסיבים באוכל, זה להכניס לגוף את הכמות המספקת של האוכל בלי הרבה קלוריות. לכן לפני צום מומלץ לאכול אבטיח.
  • באבטיח אין הרבה קלוריות, ואפילו די קצת לעומת שאר הפירות. ב-150 גרם (כוס מלאה באבטיח) יש 46 קלוריות. אגב באבטיח יש פחות קלוריות מבפירות דלי סוכר כמו פירות יער למשל.

באבטיח יש גם חומרים מזינים רבים אחרים, כולל ויטמינים ומינרלים אלה (מחושבן לפי 150 גרם): ויטמין C: 21% מהצריכה היומית (RDI), ויטמיןA : 18% מה-RDI, אשלגן: 5% מה-RDI, מגנזיום: 4% מה-RDI, ויטמינים B1, B5, 6B: 3% מה-RDI. ויטמין C הוא נוגד חמצון המסייע במניעת נזק לתאים מרדיקלים חופשיים. RDI פירושו הצריכה היומית שגוף האדם צריך.

  • עשוי לשפר את בריאות הלב

מחלות לב הן גורם המוות הראשון בעולם. ניהול אורח חיים, כולל דיאטה, עשויים להוריד את הסיכון להתקף לב ולשבץ באמצעות הפחתת לחץ הדם ורמות הכולסטרול. למספר חומרים מזינים באבטיח יתרונות ספציפיים לבריאות הלב.

מחקרים מצביעים על כך שליקופן עשוי לסייע בהורדת כולסטרול ולחץ דם. זה יכול גם לעזור במניעת נזק חמצוני לכולסטרול. ליקופן עשוי גם להפחית את הנוקשות והעובי של דפנות העורקים. אבטיח מכיל גם ציטרולין, חומצת אמינו שעשויה להגביר את רמות תחמוצת החנקן בגוף. תחמוצת החנקן מסייעת לכלי הדם שלך להתרחב, מה שמוריד את לחץ הדם. ויטמינים ומינרלים אחרים באבטיח טובים גם ללב. אלה כוללים ויטמינים A, B6, C, מגנזיום ואשלגן.

  • עלול להוריד דלקת ומתח חמצוני

דלקת מהווה גורם מרכזי למחלות כרוניות רבות. אבטיח עשוי לעזור בהפחתת דלקות ונזקי חמצון, מכיוון שהוא עשיר בנוגדי חמצון נוגדי דלקת ליקופן וויטמין C. במחקר שנערך בשנת 2015, חולדות מעבדה הוזנו באבקת אבטיח כדי להשלים תזונה לא בריאה. בהשוואה לקבוצת הביקורת, הם פיתחו רמות נמוכות יותר של הסמן הדלקתי C- תגובתי ופחות מתח חמצוני.

אבטיח פרוס | צילום: e3klv6hg, שאטרסטוק

במחקר אחר, בני אדם קיבלו מיץ עגבניות עשיר בליקופן בתוספת ויטמין C. סמני הדלקת שלהם ירדו ונוגדי חמצון עלו. אבטיח מכיל גם ליקופן וגם ויטמין C. כנוגד חמצון, הליקופן עשוי גם להועיל לבריאות המוח. לדוגמא, זה עשוי לסייע בעיכוב הופעתה והתקדמותה של מחלת אלצהיימר.

סיכום: ליקופן וויטמין C הם נוגדי חמצון נוגדי דלקת הנמצאים באבטיח. דלקת קשורה למחלות כרוניות רבות.

  • עשוי לעזור במניעת ניוון מקולרי

הליקופן נמצא בכמה חלקים של העין, שם הוא מסייע בהגנה מפני נזקי חמצון ודלקת. זה עשוי גם למנוע ניוון מקולרי הקשור לגיל (AMD). זו בעיה נפוצה בעין שעלולה לגרום לעיוורון בקרב מבוגרים. תפקידו של הליקופן כנוגד חמצון ותרכובת אנטי דלקתית עשוי לסייע במניעת התפתחות AMD והחמרה.

(ניוון מקולרי או נמ"ג (מאנגלית: Macular degeneration; בעברית: ניוון כתמי) הוא מחלת עיניים המתפתחת לאורך שנים, כאשר שומנים וחלבונים שונים מצטברים מתחת לרשתית עד שהם פוגעים באופן משמעותי בחדות הראייה).

  • עשוי להקל על כאבי שרירים

ציטרולין, חומצת אמינו באבטיח, עשויה להפחית את כאבי השרירים. מחקר קטן שנערך, העניק לספורטאים מיץ אבטיח רגיל, מיץ אבטיח מעורבב עם ציטרולין ומשקה ציטרולין. שני משקאות האבטיחים הובילו לכאב פחות בשרירים ולהתאוששות מהירה יותר בקצב הלב, בהשוואה לציטרולין בפני עצמו.

החוקרים גם ערכו ניסוי במבחנה, שחקרו את ספיגת הציטרולין. ממצאיהם מראים כי ספיגת ציטרולין יעילה ביותר כאשר היא נצרכת כמרכיב של מיץ אבטיחים. מחקרים אחרים בחנו גם את הפוטנציאל של citrulline לשפר את סיבולת הפעילות והביצועים. עד כה נראה כי ציטרולין לא משפר את ביצועי הפעילות הגופנית בכמויות שנבדקו, אך עדיין מדובר בתחום מחקרי.

סיכום: למיץ אבטיח יש פוטנציאל כמשקה החלמה לאחר פעילות גופנית. Citrulline עשוי להיות אחראי חלקית על השפעתו על הקלה בכאב בשרירים.

  • מתאים לעור ולשיער

שני ויטמינים באבטיח – A ו- C – שניהם חשובים לבריאות העור והשיער. ויטמין C מסייע לגוף ליצור קולגן, חלבון השומר על גמישות העור ושיער חזק. ויטמין A חשוב גם לעור בריא, מכיוון שהוא מסייע ביצירה ותיקון של תאי עור. ללא ויטמין A, העור יכול להיראות יבש ומתקלף. גם ליקופן וגם בטא קרוטן עשויים לסייע בהגנה על העור מפני כוויות שמש.

סיכום: כמה חומרים מזינים באבטיח טובים לשיער ולעור. חלקם מסייעים בשמירה על העור בעוד שאחרים מגנים מפני כוויות שמש.

  • יכול לשפר את העיכול

אבטיח מכיל הרבה מים וכמות קטנה של סיבים – שניהם חשובים לעיכול בריא, מים מסייעים במערכת העיכול בתנועה יעילה. אכילת פירות וירקות עשירים במים ועשירים בסיבים, כולל אבטיח, יכולה להועיל מאוד לקידום תנועות מעיים רגילות.

בשורה התחתונה – אבטיח הוא פרי בריא להפתיע. יש לו תכולת מים גבוהה ומספק גם חומרים מזינים חשובים רבים אחרים, כולל ליקופן וויטמין C. המשמעות של חומרים מזינים אלה היא שאבטיח הוא לא רק פינוק של מאכל דל קלוריות טעים – אלא גם טוב מאוד לבריאותכם.

אבטיח | צילום: Boonchuay1970, שאטרסטאוק

ואיך תבחרו את האבטיח המושלם בלי להתאכזב פעם אחר פעם? מומחי משרד החקלאות מסבירים מה עומד מאחורי הטפיחה המפורסמת וכיצד תבחרו אבטיח משובח:

» האבטיח צריך להיות בעל גוון מבריק. צבע דהוי מעיד על אחסון ממושך שלרוב פוגם באיכות הפרי.

» כמה כתמים מופיעים על האבטיח? על כל אבטיח ישנו כתם בהיר אחד הכרחי, שנוצר באזור המגע של האבטיח עם הקרקע. אם אתם מזהים כתמים נוספים, צהובים או דהויים, דעו כי המדובר באבטיח שחווה חשיפה מאוד ממושכת לשמש, אשר גורמת לירידה באיכותו.

» הביטו על העוקץ של האבטיח – עוקץ ירוק ורענן מעיד על אבטיח טרי. ככל שהעוקץ יבש יותר, הדבר מעיד על אבטיח פחות טרי אשר נקטף לפני מספר רב יותר של ימים.

» געו באבטיח ונסו להרגיש עד כמה הוא גמיש. בחרו אבטיח מוצק ככל שניתן, גמישות של אבטיח מעידה על אחסון ממושך שפוגם באיכות הפרי.

» וכיצד הוא נראה? בחרו אבטיח סימטרי ככל שניתן, עגול או אובלי. מבנה זה מעיד על התפתחות תקינה של הפרי ומבטיח שלא יופיעו חללים בתוך ציפת הפרי. אם כי חללים מסוג זה אופייניים יותר לחודשים מרץ–אפריל, המהווים את פתיחת עונת האבטיח.

» האם האבטיח הוא אכן כלי נגינה? מיתוס הטפיחה על האבטיח הפך לכה רחב עד כי רובנו טופחים על האבטיח בלי לדעת מה עלינו לשמוע. שמשון עומר, מדריך ראשי לדלועיים ומומחה לאבטיחים במשרד החקלאות, מסביר: "כשאנו טופחים על האבטיח עלינו להמתין לקבלת צליל בחזרה. האבטיח צריך "להשיב" לנו במעין צליל נקי. במידה ומרגישים כי אין שום הד לטפיחה, האבטיח בשל מדי ומרקמו וטעמו יהיו ירודים".

אחרי הבדיקה הקפדנית ואחרי שסחבתם את האבטיח הנבחר הביתה, כיצד תטפלו בו על מנת לשמור על טריותו ואיכותו הגבוהה עד להגשתו? שמשון עומר מסביר כי ניתן לאחסן את האבטיח במקרר עד שבוע ימים. אם אפשר להכניסו למקרר בשלמותו – כמובן שזה עדיף, ואם לא ניתן – יש לחתוך אותו לשני חלקים ולעטוף אותם בניילון נצמד.

לפני האכילה, יש לשטוף את האבטיח היטב, למרות שלא אוכלים את הקליפה, ולחתוך באמצעות סכין גדולה, יציבה וחדה. במידה ולא סיימתם את האבטיח כולו, מומלץ לעטוף בניילון נצמד את החלק שנותר ולהחזירו לאחסון במקרר. בתאבון!

אכילת האבטיח לא מבטיחה רק טעם טוב, כי אם גם ערכים בריאותיים עשירים. על פי מומחי משרד החקלאות, אכילה של פלח אבטיח ביום תורמת ערכים בריאותיים גבוהים. מה תקבלו? האבטיח עשיר באשלגן, מכיל ויטמין C וליקופן וכן, ערכים בריאותיים נוספים המשווים לו את היכולת לסייע במניעת דלקות פרוסטטה.

בישראל מגודלים מדי שנה 130,000 טון אבטיחים, על פני כ-25,000 דונם. האבטיחים כולם מיועדים לשוק המקומי, ונחשבים לפרי קיץ אהוד במיוחד על הישראלים. זני האבטיחים העיקריים בישראל הם מינים ללא זרעים (גרעינים), בקטגוריות גודל שונות הנחלקות לגדלים: רגיל (10-7 ק"ג), בינוני (5-3 ק"ג), וקטן (אבטיח מיני 3-1.5 ק"ג). אבטיחים שמשקלם עולה על 10 ק"ג עלולים להיות פחות איכותיים.

האבטיחים מגודלים בישראל בין החודשים אפריל לאוגוסט, אך אם מחפשים היטב, ניתן למצוא אבטיחים גם בחודשים פברואר–מרץ וספטמבר–אוקטובר. בתחילת עונת האבטיחים התוצרת מאזור הערבה וכיכר סדום, אחר כך מצפון לים המלח, עמק בית שאן והנגב המערבי. בהמשך העונה, משדה פתוח באזור העמקים, גליל מערבי, נגב והמרכז.

לרוויה ולבריאות

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים