שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » לפיד מאשר שחוק הגבלת הכהונה פרסונלי
בישיבת הסיעה
בישיבת סיעת 'יש עתיד' התייחס היו"ר יאיר לפיד להצבעה הצפויה היום במליאת הכנסת על חוק הגבלת הכהונה והגיב לנתניהו: "החוק פרסונלי נגדי"
ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בישיבת סיעת 'יש עתיד' התייחס היו"ר יאיר לפיד להחלטת ועדת הכנסת לאשר פטור מחובת הנחה להצעת חוק-יסוד: הממשלה (תקופה מרבית לכהונה בתפקיד ראש הממשלה), וכתוצאה מכך להקדים את הדיון על החוק במליאת הכנסת וההצבעה עליו בקריאה ראשונה, והכחיש כי מדובר בחוק פרסונלי. "הכנסת תצביע היום בקריאה ראשונה על הגבלת כהונה לראש ממשלה בישראל. הבטחנו וקיימנו. יש עתיד מקדמת את החוק הזה כבר שנים. עכשיו הוא הגיע", פתח לפיד את דבריו.

"כל השנים באופוזיציה אמרנו, אם וכאשר נגיע לשלטון – יהיה פה שינוי. שינוי אמיתי, מהותי, בדרך שבה המדינה הזו מתנהלת, בסטנדרטים הערכיים שלה. הבאנו את השינוי. אני מודה ומברך את שר המשפטים גדעון סער, ואת ראשי הקואליציה כולם על העבודה המשותפת. גם זה שינוי. ממשלה שבה אנשים עובדים יחד, לא מרמים אחד את השני", אמר לפיד.

בהתייחס לטענות כי מדובר בחוק פרסונלי אמר לפיד, כי "זה נכון. הוא פרסונלי נגד נפתלי בנט, שהוא ראש הממשלה המכהן, והוא פרסונלי נגדי, מפני שהחוק קובע שאני אהיה ראש הממשלה אחריו. אנחנו מחוקקים אותו, מפני שזה לא בריא לדמוקרטיה הישראלית שאדם יכהן יותר משמונה שנים. אנחנו רואים ושומעים בימים אלה בבית המשפט איך שלטון ממושך מדי מביא לשחיתות. לזה אנחנו שמים עכשיו סוף".

לפיד המשיך להתייחס לטענות האופוזיציה והעומד בראשה: "שמעתי את הטענה שחוק כזה לא קיים באף דמוקרטיה פרלמנטרית. באף דמוקרטיה פרלמנטרית גם לא היה ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום פליליים חמורים, על עבירות שהוא עשה בזמן שהוא מכהן. באף דמוקרטיה פרלמנטרית אין שר לשעבר שאומר שהוא יכניס אנשים למכלאות, לא ייתן לאופוזיציה להכנס לשטח הכנסת וידרוס את כל מי שחושב אחרת ממנו. אנחנו לא נדרוס אף אחד. אנחנו נפעל רק על פי החוק. אנחנו נתייחס בכבוד לרשות השופטת, אבל אנחנו פה בשביל לשנות סטנדרטים מקולקלים והרסניים. לתקן את הדרך שבה מתנהל השלטון במדינת ישראל. באנו לשנות, ואנחנו משנים. מבטיחים ומקיימים", כך לפיד.

עפ"י הצעת החוק, מי שכיהן בתפקיד ראש הממשלה תקופה רצופה של שמונה שנים, לא יהיה רשאי עוד לכהן בתפקיד.

עוד קובעת ההצעה, כי יראו כמה תקופות כהונה, כתקופת כהונה אחת רצופה, אף אם חלפו פחות משלוש שנים בין תקופת כהונה, לזו שאחריה.

תקופה שבה כיהן אדם בתפקיד ראש הממשלה, שחלה לפני יום תחילתו של חוק זה, לא תובא בחשבון לצורך חישוב התקופה המרבית לכהונה לפי הצעת חוק זו.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, כי כהונה בתפקיד ראש הממשלה החלופי בממשלת חילופים, אינה בגדר כהונה כראש ממשלה, לעניין ההסדר המוצע.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים