שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » התביעה בהאג תחקור "פשעי מלחמה" של ישראל
בנסודה הודיעה
בית הדין הפלילי הבינלאומי הודיע שהחקירה תיפתח נגד ישראל והפלסטינים בנוגע לפשעים שבוצעו "בשטח פלסטין" החל משנת 2014 – יום לאחר חטיפת שלושת הנערים הי"ד
בית הדין הבינלאומי בהאג | צילום: robert paul van beets, שאטרסטוק

התובעת בבית הדין הפלילי הבין לאומי בהאג, פאטו בנסודה, הודיעה היום (רביעי) שהיא תפתח בחקירת "פשעי מלחמה" של ישראל בשטחי עזה ויהודה ושומרון. ההחלטה מגיעה אחרי שבית הדין פסק לפני כחודש שניתן לחקור פשעים באזור זה.

בית הדין יחקור עבירות שבוצעו שבטח זה החל מ-13 ביוני 2014 – התאריך ממנו נעשתה הפנייה לבית הדין. "אנחנו מפצירים בפלסטינים, בישראלים ובקהילות המושפעות מההחלטה לגלות סבלנות", נכתב בהודעת בית הדין. "בית הדין ירכז את תשומת ליבו בעבריינים הקשים ביותר לכאורה, או אלו שיהיו בעלי האחריות הגדולה ביותר לביצוע הפשעים".

בחקירתו צפוי בית הדין לעסוק הן בעבירות שבוצעו לכאורה על ידי כוחות צה"ל, וכן על ידי חמאס וגורמים פלסטיניים נוספים. התובעת, פאטו בנסודה, הודיעה שבשלב הראשון ימסרו הודעות לכל הגורמים אשר צפויים להיות מעורבים בחקירה. היא הוסיפה כי תינתן להם הזדמנות לערוך חקירה פנימית ביניהם בטרם תחל חקירת בית הדין.

התובעת ציינה כי סדר העדיפות שיינתן לחקירה ייקבע בהמשך בהתאם לאתגרים של מגיפת הקורונה והמשאבים המצומצמים של בית הדין ועומס העבודה הכבד הנוכחי. "עם זאת, אתגרים כאלה, מרתיעים ומורכבים ככל שיהיו, אינם יכולים להסיט אותנו ממימוש האחריות שמטילה עלינו אמנת רומא".

"ההחלטה לפתוח בחקירה הגיעה אחרי הליך מקדמי מדוקדק שביצע המשרד שלי שנמשך קרוב לחמש שנים", הסבירה בנסודה. "במהלך תקופה זו, ובהתאם לנוהל המקובל, המשרד יצר קשר עם גורמים רבים, כולל פגישות מועילות על בסיס קבוע עם נציגים בממשלות ישראל ופלסטין".

מלבד ישראל, גם ארגון הטרור חמאס עשוי למצוא את עצמו בצד הנחקר. לדברי התובעת, יש חשד סביר שבמהלך מבצע "צוק איתן" ביצעו גם ישראל וגם להבדיל חמאס וארגונים פלסטיניים חמושים אחרים פשעי מלחמה. כעת בית הדין יצטרך לקבוע אם ישראל והפלסטינים ביצעו את החקירות הפנימיות הנדרשות בעניין.

יש לציין כי המנדט של בית הדין לחקירת האירועים מתייחס, כאמור, לתקופה שמתחילה ב-13 ביוני 2014, יום לאחר חטיפת שלושת הנערים. כלומר, על פניו בית הדין קבע את המועד שממנו יחל לחקור כך שהחוקרים לא יתייחסו לאירוע החטיפה עצמו, אלא רק לפעולות צה"ל שבאו בעקבותיו.

"אני זוכרת את הטענות שהועלו על התנהלות צבא ההגנה לישראל בפרשת ה'מרמרה'", המשיכה בנסודה בניסיון להצדיק את החלטתה האנטישמית. "באותה פרשה סירבתי, כתובעת, לפתוח בחקירה ללא בסיס סביר. במצב הנוכחי, לעומת זאת, יש בסיס סביר לחקירה. בסופו של דבר, הדאגה המרכזית שלנו חייבת להיות לקורבנות הפשעים, הפלסטינים והישראלים, הנובעים ממעגל האלימות וחוסר הביטחון הארוך שגרם סבל וייאוש עמוק מכל הצדדים".

בנסודה מסיימת את תפקידה בחודשים הקרובים – וההחלטה לא מחייבת את מחליפה קארים חאן הבריטי, שהיה המועמד המועדף על ישראל. ישראל פעלה בשבועות האחרונים בזירה המדינית כדי להפעיל לחץ על התובעת שלא לפתוח בחקירה, והייתה תקווה שבנסודה תשאיר את ההחלטה למחליפה שייכנס לתפקיד ביוני. ההערכה בירושלים היא שבנסודה לא הייתה מודיעה על כך ללא תיאום איתו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים