שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » "גזר דין מוות למפעל הציוני החקלאי"
תוכנית ליברמן
"מתנגדים לרפורמה שהציג שר החקלאות. היא מציבה את החקלאות על דרך המלך ומלחדול ולהתקיים. קוראים לשרים להתנגד"
ירון בלחסן מנכל ארגון מגדלי הפירות בישראל במטע האגסים ברמות נפתלי | צילום: ארגון מגדלי הפירות
מנכל ארגון מגדלי הפירות בישראל בתגובה למשרד האוצר |
צילום: ארגון מגדלי הפירות

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, וחקלאי מרמות נפתלי בגבול הצפון, נגד ליברמן ופורר: "תכנית משרד האוצר לרפורמה בחקלאות שהוצגה היום (21.7.21), עתידה להמית חורבן על החקלאות בישראל, אשר תיכחד לחלוטין באם רפורמה זו תאושר. הרי כבר הוכח כי הורדת מכסים על ייבוא תוצרת חקלאית, אינה מוזילה את המחיר הסופי לצרכן, אך תמשיך למלא את כיסיהם של הטייקונים בעלי רשתות השיווק והיבואנים".

"אנו החקלאים, מגדלי הפירות, הממוקמים בגבולות המדינה, קוראים לכבוד שרי האוצר והחקלאות, לא להיות אלו החתומים על גזר דין מוות למפעל הציוני החקלאי, המהווה את שכבת המגן הראשונה לביטחון התזונתי של תושבי המדינה ושמירה על גבולותיה בעיבוד השטחים החקלאיים מצפון ועד דרום, חובת המדינה לעודד את חקלאיה במדינת ישראל- ולא את חקלאי טורקיה, או פולין. ה'מתנה' כביכול, שמציע האוצר בתכנית בדמות 'תמיכה תקציבית ישירה' הינה לעג לרש. אין אנו רוצים בהבטחות ומתנות, אלא רק לעבד את האדמות החקלאיות ולספק לתושבי המדינה תוצרת חקלאית בריאה".

באוצר הארץ מגיבים לפרסומים הבוקר בנוגע לתוכנית שמגבשים שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר שעיקרה הגדלת התחרות ותמיכה בענף החקלאות באמצעות פתיחת שוק הפירות והירקות ליבוא חופשי בתוך 5 שנים.
"דווקא בעת הזו שחקלאי ישראל מתחילים להתאושש מהמכה הכלכלית האנושה שספגו בעקבות משבר הקורונה, בוחרים שר האוצר והחקלאות לצאת עם תוכנית שתפגע אנושות בעשרות אלפי חקלאים ובני משפחותיהם", אנו מאבדים פה את הערך של החקלאות היהודית בארץ ישראל שזהו אחד הערכים החשובים ביותר שהמדינה אמורה להיות מושתת עליו, מדגישים בארגון. "ההחלטה לפתיחת הייבוא כמוה כמכת מוות על ענף החקלאות שכבר היום נאבק על קיומו, תצמצם את התוצרת המקומית למינימום הקיים ותוביל לתלות מוחלטת של המדינה בתוצרת חקלאית ממדינות זרות וממילא לפגיעה קשה שיוביל בביטחון המדינה".

מנכ"ל אוצר הארץ איתן מאיר כי "רק השבוע ראינו את כוחו של ארגון ה-BDS. במקרה הזה מדובר בגלידות, המקרה הבא יכול לפגוע ישירות במצרכי מזון בסיסיים דוגמת לחם, חלב, בשר, סוכר ואורז. לפני הקורונה זה אולי נשמע כמו חשש דמיוני, אבל נגיף אחד שעצר בבת אחת את המסחר, זעזע את תפיסת העולם הגלובלית ונוכחנו לראות כי בעת משבר חמור מדינות דואגת קודם כל לרווחת אזרחיהן, גם אם זה כולל מניעת אספקה של תרופות, מזון, ציוד רפואי וחומרי גלם לשכנותיהן".

"גם בהיבט הביטחוני שמענו רק השבוע על סירובם של נהגים ערביים לנהוג במשאיות הצבא במהלך מבצע שומר החומות", מוסיף מאיר. "אסור לנו להיות תלויים באחרים שעלולים ברגע אחד להתהפך ולהשאיר אותנו ללא מענה. עלינו להשאיר את העצמאות הכלכלית והביטחונית שלנו בידינו".

כזכור, רק בימים האחרונים יצאו רבנים מובילים בציונות הדתית בהם הרבנים שמואל אליהו, יעקב אריאל, דב ליאור לצד מאות רבנים ערים ושכונות בקריאה לרכוש ולחזק את התוצרת החקלאית היהודית ולהימנע מלרכוש ממקומות זרים.

גם תנועת הקיבוץ הדתי מתנגדת לרפורמה בחקלאות כפי שהוצגה ע"י שר החקלאות ושר האוצר. לתפיסת התנועה, "הרפורמה תביא לנטישה של חקלאים, להימנעות צעירים מלעסוק בחקלאות וכתוצאה מכך ליותר ויותר נקודות בהם לא תעבור עוד המחרשה זאת בניגוד לאתוס הציוני עליו גדלנו".

"בנוסף ההסתמכות על יבוא של תוצרת חקלאית מנוגד לכל היגיון בתפיסת בטחון המזון של ישראל. נדמה שיש מי ששכח את המחסור החמור בביצים בימי הקורונה הראשונים. אם חס וחלילה תכפה עלינו מלחמה ונמלי האוויר והים יסגרו, נמצא עצמנו ללא "תעודת ביטוח" של מינימום ייצור חקלאי כחול לבן".

"ההצעות שעולות ברפורמה לא מחזקות את החקלאות הישראלית אלא מובילות אותה בדרך המלך מלחדול ולהתקיים. אנו תקווה שחברי הממשלה שהציונות חשובה להם, שרואים בהתיישבות החקלאית ערך, שרואים בחקלאות הישראלית חלק מעוצמתה של ישראל יתנגדו בכל תוקף לרפורמה ויובילו לשיח רציני ומעמיק עם החקלאים".

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ברך את שר האוצר ושר החקלאות על תכניתם להפחתה רוחבית של מכסים על פירות, ירקות וביצים, במטרה להגביר את התחרות בשוק המקומי, ובמקביל להעניק תמיכה רחבה לחקלאים. "זהו מהלך בכיוון הנכון. "איגוד לשכות המסחר פועל מזה שנים להפחתה ולביטול מכסי המגן הגבוהים על גידולים חקלאיים בישראל".

"השיטה האנכרוניסטית הפועלת בישראל של מכסי מגן חסרי תקדים בייבוא גידולים חקלאיים פוגעת דווקא בשכבות האוכלוסייה הרחבות בישראל. המטרה המרכזית חייבת להיות הפחתת מחירי הגידולים החקלאיים ומוצרי המזון לציבור הצרכנים. יחד עם זאת, צריך לשמור על המגזר החקלאי בישראל באמצעות מעבר לשיטה של סבסוד ישיר של החקלאים הישראלים. מעבר לכך, יש להבדיל בין מוצרי מזון לבין גידולים חקלאיים, שכן במוצרי מזון יש מרחב גדול להפחתת מכסי המגן".

"אין שום ספק שאימוץ התקינה האירופאית בתחום הגנת הצומח הינו מהלך נכון שמשתלב באופן ישיר עם רפורמת הייבוא להשוואת התקינה הישראלית לזו המקובלת באירופה".

לין הוסיף, "תחרות אמת חייבת להיות של הייצור המקומי כולו מול הייבוא. תחרות מקומית מוגבלת לעולם לא תשפיע על הפחתת מחירים משמעותית. בהעדר תחרות בפני הייבוא, רמת המחירים המקומית תעלה לנקודה שבה רמת המחירים המקומית תתחרה מול הייבוא, הכולל את העלות של מכסי המגן. אכן שר האוצר מוביל שינויים שיתרמו ליצירת תחרות אמת ובדרך הנכונה, ולא בדרך הפסולה של אפליה לרעה של המגזר העסקי בישראל לעומת ספקי חוץ".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים