שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בורסה ושוק ההון » האם שוק הנדל"ן הסיני בדרך לקריסה?
מהון להון
קריסת ענקית הבנייה הסינית אוורגרנד (Evergrande) והסיוע הממשלתי שממאן לבוא הכניסה את שוק ההון הסיני לסחרור • כך עשוי רגולטור הסיני להוביל לאי-יציבות בשוק
בניין המשרדים של אוורגרנד בשנזן, סין | צילום: שאטרסטוק

לפני כשבוע נפל דבר בשוק ההון העולמי. כל הכותרות הכלכליות בעולם עסקו בחשש מפשיטת הרגל של ענקית הנדל"ן הסינית אוורגרנד (Evergrande). אוורגרנד היא חברת הנדל"ן השנייה בגודלה בסין כיום, אף על פי שבפועל חלקה בחברות הנדל”ן הסיניות הוא רק כ- 2%.

הכותרות ממש לא הפתיעו את אלו שמכירים קצת את החברה. זאת, מאחר ותקופה ארוכה לפני כן כבר דובר על החששות מפני קריסת החברה – בשל המינוף המאוד גבוה שלה. עד כמה גבוה? במהלך השנים החוב שלה גדל כל כך, עד שכיום הוא עומד על כ- 300 מיליארד דולר.

זהו חוב בהחלט לא מבוטל, השווה לגודל החוב של לא מעט מדינות. כך לדוגמה, החוב של מדינת ישראל הוא באותו סדר גודל כמו החוב של אוורגרנד.

כלכלנים רבים בעולם סבורים שמאחר ומדובר בחברה ענקית, הממשלה הסינית תסייע לה. בפועל הסיוע הממשלתי בושש מלבוא, וכמה לא מפתיע שמניית החברה הגיבה בצלילה חדה (ירידה שהגיעה לכ-90%).

אחת השאלות שמעסיקות בימים אלה את אנשי שוק ההון, היא האם קריסה של אוורגרנד באמת תגרום למפולות ענק בשווקים ולתרחיש דומה לשנת 2008 (התפוצצות בועת הסאבפריים). לעניות דעתי, התשובה היא לא! וכן. אמנם יש לחשוש ולעקוב מקרוב, אך מקרה אוורגרנד אינו באמת חמור כפי שהוא נראה.

בשלב זה, זה נראה כמו פשיטת רגל של תאגיד. אמנם תאגיד ענק, אבל כזו שהמערכת תוכל להתמודד איתה.

הבעיה היא שיתכן שחברת אוורגרנד לא לבד. בשוק ההון החלו השבוע להישמע יותר ויותר קולות של משקיעים אשר חוששים ששוק הנדל"ן הסיני נקלע לבועה שמבוססת על מחירי נדל"ן גבוהים ומינוף גבוה. לדעתם, יתכן וקריסת החברה תגרום לבעיה בכל ענף הנדל"ן הסיני.

לדעתי צריך יותר לחשוש שקריסת החברה, בשילוב עם גורמים נוספים, עשויה לגרום לאי יציבות בשוק בתקופה הקרובה, כמו למשל העלאת הריבית המתוכננת ברחבי העולם, בדגש על ארה"ב.

נכון לרגע כתיבת שורות אלו, החדשות מסין לא עד כדי כך רעות כדי לגרום לשווקים לצלול. לפי תנודות השוק ניתן לראות שהמשקיעים מעדיפים להסתכל בעיקר על הצדדים החיוביים בשוקי ההון, כגון רווחי החברות או שיעור האבטלה שיורד בקביעות ולא על נורות האזהרה מפני היקפי החוב העצום שקיים בעולם.

נקודה חשובה שיש לקחת בחשבון, היא שהקריסה של החברה נובעת בעיקר מהגברת הרגולציה הסינית על מינוף רב בחברות כמו אוורגרנד. נוסיף לכך את המלחמה של השלטון בסין נגד מטבעות הקריפטו ונגלה כי הפעולות הללו גורמות לירידה חדה במחירי המניות בתחום ולנזק למשקיעים.

לכן יתכן שהצעד הנכון ביותר כרגע הוא להקטין את החשיפה לסין, בדגש למניות בתחום הנדל"ן, ולהתמקד יותר בהשקעה בתחום בארץ, שכאן אנו יודעים פחות או יותר את כללי המשחק.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים