שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בורסה ושוק ההון » הבעלים החרדי של 'אל על' לא מוותר על הבורסה
מהון להון
צניחה מתמשכת במניית החברה והחשש ממחיקה בבורסות ובמדדים השונים הביאה את אלי רוזנברג לנקוט בצעד שלדעת מומחים רבים מזיק יותר מאשר מועיל • אז מה זה ספליט הפוך?
אלי רוזנברג ברקע מטוס אל על | צילום: ChameleonsEye, שאטרסטוק

הודעת חברת אל על נתיבי אוויר לישראל, המוכרת בשם "אל על", כי היא נמצאת כרגע במשא ומתן לקראת מיזוג אפשרי עם חברת ארקיע ועל כך שהיא ביצעה ספליט הפוך במניה – החדירה מחדש לשוק ההון הישראלי את המונח הנדיר למדי באזורנו.

ספליט, או בשמו העברי "פיצול מניות", הוא בעצם פעולה חשבונאית שבה הופכים מניה אחת בעלת ערך נקוב מסוים למספר גדול יותר של מניות בעלות ערך נקוב מופחת בהתאמה. מטרת הפיצול על פי רוב נועדה להגדיל את הסחירות במניות.

בארץ לא נתקלים כמעט בחברות שעושות ספליט, אבל בארצות הברית הדבר בהחלט הרבה יותר נפוץ.

ישנם משקיעים רבים שמתייחסים למניה לפי השווי שלה ולא לפי הערך האמיתי. לדוגמה, מניות ששוות דולרים בודדים נחשבות לחברות מסוכנות אבל בעלות פוטנציאל גבוה יותר ממניות ששוות עשרות דולרים.

אין הגיון בחשיבה הזו, שכן אין באמת הבדל האם חברה שווה 100 מיליון דולר המחולקים ל- 10,000,000 מניות של 10 דולר לבין מקרה בו החברה עדיין שווה 100 מיליון דולר אבל זה מחולק ל- 1,000,000 מניות של 100 דולר.

לעומת זאת, במקרה של אל על, מדובר בספליט הפוך שהוא מעט יותר נפוץ בארץ.

אז מה זה בעצם ספליט הפוך, או בשמו הנפוץ יותר "ריוורס ספליט"?

במקרה שהחברה החליטה לבצע ספליט הפוך, היא בעצם ממזגת מניות בעלות ערך מסוים למספר קטן יותר של מניות בעלות ערך גבוה בהתאמה.

אם נחזור לדוגמה מלפני כמה שורות, החברה הייתה שווה 100 מיליון דולר והיו לה 10,000,000 מניות בעלות ערך של 10 דולר ולאחר הספליט ההפוך יהיו לה רק 1,000,000 מניות אבל כל אחת תהיה שווה 100 דולר.

אז אם כמו שנאמר אין באמת הבדל, מדוע חברות מחליטות לבצע ספליט הפוך? בהרבה מקרים הפעולה מעידה שהחברה נמצאת בקשיים. לפעמים הסיבה היא פסיכולוגית בלבד, מאחר ומניות שערכן קטן נחשבות למסוכנות יותר או לחברות פחות יציבות. אך לצד הסיבה הזאת, ישנן סיבות נוספות מדוע חברה עשויה להחליט לצמצם את מספר המניות שלה בשוק.

אחת הסיבות, שכנראה גם נלקחה בחשבון במקרה אל על, היא ניסיון למנוע מחיקה מהמסחר בבורסות או מדדים מסוימים בגלל תנאי סף של הבורסות השונות. גם בבורסה בתל אביב ישנו סעיף שלא מאשר למניות להיסחר מתחת לשער של 30 אגורות, מהסיבה שמשקיעים רבים הסוחרים בבורסה אינם מקצוענים ויכולים לחשוב שמחיר כזה של מניה זו הזדמנות להשקיע בלי לבדוק באמת את הערך הכלכלי של החברה.

הספליט ההפוך החזיר את שווי המניה לשווי שהמניה לא רשמה מאז 3 בנובמבר 2016, אך שווי החברה נשאר זהה. מקור: google finance

האם ספליט הפוך מצדיק את עצמו ועוזר למניה להתאושש?

לדעת מומחים רבים, במקרה של ביצוע ספליט הפוך החסרונות רבים על היתרונות. המציאות מלמדת כי לאחר העלייה הטכנית במחיר המניה כתוצאה מספליט הפוך, לרוב מגיעה ירידה לאורך זמן.

אחד ההסברים לתופעה, הוא שבמניות שגם כך הסחירות שלהן לא כל כך גבוהה, ספליט הפוך עלול לגרום למניה להפוך למניה שממש לא נסחרת. הספליט גורם להקטנת כמות המניות בשוק, ואז הסחירות עלולה להיפגע בצורה קריטית.

בנוסף לכך, ישנם מספיק משקיעים שמריחים את הכיוון ומבינים את הבעיות שגרמו לחברה להחליט על ספליט הפוך – כך שהם מעדיפים לצאת מהמניה לפני שיהיה מאוחר מידי.

האם בנוסף לכל הבעיות הקיימות כיום באל על הוסיף לעצמו רוזנברג צרות נוספות? ימים יגידו…

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים