שיתוף
תגובות
דעות » ה'המלצה' שקיבלתי מאחיו של אילון מאסק
"בעל עניין"
דניאל שבקס בעוד טור מקצועי על נבכי שוק ההון, והפעם על האנשים שצעדיהם מספקים אינדיקציה לגבי העתיד בשוק ההון. אז מה מסוכן ב'טסלה' ולמה לא שווה לרכוש ביטקוין?
דניאל שבקס | צילום: באדיבות המצלם

לאחר התיקון החד משיא משבר הקורונה במהלך מרץ 2020 ובהמשך ישיר לעליות מתחילת 2021 הולכים וגוברים הקולות השואלים כיצד נדע מתי הראלי עומד להסתיים והמגמה הולכת להשתנות.

כמובן שאין לי כדור בדולח ולנבואה גם לא זכיתי, אבל למרות זאת, ישנם כלים אשר זמינים לכל אחד מאיתנו ובאמצעותם ניתן לשער לאן הרוח נושבת. אחד הכלים הללו הוא מעקב אחר "בעלי עניין".

לפי חוק ניירות ערך, בעל עניין הוא מי שמחזיק שיעור של למעלה מ-5% מהון המניות המונפק של חברה ציבורית, או בעלי מניות המחזיקים ב-5% ומעלה מכוח ההצבעה של החברה, או בעל המניות הרשאי למנות לפחות דירקטור אחד או את מנכ”ל החברה.

בנוסף מוגדרים גם כבעלי עניין: מנכ”ל החברה, חברי הדירקטוריון וכל אדם המחזיק במשרה ניהולית ומעורב בניהול השוטף של החברה.

להבדיל מכל משקיע רגיל שהמידע שיש ברשותו הוא רק מידע שפורסם בצורה רשמית ופומבית, לבעלי עניין על פי רוב ישנו מידע נוסף.

לדוגמה, לבעלי עניין יש מידע על הסכמים חדשים שעומדים להיחתם עם לקוח אסטרטגי. גם לאחר שהדבר יפורסם בפומבי, לאותם בעלי עניין יש מידע יותר מדויק לגבי כל הסעיפים הקטנים המופיעים בהסכם. בנוסף, לבעלי עניין יש מידע על הלקוחות ועל החברות המתחרות וכן הלאה.

כשאני רואה בעל עניין שקונה את מניות החברה שלו, זה נותן לי אינדיקציה לכך שהמניה נמצאת כרגע במצב טוב. זה נותן לי להבין שכנראה מחיר המניה אטרקטיבי כעת וזה יכול לנבוע מכמה סיבות – או בגלל עסקאות שבקרוב נשמע עליהם או בגלל שמחיר המניה ירד כרגע ללא כל סיבה מוצדקת וכדומה.

כמובן שישנם מקרים הפוכים, בהם בעלי העניין מוכרים את המניות באופן שיטתי, מה שיכול לסמל לנו על מצב הפוך לחלוטין – או שמחיר המנייה גבוה מידי או שבקרוב יתפרסמו מידעים על עסקאות שנפלו וכדומה.

במהלך השנים נערכו בעולם מחקרים רבים על פעולות קנייה ומכירה שמבצעים בעלי עניין בחברות שלהם. המחקרים גילו כי ברוב המקרים בעלי עניין גרפו לאורך זמן רווחים הגונים – וזה נבע משני הכיוונים – גם במקרים של עסקאות רכישה וגם במקרים של עסקאות קנייה. זו רק דוגמה לחשיבות העסקאות הללו.

מעקב אחרי פעולות בעלי עניין בבורסה יגלה שמאז שהשוק תיקן בחדות את הירידות המגמה היא שיותר ויותר בעלי עניין מוכרים את המניות והמניות נחטפות על ידי הציבור. בעלי העניין מסתכלים כמו שצריך להסתכל על השקעות בראיית ארוכת טווח, והם יודעים שלפחות בחלק מהמקרים הגיע הזמן למכור…

ממש לאחרונה קימבל מאסק, אחיו הצער של אילון מאסק וחבר דירקטוריון בטסלה, מכר מניות בסכום של מעל ל-25 מיליון דולר. חבר דירקטוריון נוסף בחברה בשם אנטוניו גרסיאס מכר מניות בלמעלה ממיליארד דולר. אומנם במקרה של אנטוניו מדובר בהחלפה לאופציות עתידיות, מה שאומר שאנטוניו גרסיאס בהחלט עדיין מאמין בחברה, אבל כנראה קצת פחות במחיר שלה כרגע.

גם בגזרת הביטקוין ניתן לעקוב אחרי מומחים. אמנם הם לא בעלי עניין כי לא מדובר בחברה עם מנכ"ל ודירקטוריון וכו', אבל אם ישנו ציוץ בטוויטר כמו מלפני כמה ימים בו הודיע נאסים טאלב, מחבר רב המכר "הברבור השחור", כי הוא נפטר מהמטבע בעקבות התנודתיות הרבה במחירו זה בהחלט אומר דרשני.

אז המלצתי במידה ואתם רוצים לקבל אינדיקציה לאן כיוון השוק, תתחילו לעקוב אחר בעלי העניין. ניתן לעשות זאת לגבי מניות מקומיות באתר הדיווחים של הבורסה 'מאיה'. ומי שדווקא מתעניין בבורסה האמריקאית יכול לעקוב אחר עסקאות בעלי עניין דרך אתר הרשות לניירות ערך בארה"ב. כמובן שישנם אתרים שמנגישים את הדברים הללו ומספקים התראות בזמן אמת, אבל בדרך כלל הם כבר גובים תשלום עבור השירות.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים