שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » הוכח קשר ישיר בין קפאין להתמודדות עם OCD
מחקר
שתיית משקה הכולל קפאין עשויה לסייע להתמודד עם הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD), כאשר אלו ששתו נמנעו מלשטוף את ידיהם למרות האובססיה שלוקים בה
כוס קפה עם קפאין | צילום: deryabinka, שאטרסטוק

מחקר קבע כי שתיית משקה הכולל קפאין עשויה לסייע להתמודד עם הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (Obsessive Compulsive Disorder – OCD), שהלוקים בה נוטים לשטוף את ידיהם באובססיביות יתר.

בכתב העת המדעי Journal of Anxiety Disorders פורסם לאחרונה מחקר שקבע כי השותים קפה מוצאים את עצמם מצליחים להתמודד עם ההפרעה האובססיבית לשטיפת ידיים. המחקר נערך על ידי ד"ר אייל קלנטרוף והדוקטורנטיות הדר נפתלוביץ ונועה טאובר מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים.

במסגרת המחקר נבדקו אנשים הסובלים מהרגלי ניקוי כפייתיים כחלק מהתמודדותם עם הפרעת ה- OCD ובחנו אם הם מסוגלים להתמודד עם האובססיה שלהם ולא לשטוף את ידיהם מיד לאחר שנגעו בחפץ שנאמר להם שהיה מלוכלך. באופן מפתיע, גילה צוות המחקר שהנבדקים יכלו להמתין זמן רב מבלי לנקות את הידיים ואף לא הראו על רמות מצוקה, כאשר הם שתו כוס אחת של קפה המכיל קפאין, לעומת נבדקים ששתו כוס אחת של קפה נטול קפאין.

במחקר השתתפו 47 נבדקים שעברו את הסינון הקליני הראשוני שבוצע על ידי פסיכולוגית, ואובחנו ללא צל של ספק עם פחד עז מזיהומים ועם התנהגויות כפייתיות. הנבדקים ציינו כי הם סובלים מפחדים הקשורים לזיהומים ושהיו להם הרגלי ניקוי טורדניים וכפייתיים ברורים.

במהלך הבדיקה חולקו הנבדקים לשתי קבוצות: קבוצה אחת נדרשה לשתות כוס קפה עם קפאין (כ-200 מ"ג) והקבוצה השנייה נדרשה לשתות כוס קפה נטול קפאין (0-10 מ"ג), כאשר כל המשתתפים בניסוי התבקשו להימנע מצריכת קפאין במשך שמונה שעות לפני ביצוע המחקר על מנת להבטיח שההשפעות המעוררות של הקפאין יהיו מרביות.

יצוין, כי המשתתפים לא ידעו מראש ולא הצליחו לנחש האם שתו קפה עם או בלי קפאין כדי לשמור על אמינות המחקר.

לאחר שתיית הקפה נתבקשו הנבדקים לגעת בחפץ שעלול להוות מקור לזיהום עבורם, למשך 60 שניות – כדוגמת חיתול תינוק שנאמר להם שהיה מלוכלך או דבר מעין זה, כאשר לדברי החוקרים, הובהר להם שהם יוכלו לשטוף את ידיהם מאוחר יותר.

לאחר המגע עם המוצר "המזוהם" התבקשו הנבדקים להמתין במשך 30 דקות לפחות עד שהקפאין יחל את פעולתו. לאחר מכן, הוכנסו המשתתפים לחדר עם כיור והתבקשו להמתין ככל שיוכלו מבלי לרחוץ את ידיהם במים.

חוקרת מצוות הניסוי שאלה את הנבדקים לרמת המצוקה שלהם מ-1 עד 10, ועד כמה הדחף שלהם לשטוף את ידיהם חזק. כמו כן, נשאלו הנבדקים כמה זמן הם מרגישים שהם יכולים להמתין מבלי לשטוף את ידיהם. בהתבסס על תשובותיו האישיות של כל משתתף, הנבדקים קיבלו הוראה להמתין לאורך זמן שלא עולה על עשר דקות עד אשר יותר להם לשטוף את הידיים.

המשתתפים מהקבוצה ששתתה קפה עם קפאין הצליחו להמתין זמן רב עד לשטיפת הידיים, כמעט כפול מהזמן של קבוצת הנבדקים ששתתה קפה נטול קפאין. עם זאת, נמצא כי לאחר סיום שטיפת ידיים לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות ביחס לתחושות המצוקה והדחף הרגעי להתנהגות כפייתית-אובססיבית. בנוסף, נמצא כי המשתתפים ששתו את המשקה המכיל קפאין הראו יכולות דיכוי תגובות גבוהות יותר, הפגינו מצוקה פחותה באופן משמעותי וחוו דחף נמוך יותר לשטוף את ידיהם.

צוות המחקר הסביר ואמר כי התוצאות נעוצות בכך שהקפאין גורם לעוררות של המוח, מה שמביא לשיפור ביכולת לעכב התנהגות כפייתית למרות חשיפה לגירויים דוחים, ובנוסף גם להחליש את עוצמת הדחף להתנהג בצורה כפייתית. עוד הוכח, כי העוררות הפחיתה לא רק התנהגויות לא רצויות אלא גם מחשבות לא רצויות.

הדר נפתלוביץ, ממחברי המחקר, סיכמה והבהירה כי "קפאין מעלה רמות עוררות רק באופן נקודתי ורגעי ולכן לא יכול להוות טיפול ל-OCD. מצד שני, אני מאמינה שהמחקר יוכל לסייע לרופאים להבין את השינויים בתסמינים הכפייתיים של המטופלים שלהם, לגלות יעדי טיפול חדשים ולספק תוצאות טיפול טובות יותר בעתיד נגד OCD".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים