שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "הפשיעה ברחוב הערבי מהווה איום על המדינה"
השר לבט"פ
חלק מהבטחות הממשלה למנסור עבאס אושרו היום ו-30 מיליארד שקלים הוקצו לטיפול באלימות ובפשע בחברה הערבית לצד שיפורים שונים בכל תחומי החיים
עמר בר לב בכנס של איימן עודה | צילום: דוברות עודה

הממשלה אישרה היום (א'), את התכנית הכלכלית לסגירת פערים בחברה הערבית, כמו כן הציגה ואישרה תכנית לאומית רב-שנתית לטיפול בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית.

החלטת הממשלה בעניין התכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית היא ההחלטה הרב-מנגנונית הגדולה ביותר שהובאה לשולחן הממשלה בנושא זה מזה שנים.

התכנית תכלול, בין היתר, את פעולת המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל, לצד פעולות תיאום בין המשרדים השונים, לרבות פעולות חקיקה, כמו גם הקמת צוותים בין-משרדיים שיתכנסו ויהיו אחראיים לטיפול ממוקד בבעיות כגון אמל"ח, פשיעה כלכלית ועוד. זאת במקביל למבצע חירום שאורכו 6 חודשים, בהובלת סגן השר יואב סגלוביץ.

היקף התכנית לשנים 2022-2026 יעמוד על כ-30 מיליארד ש"ח. במסגרתה, יקודמו שורת מהלכים לצמצום הפערים והפשיעה בחברה הערבית, התכנית מבוססת על העקרונות הבאים:

• חיזוק שרשרת האכיפה, ובכלל זה תיקוני חקיקה נדרשים.

• יושם דגש על אכיפה כלכלית ומשולבת (לצד אכיפה פלילית קלאסית).

• הגברת המשילות ויכולת ההתמודדות של הרשות המקומית.

• שילוב של כלים "רכים" לטיפול ומניעה – טיפול ממוקד בצעירים ערבים שלאורך זמן אינם מצויים במסגרת קבועה של תעסוקה, לימודים או הכשרה מקצועית, מענים חינוכיים, רצף שיקומי וחיזוק חוסן קהילתי.

• הגברת שיתוף הפעולה בין המשרדים וביצוע מעקב ובקרה הדוקים אחר יישום התכנית.

• פירוק ארגוני פשיעה: הפחתת תופעות פשיעה ואלימות בחברה הערבית והפחתת האמצעים הכלכליים העומדים לרשות ארגוני הפשיעה; העלאת תחושת הביטחון האישי של אזרחי ישראל בכלל, ושל תושבי הנגב, האזרחים והתושבים הערבים בפרט; הקטנה משמעותית של מספר כלי הנשק המוחזקים באופן בלתי חוקי בידי אזרחים בחברה הערבית; הגברת אמון הציבור הערבי במערכת אכיפת החוק, הגברת השיתוף והשותפות עם נציגים מהחברה הערבית, לרבות ראשי הרשויות המקומיות הערביות והערים המעורבות, ביישום התכנית, העצמת החברה הערבית וחיזוק החוסן הקהילתי להתמודדות עם אלימות במרחב המקומי והוקעת תופעות אלימות ופשיעה.

  • פיתוח התעסוקה: הגדלת מספר ההכשרות למקצועות הנדרשים במשק. יושם דגש על הקניית מיומנויות בשפה העברית כדי לעודד השתלבות איכותית בשוק התעסוקה. כמו כן, תורחב פעילות מעונות היום על מנת לעודד נשים ערביות להיכנס למעגל התעסוקה. בפעולות אלה ופעולות נוספות לעידוד תעסוקה יושקעו למעלה מ-1.4 מיליארד ש"ח.
  • חדשנות טכנולוגית והיי-טק: הגדלת שיעור התלמידים הערבים הזכאים לבגרות ברמת 5 יחידות במקצועות מתמטיקה, אנגלית ובמקצועות המחשב, הגדלת שיעור בוגרי התארים במקצועות ההיי-טק בקרב החברה הערבית, הגדלת שיעור המועסקים הערבים בענף ההיי-טק מסך המועסקים בענף, והגדלת מספר היזמים הערבים המובילים מיזמים טכנולוגיים.
  • שירותי בריאות: הממשלה תקים צוות שיממש את תכנית העבודה בתחום הבריאות, אשר מטרתה לפעול לצמצום הפערים בשירותי הבריאות בין התושבים ביישובי המיעוטים לכלל הארץ בשיעור של לפחות 25%, בשניים מהנושאים בהם מתמקדת התכנית: בריאות האישה, שנות החיים הראשונות, סוכרת והשמנה, בריאות הנפש, עישון ומחלות ריאה.
  • דיור ושיכון: על מנת לקדם בנייה חדשה, ישווקו כ-5,000 יחידות דיור בשנת 2022 ועד 9,000 שיווקים בשנת 2026 (במתווה העולה ב-1,000 שיווקים בכל שנה). בנוסף, לצורך שיקום ופיתוח תשתיות בשכונות ותיקות, לרבות ניקוז מי גשם למניעת הצפות, תשתיות חשמל, תקשורת ומפגעי בטיחות – יוסרו חסמי תכנון וביצוע. כמו כן, יתוקצבו מוסדות ציבור (מועדונית, מתנ"ס, קופת חולים) במרקם הוותיק ובשכונות חדשות.

בפתחה של ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה: "אנחנו מאשרים היום את התכנית הלאומית למאבק בפשיעה מהמגזר הערבי, שכמו שראינו בסוף השבוע, זולגת לכל המדינה. התכנית בהיקף של 2.5 מיליארד שקלים נוספים. אני מאחל הצלחה בעניין לכל משרדי הממשלה. זו לא משימה במעמד צד אחד, זו לא משימה רק של הממשלה, זה יעד משותף של ממשלת ישראל עם הציבור הערבי. המדינה תעשה את שלה, אבל הרחוב הערבי חייב להירתם גם הוא. זה לא יהיה קל, אבל אנחנו חייבים להצליח".

לאחר שאושרה התוכנית אמר רה"מ: "אנחנו מוציאים היום אל הפועל תכנית רחבת היקף לקידום המגזר הערבי. המטרה שלנו היא לצמצם את הפערים בחינוך, ברווחה, בתעסוקת נשים ובתחום הכלכלי-מוניציפאלי במיוחד. בנוסף, ככל שנעמיק את החינוך למתמטיקה ומדעים בחברה הערבית, ונגדיל את הההשתפות של הערבים בשוק ההיי-טק – נצא כולנו נשכרים. לכן, הבאנו היום לשולחן הממשלה תכנית בהיקף רחב של כ-6 מיליארד שקלים בממוצע בשנה, למשך 5 שנים. מדובר בתכנית שתעסוק בפיתוח תעסוקה, בחיזוק מוניציפאלי, בשיפור שירותי הבריאות, בעידוד ההשתלבות בהיי-טק ובמקצועות טכנולוגיה ובדברים רבים נוספים".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב: "ההחלטה שקיבלנו היום היא תקדימית ומצביעה שלממשלה כולה ברור כי האלימות והפשיעה ברחוב הערבי מהווה איום על מדינת ישראל. משפחות הפשע בחברה הערבית אוחזות בגרון של המגזר הערבי. עיקר המטלה האופרטיבית תהיה מונחת לרגלי המשרד לביטחון הפנים, אך ההחלטה הזאת רותמת את הממשלה כולה להתגייס באמצעות מנגנונים רבים שנקים למטרה החשובה הזאת. אומנם מדובר בתוכנית חומש, אבל במידה והבלימה והצמצום לא יתחילו לקרות ב-2022, הם לא יקרו גם אחרי זה. לכן המבחן של כולנו יהיה ב-2022 – ואנחנו נצליח".

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן: "אחרי חודשים של עבודה מסביב לשעון, אישרנו היום תכנית היסטורית בממשלה. מדובר בתכנית שמתרגמת את ערך השוויון למעשים, כאשר 21 משרדי ממשלה תרמו את חלקם למהלך. אני מאמינה שתכנית זו תספק תקווה להרבה מאד אנשים שחיים בישראל ובסופו של יום גם תפחית את תופעת האלימות והפשיעה. בעיניי לא ניתן למגר אלימות רק באמצעות שוטרים ושופטים, אלא יש לייצר עבור אותם צעירים שכיום מידרדרים לפשע, אלטרנטיבה טובה יותר. אני מודה לכל השרים והשרות שהתגייסו למשימה הלאומית הזו, ליו"ר רע"מ חה"כ מנסור עבאס ולאנשי משרדי: יעל מבורך מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי, ולמנהל הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית, חאסן טואפרה. מרגע זה עלינו לעבור לשלב הביצוע. גם בו מצפים לנו אתגרים רבים, ונעשה הכל כדי להצליח לממש את התכנית ההיסטורית הזו".

מאיר כהן שר הרווחה והשירותים החברתיים מ'יש עתיד' גם הוא התייחס וכתב: "אישרנו בממשלה את תוכנית החומש לחברה הערבית, ובתוכה תיבנה התוכנית הייעודית לפיתוח כלכלי וחברתי ליישובים הבדואים בנגב, בשיתוף עם יו״ר רע"ם מנסור עבאס וראשי הרשויות אנחנו נחושים לשנות את המציאות בנגב".

שר הביטחון בני גנץ בירך על התוכנית: "מברך על התכניות החשובות שאושרו בממשלה לפיתוח כלכלי-חברתי וטיפול בארגוני הפשיעה ובאלימות בחברה הערבית. מדובר בצורך לאומי, ועלינו כנבחרי ציבור מוטלת החובה לעשות כל מאמץ כדי לקדם הליך פיתוח מואץ ביישובים הערביים, לצד השבת הביטחון על ידי מלחמת חורמה בארגוני הפשיעה בחברה הערבית".

השר עיסאווי פריג' התייחס להחלטה בראיון ל'גל"צ' ואמר: "כל השרים מאוחדים ובטוחים שזו משימה ממשלתית. לא היה בהיסטוריה דבר כזה ולשם כך יש שינוי מהותי. זה יגע בכל תחומי החיים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים