שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » הצעת החוק להארכת פעילות הותמ"ל
אושר בוועדת שרים
הצעת החוק להארכת חוק הותמ"ל ב-4 שנים נוספות תוך מיקוד של פעילות הועדה בתכניות פינוי בינוי, מתחמים סביב תחנות מטרו וביישובי חברה ערבית וחרדית
תגיות:
משרד הפנים | צילום: Rakoon, ויקיפדינ

ועדת שרים לעינייני חקיקה אישרה היום (ב׳) את הצעת החוק של שרת הפנים, איילת שקד להארכת חוק הותמ"ל ב-4 שנים נוספות תוך מיקוד של פעילות הועדה בתכניות פינוי בינוי, מתחמים סביב תחנות מטרו וביישובי חברה ערבית וחרדית. יצוין שמדובר בהליך ראשוני והחוק עוד צריך להיות מאושר במספר קריאות בכנסת.

הוועדה שהוקמה מכוח החוק לקידום הבניה במתחמים מועדפים לדיור (חוק הותמ"ל), שנכנס לתוקפו במחצית השנייה של שנת 2014, הצליחה להגדיל את היצע יח"ד באופן חסר תקדים. עד כה אישרה הוועדה 261 אלף יחידות דיור ב-88 תכניות וזאת בפרק זמן ממוצע של פחות משנה, באזורי ביקוש וכן בפריסה ארצית רחבה, הן עבור החברה הכללית, ביישובי חברה ערבית, חברה חרדית ובתכניות הכוללות התחדשות עירונית.

הותמ"ל, מהווה כיום מרכיב משמעותי בפעילות הממשלתית להגדלת היצע המגורים. עד כה, מיום הקמתה אישרה הועדה תכניות בכל רחבי הארץ, תוך הקפדה מקצועית על תהליכי תכנון איכותיים, שיאפשרו סביבת חיים ראויה ובת קיימא, התייחסות לפתרונות תשתית, דיור בהישג יד, ובשילוב מגורים עם מסחר ותעסוקה. כבר כיום ניתן לצפות בתכניות רבות של הוועדה אשר מיושמות בשטח כאשר בתכניות הכוללות למעלה מ-60,000 יח"ד החלו עבודות פיתוח והכשרת הקרקע, ועשרות אלפי יחידות דיור נמצאות בתהליך יציאה לשיווק.

הצעת החוק כוללת מספר שינויים, בראש ובראשונה מיקוד של פעילות הועדה בתכנון בפנים הערים- ייעול המסלול של ההתחדשות העירונית, מסלול חדש של פיתוח מתחמים בסמוך למערכת הסעת המונים (מטרו), בנוסף על מסלול קידום תכניות בחברה הערבית מוצע מסלול חדש עבור תכנון לאוכלוסייה החרדית. בנוסף דוייק מסלול המתחמים המועדפים לדיור למתחמים עם סף כניסה של 1050 יח"ד, למתחמים בעלי חשיבות לאומית לקידום בוועדה תוך קביעה כי מספר המתחמים שיאושרו במסלול האמור לא יעלה על 15 מתחמים בשנה.

הוועדה עומדת בהצלחה במטרות שהוגדרו עבורה בחוק לקידום הבניה במתחמים מועדפים לדיור והיא מהווה כלי יעיל וחיוני.

שרת הפנים, איילת שקד: ״בתקופה בה מחירי הדיור מזנקים וישנו צורך ממשי בקידום תוכניות איכותיות למגורים ברחבי המדינה – חוק הותמ״ל נחוץ מאיי פעם ובעל חשיבות ראשונה במעלה. חוק הותמ״ל מייצר יותר תחרות לועדות המחוזיות וכתוצאה מכך הן מתייעלות, החזרת פעילותו לסדר היום הציבורי הינו צעד חשוב והכרחי. הותמ״ל יפעל תוך מינימום פגיעה בשטחים חקלאיים ותוכניות שלא פוגעות בחקלאות יקבלו עדיפות".

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "הממשלה החדשה הבטיחה שינוי והיא אכן קיימה – אלא שלצערנו, מדובר בשינוי לרעה. ממשלה שרוצה לעשות שינוי, צריכה לבטל ולגנוז את היוזמות הרעות והמזיקות, של הממשלות שקדמו לה ולא להמשיך אותן. החברה להגנת הטבע תמשיך לפעול, בכלים המקצועיים והציבוריים שברשותה, לביטול פעילות הוועדה".

שי חג׳ג׳ ״נעמוד על המשמר שהותמ״ל לא תחזור על טעויות העבר״ – כך אומר יו״ר מרכז השלטון האזורי שי חג׳ג׳. ״אני בטוח שהותמל לא תחזור על טעויות העבר. בשבועות האחרונים קיימנו מרתון פגישות עם השרים וחברי הכנסת. אני מקווה שההסכמות עם המשרדים השונים יישמו את התיקונים הנדרשים. אנחנו נמשיך לעמוד על המשמר בועדת הפנים, ולא נאפשר פגיעה הרסנית. אנו נהיה בכל דיוני הוועדה על מנת לוודא שהותמל לא תחזור על טעויות העבר ותשמש כלי לפגיעה בשטחים החקלאיים ובשטחים הפתוחים.״

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח : ״החלטת ועדת השרים לחקיקה לאשר את הארכת הותמל עם התניה של הידברות עם נציגי החקלאים הינה צעד חשוב מאוד עבורנו ובונה אמון מצידה של השרה שקד וכעת עלינו להטמיע את ההגנה על הקרקע החקלאית בדיונים בועדות הכנסת לקראת אישורו הסופי במליאת הכנסת. מבחינתנו המלאי הקיים אינו החסם לטיפול ביוקר הדיור אלא קיימים חסמים אחרים כמו טיפול בתשתיות והסכמות עם ראשי הערים, שבהם צריך להשקיע את המאמצים לטובת הגדלת היקף וקצב הבניה. כעת יחד עם מרכז השלטון האזורי נאבק להשלמת החקיקה עם הגנה על היישובים החקלאים ,אנו מציגים חזית אחידה שתפעל באופן רציף ומשותף מול כל חברי הכנסת על מנת להסיט את פעילות הותמל להתחדשות העירונית , מגזר ערבי וחרדי שם היא דרושה ומוצדקת ולהשיב את התכנון בשטחים החקלאיים לדרך המלך. לטובת ביטחון המזון של אזרחי ישראל ולטובת הדורות הבאים״.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים