שיתוף
תגובות
דעות » הרווחת טוב? זהירות! מס יסף לפניך
לתשומת לב המשקיעים
המס הנ"ל הינו מס המוטל על הכנסתו החייבת של יחיד העולה בשנת המס על התקרה הקבועה בפקודת מס הכנסה, התקרה משתנה משנה לשנה
דניאל שבקס ואברהם בומבך

בשנים האחרונות ובמיוחד בשנה האחרונה בה היו רווחים גבוהים בשוק ההון, ובעקבות המיסוי הנוסף של מס יסף נוצר מצב המשפיע על שוק ההון ומשנה את התנהגות המשקיעים.

כדי לעשות לנו סדר בנושא ולהבין מהו המס המכונה בשפת העם "מס העשירים" וכיצד הוא גורם לנו לפעול בשוק ההון פניתי לרו"ח אברהם בומבך ממשרד רו"ח 'בומבך את שיף' המתמחה במיסוי שיעשה סדר בעניין.

מס על הכנסות גבוהות – מס יסף

המס הנ"ל הינו מס המוטל על הכנסתו החייבת של יחיד העולה בשנת המס על התקרה הקבועה בפקודת מס הכנסה. התקרה משתנה משנה לשנה ונכון לשנת 2021 היה מדובר על הכנסה העולה על 647,640 ₪.

ולכן, יחיד שהכנסתו גבוהה יותר מהסכום הנ"ל חייב במס נוסף בשיעור 3%, להבדיל ממה שמקובל לחשוב שמס רווחי הון הוא מס קבוע בגובה 25% מסתבר שלאנשים מסוימים המס יכול להגיע ל 28% ! וזו מהסיבה הפשוטה שההכנסה החייבת לגבי מס יסף כוללת גם מס רווחי הון.

כך לדוגמא אדם שהכנסתו גבוהה מהתקרה לאותה שנת מס לכשיבצע מכירה של ניירות ערך יוטל עליו מס רווח הון בשיעור 25% ואם ההכנסה מעל התקרה, אז המס הסופי הוא 28% (25% רווח הון + 3% יסף) מהרווח ללא סכום אינפלציוני.

(החישוב מתבצע על כלל הכנסתו של הנישום לרבות הכנסות משוק ההון, שכר דירה, משכורת, עסק, שבח מקרקעין וכו')

יתרה מזאת- נישום העובר את התקרה הנ"ל, מחוייב בהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה (לדוגמא, שכיר עם הכנסה שנתית של 500,000 ש"ח והכנסה מרווחי הון של 150,000 ש"ח מחוייב בהגשת דו"ח שנתי לרשות המיסים).

בעקבות העליות החדות בשוק ההון בשנה שהסתיימה לפני ימים אחדים, ישנם לא מעט משקיעים שחששו לעבור את התקרה, ולכן הם נמנעו ולא מימשו את רווחי ההון בסוף שנת 2021. לכן, נוצר מצב שמשקיעים רבים דחו את מועד המכירה לתחילת שנת 2022.

יתכן מאד כי אותם משקיעים שנמנעו מלמכור את המניות בדצמבר ימכרו אותן בינואר, מימושים העלולים להשפיע על השווקים ואף לבטל או לצמצם את אפקט ינואר המסורתי מכיוון שכמו שנכתב כאן בשבוע שעבר חלק מהסיבות לאפקט ינואר זו קנייה של מניות קטנות שנמכרו במהלך דצמבר…מה שלא בטוח שיקרה השנה.

אז אם עד היום, משקיעים היו מתחבטים בשאלה האם למכור את המניות בדצמבר או שמא בינואר, השנה הדילמה שלהם מורכבת קצת יותר….

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. ואברהם בומבך ממשרד רו"ח בומבך את שיף. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים