שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בורסה ושוק ההון » השיעור שלמדתי מזוכה פרס נובל לכלכלה
תעשו סוף לדואר
רגע לפני שהדו"חות התקופתיים ינחתו בתיבת הדואר האישית שלכם, עצרו לרגע וחשבו מסלול מחדש – אולי בכלל עדיף להפסיק להוציא את הדואר • טורו של דניאל שבקס
קופת גמל. אילוסטרציה | צילום: William Potter, שאטרסטוק

חודש מרץ כבר כאן, ואיתו נפתחה גם עונת הדו"חות השנתיים של הקופות והתוכניות שרבים מהמשקיעים ממתינים להם בקוצר רוח.

כדי לא להשאיר אתכם במתח עד הגעת המעטפה בדואר, אספר לכם שבסה"כ שנת 2020 הסתיימה בצורה יפה ואפילו שוברת שיאים בהתחשב בכך שבמהלך מרץ אשתקד היינו בשפל לאחר ירידות חזקות מאוד בעקבות התפרצות נגיף הקורונה (סיכום לשנת 2020 ניתן לקרוא בטורי שנת שיא).

אבל האם באמת יש סיבה טובה לציפייה? האם אותם אנשים צודקים כאשר הם מתלוננים שבעבר היו מקבלים דוחות רבעוניים והיום בקושי את הדוחות השנתיים? מתברר שממש לא.

מחקר שערך פרופסור ריצ'רד תיילר, כלכלן יהודי-אמריקאי מחלוצי תחום הכלכלה ההתנהגותית, אשר זכה בפרס נובל לכלכלה לשנת 2017, מצא כי דווקא עדיף שלא לקרוא כלל את הדו"חות.

החוקרים בצוות המחקר של פרופ' תיילר גילו שאנשים מגיבים תגובות יתר לחדשות רעות. כך לדוגמה, אם המידע אשר מוצג בדו"ח לטווח הקצר לא נראה טוב המשקיע הרגיל יגיב תגובת יתר ויבצע שינויים ללא שיקול דעת מעמיק ובכך גורם לעצמו נזק.

לפי המחקר, דווקא היעדרותם של הדו"חות הרבעוניים הטיבו עם המשקיעים – שייתכן והיו מבצעים שינויים לא נחוצים.

החוקרים ביקשו משתי קבוצות של סטודנטים לחלק תיק השקעות תֵּאוֹרְטִי בין אג"ח ממשלתי למניות, אבל לפני שנתנו לסטודנטים לגשת לעבודה נתנו להם סִימוּלַצְיָה של תשואות התיק ב-25 השנים האחרונות.

קבוצה אחת קיבלה מידע רחב שהראה להם את התנודתיות הקיימת, בכך שכל הזמן המחיר משתנה ולפעמים אפילו בשיעורים גבוהים. לעומתם, הקבוצה השנייה קיבלה את נתוני התשואות אחת לחמש שנים.

לאחר ששתי הקבוצות עיכלו את הנתונים, ביקשו החוקרים לעשות את החלוקה בין אג"ח למניות, בהתחשב בעובדה שמשך החיים של התיק הוא לעוד 40 שנה.

הקבוצה הראשונה שקיבלה כמויות של מידע, וכמובן נחשפה גם להפסדים, הקצתה רק 40% מהכספים למניות. לעומתה, הקבוצה השנייה שקיבלה את התשואות אחת לחמש שנים הקצתה כמעט 70% מהכספים למניות.

אולי כדאי לנו לקחת לתשומת ליבנו את המסקנה של תיילר מהמחקר, כפי שאמר באחת מהרצאותיו: "אני מייעץ לכם להשקיע במניות ואחר כך לא לפתוח את הדואר שלכם".

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים