שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » התקדמות עם בנט והדרישות של רע"מ
סמוטריץ' מתבצר
הצעת הליכוד לימינה: בנט למשרד הביטחון, שקד שרת החוץ • סמוטריץ' שב ומבהיר בעקבות דברי גורמים בליכוד: "לא אתן יד לממשלה שנשענת על תומכי טרור"
בנימין נתניהו | צילום: Gil Cohen Magen, שאטרסטוק

בשבוע האחרון חלה התקדמות בשיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ימינה נפתלי בנט – כך אמר היום (שישי) גורם בגוש הימין-חרדים שצוטט ב'וואלה'. על פי הדיווח, השניים הגיעו להסכם עקרוני על חלוקת התיקים, וכעת יחלו להפעיל לחץ על יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' להסכים לתמיכה או הימנעות של רע"ם.

במסגרת ההסכם, יו"ר ימינה יכהן כשר הביטחון, ושותפתו לרשימה איילת שקד תמונה לשרת החינוך או החוץ, בנוסף לתיק בעל משקל קטן יותר לאחד מחברי המפלגה. עם זאת, בשיחות נאמר לבנט כי אם סער יחליט להצטרף לממשלה, הוא יצטרך להיפרד מהתיק השני שיקבל לטובת תיק הכלכלה.

בנוסף, בליכוד שומרים על משרד ירושלים ומורשת ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שמעוניין בו ככל שייכנס לממשלה, זאת מעבר לתפקידים נוספים שצפוי לקבל. בליכוד ממשיכים להפעיל על יו"ר הציונות הדתית לחצים באמצעות לחץ ציבורי ורבני, אך הוא מתנגד לכך נחרצות.

"כעת, ראש הממשלה וצוותי המו"מ יישבו עם נציגי הסיעות החרדיות כדי להתקדם ולסגור דברים עקרונית, ומאותו הרגע כל הלחץ יופנה לסמוטריץ'", אמר הגורם בגוש הימין-חרדים ליקי אדמקר. "יש הבנה שבינתיים אין דרך אחרת להקים ממשלה בראשות נתניהו".

ב'חדשות 12' דווח כי בימינה שאפו ששקד תכהן כשרת האוצר, והדבר היווה הבטחת בחירות ("לא פרנסה, לא מעניין"). נתניהו ככל הנראה מעוניין להשאיר במשרד את ישראל כ"ץ, ולכן ההצעה שהועברה לשקד היא כהונה במשרד החוץ. התיק הקטן יותר צפוי להיות ככל הנראה תיק התרבות והספורט – כשתיק המשפטים צפוי להישאר בידי הליכוד בכל ממשלה שנתניהו יקים.

עוד דיווח עמית סגל כי במערכת הפוליטית מעריכים שהצעה לרוטציה בתפקיד תוצע לבנט רק אם יסכים להתחייב כבר מעכשיו שלא ינסה להקים ממשלה עם הגוש השני אם נתניהו ייכשל במשימה. בשני הצדדים מכחישים את הפרטים.

על פי הדיווח, אין התקדמות בגזרת המגעים בין בנט ללפיד, מעבר לזו שנרשמה לפני שנתניהו קיבל את המנדט להרכבת הממשלה וטרם נקבעה פגישה נוספת בין הצדדים. בימין מנסים לחשוב על רעיון יצירתי שבמסגרתו גדעון סער וחברי מפלגתו לא יתנגדו לממשלה בראשות נתניהו אלא יימנעו.

ב'ישראל היום' פורסמו הדרישות של רע"מ מהליכוד: תקציבים לחינוך, תקציבים לשיפור תשתיות, תקציבים למאבק בפשיעה, אחריות בלעדית על חלוקת התקציבים, הכשרת יישובים בדואיים בדרום ועתודות בנייה בערים הערביות הגדולות. על פי הדיווח, אין דרישות לגבי חוץ קמניץ וחוק הלאום.

גורמים בליכוד שצוטטו בדיווח של יהודה שלזינגר אומרים כי מדובר בדרישות "סבירות, הגיוניות, נכונות, טובות למגזר הערבי וטובות לציבור הישראלי". לדבריהם "לא מדובר בדברים שסמוטריץ' צריך להתנגד להם, למרות העמדות הרדיקליות שלו. הם בסך הכל מבקשים תקציב שינוהל על ידם לטובת המגזר הערבי, בעיקר לשיפור תשתיות, לחינוך ולמלחמה בפשיעה".

לדברי אנשי הליכוד, "סמוטריץ' לא יכול להתנגד, להפך, הוא אמור לתמוך בזה. כל מי שחי במדינת ישראל אמור לתמוך בזה. זה טוב שיטפלו בתשתיות, בחינוך, בפשיעה בציבור הערבי. כשנושאים גדולים כמו חוק הלאום וחוק קמיניץ לא על הפרק, אין סיבה לסמוטריץ' להתנגד להישענות עליהם מבחוץ".

לדבריהם, "יש כמה יישובים בנגב שאין כבר ברירה, שצריך להכשיר ולהסדיר אותם, יישובים גדולים שמתגוררים בהם עשרות אלפי בני אדם ואי אפשר להתעלם מהם. צריך לתת להם תשתיות וחיים נורמליים. הכשרה של כמה יישובים ערביים לא יכולה להרוג את סמוטריץ'. יותר מזה, לאפשר עתודות בנייה בתוך השטחים שבהם גרים זה אינטרס של סמוטריץ'. מה עדיף לו, שהחברה הערבית תבנה בכפר קאסם ובאום אל־פחם, או שבגלל מצוקת מקום היא תתרחב לשטחים אורבניים בתוך הערים הישראליות?".

סמוטריץ'‏ הגיב לדיווח וכתב בטוויטר: "אם הליכוד יכשל במלאכת הרכבת ממשלה לאומית זה יהיה בגלל שהוא מבזבז את הימים היקרים שהמנדט אצלו בכיוונים מסוכנים וחסרי סיכוי. לא אתן את ידי להתאבדות של הימין ומדינת ישראל בהקמת ממשלה מופקרת, מתוך ראיה קצרת טווח, שתהיה תלויה בתומכי טרור אנטי ציוניים ותהפוך את כולנו לבני ערובה שלהם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים