שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בורסה ושוק ההון » זהירות! התכוננו מבעוד יום לירידות שבדרך
מהון להון
למרות שלעת עתה נראה כי כל המדדים בשיא וממשיכים לעלות, דניאל שבקס כאן כדי להזכיר למשקיעים כי 'לא לעולם חוסן' וממליץ לעשות פעולות כדי להתכונן לצניחה של השוק
דניאל שבקס | צילום: באדיבות המצלם

לאחרונה נפגשתי עם לא מעט מנהלי השקעות והתחושה של כל מנהלי ההשקעות לגבי השוק היא מאוד חיובית. מבדיקה של המדדים השונים, עולה התמונה כי כמעט כל המדדים המובילים בארץ ובוודאי המדדים המובילים בעולם, נמצאים ברמות שיא, וכמעט כל מנהלי ההשקעות בדעה שהמצב הזה ימשך בזכות הנזילות הגבוה בשווקים.

בנוסף, מבדיקה של המסלולים המנוהלים ע"י הגופים המוסדיים (מסלול כללי) ניתן לראות שכל הגופים ללא יוצא מן הכלל, הגדילו את רמות הסיכון… ככה שאם בעבר במסלול הכללי ברוב החברות היתה חשיפה של כ30-35% מניות, כיום ניתן לראות חשיפה של  45% מניות ואף יותר.

ככל שהמצב של הגאות הכלכלית והצמיחה ממשיך ומתארך, מתחזק גם הביטחון של המשקיעים ובמקביל ההתעלמות שלהם מהסיכון.

לעניות דעתי, הגיע הזמן להתכונן לשינוי בשווקים, ויש לזכור שכדי להגיע למצב של אופוריה בשווקים זה בדרך כלל תהליך ארוך ומתמשך, אבל לרדת משם ולהיכנס ללחץ ופאניקה, התהליך יכול להיות קצר ומאוד כואב.

כיום כמעט כל אחד חושב, שלא ניתן להפסיד בשוק ההון, הריבית האפסית במשק דוחפת כמעט כל ילד לשוק ההון, כיוון שאין אלטרנטיבות השקעה אחרות. מי שחושב שהמניות צפויות להמשיך ולעלות לעד צריך להבין שהוא הגיע למצב של אופוריה וכי קהו חושיו.

האם יש מה לעשות? הרי באמת השוק יכול להמשיך לעלות ואז אנו נפספס את כל החגיגה והרי אנו רוצים להמשיך להרוויח… אז נכון, תעשו ככל יכולתכם לנצל את התקופה, אבל קחו בחשבון וזכרו שיום יגיע ואיתו יגיעו ירידות חזקות שימחקו את כל הרווחים שאתם צוברים.

אלו שלא יפסידו אלו רק אותם משקיעים שכבר עכשיו מתכוננים לזה גם במישור הפסיכולוגי וגם במישור המעשי.

בשלב הראשון צריך לקבל החלטות לאחר מחשבה, ולאחר בחינת רמות הסיכון שאותן אנחנו מוכנים לקחת על עצמנו, לאחר שנגיע להחלטה, אסור לשנות את דעתנו בגלל תזוזה כזו או אחרת בשוק. אלא רק במקרה והנתונים משתנים בצורה שבאמת תשפיע לטווח הארוך.

בשלב המעשי אפשרי לדוגמא להפנות חלק מההשקעות להשקעות אלטרנטיביות בעלות קורלציה נמוכה לשוק (בעבר כתבתי על זה סדרת טורים) או השקעה במניות ריט המחלקות דיבידנד בצורה קבועה וכך גם בזמנים קשים הדיבידנד ימשיך להיכנס בצורה סדירה וכמובן השארת כספים במזומן כדי שכשהירידות יגיעו נוכל להיות נזילים ולבצע קניות של מניות ובכך לשמוע בעצתו האלמותית של הברון דה רוטשילד ״כשהדם זורם ברחובות, זה הזמן לקנות מניות״.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים