בריאות » דיאטה ותזונה נכונה » כך תמנעו מהילדים השמנת יתר בבידוד הקורונה
20 טיפים מקצועיים
סגר הקורונה, לצד העובדה שהילדים נמצאים בימים אלו יותר בבית מאשר בבתי הספר או בגינת המשחקים, מביא עמו הרגלי צריכת מזון חדשים • כך תתמודדו עם התופעה
תזונה נכונה בבידוד | צילום: Anna Tryhub, שאטרסטוק

כבר עכשיו ברור, כי "ביום שאחרי" ידיהם של הדיאטנים ואנשי התזונה למיניהם יהיו עמוסי עבודה, עד כי תיאום פגישה עם דיאטנית קלינית יקח זמן רב יותר מהזמנת תור לעריכת בדיקת קורונה. אם כן, למה שלא נציב לעצמנו כבר כעת את הגבולות ונסמן את הקווים האדומים שלנו באמצעות הקפדה על הרגלי המזון שלנו?

'בחזית הבריאות' מגישה למנויה 20 המלצות להרגלי אכילה נכונים לילדים, על פי המלצותיה של הדיאטנית הקלינית והפיזיולוגית יעל דרור.

1. ארוחת בוקר: הקפידו על ארוחת בוקר מזינה תוך שעה מהקימה. לדוגמה, יוגורט טבעי ופרי, פרוסה עם גבינה וירק, קרקרים עם טחינה/אבוקדו או ביצה עם ירקות וגבינה/טחינה. כל אלו יכולים להשתלב כארוחת בוקר קלה ומשביעה.

2. גם בחופש הגדול – לא לוותר: חשוב שגם בימי החופש הגדול נוהל ארוחת הבוקר יישמר. אמנם שעת ההתעוררות מאוחרת יותר, אבל חשוב מאוד לוודא שהקימה לא תהיה בצהריים.

3. חסל השתייה המתוקה: כמות הקלוריות בכוס מיץ מהווה כ-10% מכמות הקלוריות היומיות של ילד. הפסיקו לקנות מיץ לבית. אפשר להחליט ששותים מיץ בסופי שבוע בלבד. החלטה מתייחסת למשקאות פרי ומשקאות תוססים כאחד.

4. שתיית מים: שתיית מים חשובה מאוד לבריאות הילד, ומונעת מצבי רעב הנובעים לעתים קרובות מבלבול עם תחושת צמא. הקפידו להציב קנקן מים בכל ארוחה. חשוב שההורים יהוו דוגמה אישית.

5. גודל הצלחת לילד: ככל שהצלחת גדולה יותר, עלול להיווצר חוסר התאמה בין הכמות שהילד בוחר לאכול לבין הכמות שמתאימה לו.

6. תכנון מקדים: במקום להגיש את האוכל באמצעות צלחת מרכזית, ניתן להגיש את המנה שמתאימה לילד על הצלחת.

7. צלחות מראש: אם אתם בעבודה, השאירו לילד צלחת אישית ומסומנת במקרר.

8. אוכל בתפזורת: השתמשו ב'כוס מדידה קבועה'. לדוגמה, בתוך מארז הקורנפלקס. כך תעבירו לצלחת את הכמות הנכונה. הדברים אמורים לגבי מאכלים נוספים.

9. חטיף אחד ביום: הגדירו פעם ביום את ה"זמן לממתק או חטיף". אך בד בבד, הגבילו את כניסתם של ממתקים וחטיפים בזמנים אחרים של היום.

10. גודל החטיף: קנו מראש מארזים קטנים של חטיפים, או העבירו מראש את הכמות המתאימה לילד מהשקית הגדולה לקערה שמתאימה לו.

11. עודדו אכילת פירות:  פירות יכולים להיות אלטרנטיבה בריאה לממתקים. כדי שזה אכן יקרה, על הפירות להיות זמינים לילדים מול העיניים (לא סגורים במקרר בשקיות מהסופר). שטפו את הפירות, הניחו את אותם במקום שהילדים יוכלו לגשת ולקחת בחופשיות.

12. ארוחת הביניים – פירות: פירות חתוכים הם מעוררי תיאבון ומגרים את העין. אל תשאלו "מה אתם רוצים?", אלא פשוט הניחו צלחת על השולחן.

13. הגבילו את כמות האפייה של המתוקים: אפייה היא דרך נהדרת להעביר את הזמן במהלך הסגר. אך חשוב גם לזה לשים גבולות. חשוב גם לדבר מראש על כמה אוכלים מהמאפים ולא לנשנש לאורך כל היום.

14. הקפידו על מקום אכילה קבוע: המקום הטוב ביותר לאכול בו הוא ליד השולחן. הציבו גבלות ברורים בנוגע לאיפה אוכלים בבית.

15. אוכל מטוגן ושמן – עד פעם בשבוע: יש משפחות בהן צ'יפס, שניצל, המבורגר, פיצה, מלוואח, ומזונות עתירי שומן, הם חלק בלתי נפרד מהתפריט השבועי בתדירות גבוהה. המטרה היא לא להימנע ולהפוך אותו ל"אוכל רע" בעיני הילדים, אלא להגדיר תדירות מתאימה.

16. ארוחת ערב מזינה לפני השינה: הקפידו ששעת ארוחת הערב לא תהיה מאוחרת מדי, במיוחד עבור ילדים. בנוסף, חשוב לשלב מזונות עשירים בסידן לקראת שלבי הצמיחה בלילה. למשל ביצה, גבינות, יוגורט, סרדינים, טחינה ועוד.

17. אחרי ארוחת ערב – המטבח נסגר: אחרי ארוחת הערב הגדירו שאין אוכלים מאוחר ולא מתחילים חגיגות במטבח בשעות הקטנות של הלילה.

18. אכילה בחוץ: איכות המזון וסגנון האכילה עלולים להיות מלווים בכמות גבוהה של קלוריות. הגדירו מראש את מספר הפעמים בשבוע בהם ניתן לאכול בחוץ. אין כוונה להימנע, אבל כן להקטין תדירות.

19. מה קונים בחוץ: תכנון לפני יציאה לבילוי מה קונים. אם מדובר בבילוי בים או בריכה, הגדירו מראש איזה סוג של גלידות מותר לקנות ואיזה חטיפים. את הדיון מומלץ לעשות בבית לפני שיוצאים, ולא מול המוכר בקיוסק.

20. ואם הילד רוצה תפריט אישי? אם הילד מבקש לקבל הדרכה מה נכון עבורו מבחינת סוג המזונות והכמות שהוא צריך לאכול, יהיה נכון לקחת אותו לקבל הדרכה אצל דיאטן/נית קליני/ת בעלי ניסיון בעבודה עם ילדים. המטרה היא לבחון את רמת הבשלות של הילד לדחיית סיפוקים הקשורים באוכל, איך לדבר איתו נכון על אוכל ולהקנות לו הרגלי אכילה המתאימים לגילו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

נכון לתאריך: 2020-08-07
USD3.4090
GBP4.4659-0.55
JPY3.2280-0.04
EUR4.0327-0.129
AUD2.45930.457
CAD2.5527-0.468
DKK0.5413-0.111
NOK0.3785-0.185
ZAR0.1934-0.052
SEK0.3911-0.077
CHF3.7326-0.517
JOD4.8076-0.004
LBP0.02250
EGP0.21340.141