שיתוף
תגובות
כללי » לחנך, לא לאלף
חנוך לנער
האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, על יסודות החינוך הנכון בדרך התורה, מהו תינוק שנשבה, ועד כמה חובה להשקיע ולהתפלל על חינוך הילדים – צפו
ילדים חרדים אילוסטרציה | צילום: Rostasedlacek, שאטרסטוק

ילדים חרדים. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה | צילום: Rostasedlacek, שאטרסטוק

בשיחה שמסר הרב פינטו במהלך אדם צריך לחיות את הבית שלו תורה אסור לכפות ,אדם לא יכול לכפות על ילדיו תורה ומצוות ומאידך אסור לו להיות רחמן יתר על המידה.

אנו מתקרבים לתשעה באב ובמגילת איכה נכתב "ידי נשים רחמניות בשלו ילדיהם" הלשון בפסוק זה לא מובנת , הגמרא מספרת שבזמן המלחמות הקשות שהיו בחורבן הבית היה רעב גדול והילדים היו בצבא כאשר היו חוזרים לביתם האימהות היו מבשלות מה שיש בבית וכאשר לא היה מה לאכול היו מספר מיקרים בהם לקחו האימהות את הילד הקטן ביותר בבית שחטו אותו ובשלו אותו ובכך האכילו את החוזרים מהצבא.

נשאלת השאלה מה פירוש בפסוק במגילת איכה "ידי נשים רחמניות בישלו ילדהם" חשבנו פעם במליצה לומר ברוב הפעמים בבוקר האב רוצה להקים את ילדיו לקחת אותם לבית הכנסת להתפלל ואז מתחילים ההורים לרחם על הילד  (קר , הוא עוד קטן וכו')  כאשר אדם רוצה שהילד ילמד דבר מה חדש לעשות עולה תמיד המחשבה שהוא קטן עדיין לאותו דבר.

ידי נשים רחמניות , הרחמנות שהיתה לא ללחוץ את הילד באמתלות שונות הביא בסופו של יום  בהמשך הדרך שהיו צריכים לבשל את הילד ח"ו.

ודאי שאסור לכפות על הילדים צריך לדעת את הגבול הדק בין כפייה לבין מציאות שצריך להסביר לילדים. כפייה אסורה בחינוך ובתורה זה דבר לא טוב.

בעידן של היום לא ניתן לכפות דבר באף ענין, אנשים לא רוצים להיות משועבדים לכלום זהו דור של פורקן שבו כולם פרקו את הכל, לכפות דברים על ילדים או אנשים זה לא בדור הזה.

כל אדם יחיה את המציאות שלו מחשבותיו ומאווייו  אולם במסגרת שתורה הקדושה מתווה לנו ואסור לכפות את התורה והמצוות על אף אדם כל אחד יעשה כרצונו, כל אדם יודע מה זה הקב"ה ועל פי הרב אלישיב אין היום גדר של "תינוק שנשבה", הכוונה היא לתינוק שנולד בבית חילוני רחוק מתורה ומצוות לכן הוא אינו מכיר את התורה ולא ניתן לבוא אליו בדין כי הוא תינוק שנשבה.

הרב אלישיב אומר שהיום אין מציאות של "תינוק שנשבה" כי בכל מקום שתמצא בעולם יש מדיה (רדיו אינטרנט וכדומה) ששם יש שיעורי תורה שניתן לצפות או לשמוע ולהכיר את התורה והמצוות.

אדם יכול להיתמם ולומר לא ידעתי בדומה לאדם שנוסע בכביש ועובר על החוק ונעצר בטענה לכך שעבר עבירה הוא אומר לא ידעתי שזוהי עבירה עונה לו השוטר זה שלא ידעת זוהי בעיה שלך…

גדר "תינוק שנשבה " לא קיים כי בכל פינה שתלך יש שיעורי תורה , אולם לכפות אסור אין דבר יותר קשה מהכפייה ועוד בדור הזה שזהו דור של פורקן שאנשים פרקו כל עול בדור הזה צריך לדעת כיצד להתמודד, תשובה כוללת לדור הזה ולחינוך כיצד לחנך אנחנו לא יודעים אנחנו חושבים שאדם צריך לעשות כל שביכולתו עד שידו מגעת בלי כפייה ושאר הדברים לבכות ולהתחנן לה' שהילדים שלו ילכו בדרך ה'.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים