שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » לראשונה בישראל: ניתוח גניקולוגי עם רובוט
מהפכני
האם רובוט יכול לנתח? ובכן, התשובה היא לא, אך אדם ששולט ברובוט, יכול לנתח במידת דיוק גדולה יותר • ד"ר קוגן מסביר על שיטה מרתקת לניתוח נשים במצבים לא פשוטים
ד"ר לירון קוגן | צילום: ICRF Montréal

הייתן מדמיינות טיסה כאשר הטייס איננו נעזר במחשב טיסה, או נסיעה בשטח לא מוכר ללא מערכת ניווט מתקדמת? מסתבר שלישראל הגיעה שיטת ניתוח גניקולוגי חדשה שמתרחשת באמצעות רובוט. לא, לא רובוט מנתח, אלא אדם שהוכשר בכירורגיה רובוטית.

מי שהביא את הניסיון הטכנולוגי המהפכני הזה מקנדה לישראל, הוא ד"ר לירון קוגן – גניקולוג – אונקולוג. לפני מספר חודשים הוא הצטרף לצוות הגניקולוגי בשערי צדק ושם החל בניתוחים רובוטיים.

ד״ר קוגן מסביר ל'בחזית לאישה', כי "ניתוח בסיוע רובוט מתבצע באמצעות מספר חתכים קטנים בקוטר של עיפרון על פני הבטן העליונה. מדובר בניתוח המתבצע על ידי מנתח שהוכשר בכירורגיה רובוטית, המשתמש במערכת בקרה ומחשוב מתקדמת ובזרועות רובוטיות לצורך ביצוע הניתוח. שם המערכת הוא da Vinci והדגם החדיש ביותר של המכשיר הוא דגם ה- XI".

ד״ר קוגן מדגיש שהמנתח הוא בשר ודם ולא רובוט, כפי שבטעות עלול להשתמע. "בין המנתח למטופלת קיימת מערכת מחשוב ובקרה מתקדמת בדומה למה שקורה בטיסה", הוא מסביר ל'בחזית לאישה'. "מערכת המחשב מאפשרת לשלב טכנולוגיות חדשות בניתוח כמו מערכת לזיהוי בלוטות לימפה, מערכת המייצבת תנועות ומערכת ראיה מדויקת ובכך מאפשרת דיוק רב יותר בניתוח ופחות סיבוכים. בעתיד, מערכת המחשוב תוכל לסייע בתחומים רבים נוספים כמו זיהוי תאי גידול, התראה בפני סיכונים בניתוח כמו פגיעה באיבר חשוב או כלי דם ועוד, דברים שנשמעו כמו מדע בדיוני לפני כמה שנים והיום כמעט מציאות".

המערכת האופטית בה משתמשים בניתוח רובוטי מאפשרת ראיית תלת ממד (בניגוד ללפרוסקופיה רגילה, שם הראיה היא דו-ממדית) וכן היא מאפשרת הגדלה ניכרת (פי 13) וזיהוי מבנים קטנים וכלי דם בקלות. כלי הניתוח הם קטנים מאוד ועדינים עם יכולת תנועה של 7 דרגות חופש, בניגוד לכף היד האנושית שיכולה לנוע לארבעה כיוונים בלבד (למעלה, למטה, ימינה ושמאלה), כך שניתן לבצע פעולות ניתוחיות מורכבות בקלות יחסית.

ד״ר קוגן נותן כדוגמה אישה בת 82, עם עודף משקל ניכר ומחלות רקע רבות, שניתח לפני כחודש. לאישה היה סרטן ולאחר הניתוח המורכב שכלל כריתה של כל האיברים הנשיים, המטופלת השתחררה תוך יממה לביתה כשהיא מתהלכת בקלות וללא כאבים.

כל התכונות של הרובוט מאפשרות לבצע את הניתוח בדיוק רב עם נזק קטן ככל האפשר לרקמות סמוכות.

התוצאה היא:

  • החלמה מהירה ושחרור מהיר מביה"ח, לרוב תוך 24 שעות מהניתוח, גם בקרב נשים עם מחלות רקע ועודף משקל ניכר.
  • כאב מופחת לאחר הניתוח, עד כדי כך שחלק גדול מהמטופלות לא נזקקות למשככי כאב בשחרור.
  • דימום מופחת בניתוח בכמות של בדיקת דם פשוטה.
  • צלקות קטנות יותר.
  • שיעור זיהומים נמוך מאוד.

תהליך הניתוח כולל בשלב הראשון הכנסת מצלמה לחלל הבטן, לאחר מכן מילוי חלל הבטן בגז כך שניתן יהיה לראות את איברי האגן וסקירה של האיברים השונים. השלב הבא הוא הכנסת כלי הניתוח דרך החתכים הקטנים וחיבורם לזרועות הרובוט. זרועות הרובוט נשלטות על ידי המנתח בלבד במהלך הניתוח שיושב בסמוך לחולה בקונסולת המנתח. בסוף הניתוח הרחם והרקמות מוצאות מחוץ לחלל הבטן.

"מנתח רובוטי טוב ומנוסה, בשר ודם, שעבר הכשרה מתאימה, חשוב לא פחות מרובוט חדיש", מסביר ד"ר קוגן ל'בחזית לאישה', תוך שהוא מפרט על מסלול ההכשרה שעבר בקנדה: "תהליך ההכשרה שלי כלל שנתיים בהן ניתחתי באמצעות הרובוט מעל 300 מקרים של נשים עם סרטן באיברים נשיים, במסגרת מסלול הכשרת התמחות-העל בגינקואונקולוגיה של אוניברסיטת מקגיל. ביה"ח היהודי במונטריאול שהוא אחד משני המרכזים בהם הוכשרתי, נחשב לאחד המרכזים המובילים בעולם בכירורגיה גינקואונקולוגית רובוטית, עם ניסיון של למעלה מ-2,000 ניתוחי רובוט אונקולוגיים, תחת ניהולו של פרופ' וולטר גוטליב, מהחלוצים והמובילים בתחום בעולם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים