שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בורסה ושוק ההון » מה הדרך הנכונה לנתח את השקעתכם?
מדריך
דניאל שבקס נותן סקירה קצרה על עולם הדרכים לניתוח תשואה מול סיכון, ועל מה לשים דגש בבחינת ההשקעה לאחר זמן
דניאל שבקס | צילום: באדיבות המצלם

בצמתים רבות בחיינו אנו נדרשים לקחת החלטות משמעותיות ולשם קבלת ההחלטה נכונה לנו אנחנו עושים השוואה: למשל איזו עבודה אני מעדיף? איזה רכב נכון לי לקנות? ואף לעיתים אנו עושים השוואות בכדי ללמוד ולחקור לעומק על הדברים. למשל כדי ללמוד על אופייה של מדינה אנחנו משווים משטרים מול מדינה אחרת ועוד .

אבל לא כל נתון באמת נותן לנו השוואה, מאחר ועל מנת ליצור השוואה שווה באמת יש לקבוע קריטריונים להשוואה. כדי להשוות ביצועים בתיק ההשקעות האישי או קופות הגמל, יש לדעת מה להשוות, ולא בהכרח מספיק לבדוק מי השיג תשואה גבוהה יותר, אלא יש לבדוק את הסיכון שמתלווה לתשואה.

הכלי הנפוץ ביותר כיום להשוואת תיקי השקעות וקופות גמל הוא מדד שארפ (Sharpe index) – מדד שארפ הומצא בשנת 1966 על-ידי חתן פרס נובל כלכלה, ויליאם פורסיית שארפ, ומשמש להשוואה בין נכסים שונים.

המדד מודד עד כמה התשואה של נכס מפצה על הסיכון הגלום בו, ככל שהמדד גבוה יותר ניתן להסיק שהפיצוי שקיבלתי ביחס לסיכון השתלם וככל שהמדד מציג תוצאה נמוכה יותר התשואה פחות ופחות שווה את הסיכון.

נשמע מושלם? ובכן לא. למדד שארפ ישנם גם חסרונות.

החיסרון הגדול והבולט הוא בצורת המדידה הזו, שמנטרת גם בתקופות בהם התשואה שלילית כמו שקרה בשנת 2008 במהלך משבר הסאבפריים ונוצרת טעות. הסיבה לטעות (לא אלאה אתכם בפרטי הנוסחה) היא מכיוון שככל שמספר שלילי הוא קטן יותר, כך הוא גבוה יותר במונחים מוחלטים, ולהפך. (1- הוא במונחים מוחלטים יותר גבוה מ3-).

וחיסרון נוסף הוא שהמדד מכוון אותנו להתמקדות בתשואות העבר וחוסר היכולת לצפות התנהגות עתידית.

ישנם מדדים נוספים להשוואת תוצאות הקופות לדוגמא מדד טריינור ומדד אלפא:

מדד טריינור הוא כלי שפותח על כלכלן אמריקאי בשם ג'ק לורנס טריינור, באופיו הוא דומה למדד שארפ אבל ישנו שינוי עיקרי שהתשואה העודפת נבדקת ביחס לביטא של הקרן ולא ביחס לסטיית התקן שלה.

לעומתם מדד אלפא המכונה האלפא של ג'נסן ע"ש ממציא המדד הכלכלן האמריקאי מייקל קול ג'נסן שונה. המדד בודק את היכולת של מנהל הקופה או הקרן  להשיג למשקיעים, אחרי ניכוי עליות ניהול, תשואה מעבר למה שהיתה אמורה להשיג על פי רמת הסיכון שלה ותשואת השוק.

גם במדדים אלו בדומה למדד שארפ ככל שהתוצאה גבוהה יותר, היא חיובית יותר.

.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים