שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » אבו מאזן מבטיח רגיעה – ומבעיר את השטח
המשחק הכפול
יו"ר הרשות הפלשתינית התחייב בפני מלך ירדן וארה"ב: אמנע הסלמה בתקופת הרמדאן. אבל בשטח מפזרים נציגיו מסרים שמסיתים את ההמון: "המתנחלים יבצעו טבח באל־אקצא"
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: Alexandros Michailidis, שאטרסטוק

אירועי האלימות בשער שכם בימים האחרונים מעידים כי אין ערך של ממש להבטחות יושב ראש הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, לפעול למניעת הסלמה בשטח. בשעה שהוא עצמו העביר מסרים של הרגעה לירדן, לישראל ולארה"ב, אנשיו יוצאים בהתבטאויות חריפות שמלבות את המתיחות.

במגעים שהתקיימו בשבועות האחרונים בין בכירי הרשות הפלשתינית לירדנים ולאמריקנים מחשש לפרוץ מהומות אלימות, התחייבו נציגי הרשות להרגיע את הרוחות ולמנוע הסלמה בחודש הרמדאן, בייחוד בירושלים. אלא שההתנגשויות הגוברות בשער שכם בירושלים מראות שהרשות עושה בדיוק ההפך. כך מפרסמת הבוקר (שלישי), כתבת לענייני פלשתינים והעולם הערבי ב"ישראל היום", דנה בן שמעון.

ישראל, מצידה, רצתה להפיג את המתח ונמנעה מלהציב מחסומי ברזל ברחבת שער שכם. נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר בירדן, וכך גם השר לביטחון הפנים עמר בר־לב. אפילו מלך ירדן נרתם למשימה וטס לרמאללה. המלך רוצה שקט, ובעיקר לשמור על המעמד המיוחד של הממלכה ההאשמית בהר הבית. לרגע היה נדמה שהעניינים בשליטה.

בימים שקדמו לרמדאן ובמהלכו יצאו בכירי הרשות בשורת הצהרות מתלהמות שתרמו להבערת השטח. אחמד רווידי, היועץ לענייני ירושלים בלשכתו של אבו מאזן, הזהיר שלשום כי "הכיבוש והמתנחלים מתכוונים לבצע מעשי טבח" נגד מסגד אל־אקצא ותושביה הערבים של ירושלים. ההודעה פורסמה בהבלטה בכלי התקשורת הפלשתיניים וברשתות החברתיות, ושיגרה מסר לציבור הפלשתיני כי עליו לקום ולהגן על ירושלים ועל אתריה הקדושים לאסלאם.

הצהרות בסגנון דומה באו גם מקרב אנשי תנועת פת"ח ומנהיגי דת. אלה הגיעו לשיאן ביום ראשון אחר הצהריים, שעות ספורות לפני המהומות הליליות בשער שכם. אז האשים משרד החוץ הפלשתיני את שר החוץ לפיד כי "פרץ" לשער שכם. לא עברו דקות, וגם ארגון חמאס שמתחרה מול הרשות על התואר "מי מוביל את המאבק למען ואל־אקצא", שיגר הודעה משלו.

אבו מאזן אמנם הבהיר לישראלים ולירדנים כי אינו מעוניין בהסלמה, אבל לא הורה לאנשיו לשמור על רטוריקה מאופקת. המנהיג הפלשתיני רוצה להחזיר את ירושלים והסוגיה הפלשתינית לראש סדר היום, ומבחינה זו תמונות של התנגשויות בירושלים על רקע חומות העיר העתיקה משרתות אותו.

בהודעה אמש מטעמו של אבו מאזן, מסר דוברו, נביל אבו רודיינה, כי "היעדר אופק פוליטי, לצד ההסלמה הישראלית המתמשכת נגד בני העם הפלשתיני והמקומות הקדושים ופלישות המתנחלים, יובילו לפיצוץ המצב לא רק בפלשתין אלא באזור כולו". במקום למתן את האווירה הנפיצה, ברשות בחרו להטיל את האחריות על ישראל.

מי שניהלו את המגעים מול אבו מאזן וסביבתו בימים האחרונים, כנראה לא עמדו על כך שיו"ר הרשות יפנה מסרים מרגיעים לעמו, או לכל הפחות יורה לאנשיו להנמיך את הטון בתקופה רגישה זו. גם אם ישראל היתה דורשת, הדבר לא היה מתממש. עם כל הרצון הטוב, אבו מאזן מבחינה ציבורית לא יכול להרשות זאת לעצמו. הרחוב קובע.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים