שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » אות לצד"ל ומענקים בחוק אחד
הכנסת ננעלה
יו"ר הכנסת נעל הבוקר את הכינוס האחרון של מליאת הכנסת ה-23 וקרא לשמור בימים שנותרו עד הבחירות וביום הבחירות עצמו על שיח הוגן ולהימנע מכל גילוי של אלימות
מליאת הכנסת | צילום: Dmitry Pistrov, שאטרסטוק

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק אנשי צבא דרום לבנון ומשפחותיהם. במסגרת הצעת החוק, אושרה הסתייגות שהגיש שר האוצר ישראל כץ הנוגעת לתכנית המענקים לעסקים. ההסתייגות שאושרה קובעת כי לעניין חישוב מענקי הסיוע לעצמאי ולשכיר בעל שליטה (מענקים סוציאליים), גם בשנת 2021 תעשה ההשוואה לעניין הירידה במחזור העסקים לשנים 2018 או 2019, לפי השנה עם ההפרש הגבוה יותר, בדומה למנגנון הפיצויים בשנת 2020.

מזכירת הכנסת הקריאה בפני הנוכחים בישיבה מכתב שנשלח אליה ע"י מזכיר הממשלה לפיו ההצעה אושרה על ידי הממשלה. לאור זאת, למרות שמדובר בהצעה בעלת עלות תקציבית, לא נדרש לה רב מיוחד של 50 חברי כנסת אלא רוב רגיל, וההצעה כולל ההסתייגות עברה בקריאה שלישית בתמיכת 5 חברי כנסת ללא מתנגדים.

ההצעה עצמה מבקשת להקנות לשר הביטחון סמכות להעניק את אות המערכה שיוענק לחיילי צה"ל שהשתתפו במערכה בדרום לבנון, גם לאנשי צבא דרום לבנון אשר לחמו לצד חיילי צה"ל בזמן המערכה ברצועת הביטחון בדרום לבנון.

בדברי ההסבר נכתב: "מתחילתה של מלחמת האזרחים בלבנון בשנות השבעים ועד מועד נסיגת ישראל במאי 2000 לקו הגבול הבין–לאומי עם לבנון, נקשרו, התפתחו והתבססו, יחסי גומלין צבאיים ואזרחיים בין מדינת ישראל וצה"ל לבין כוחות לבנוניים שמקורם בצבא לבנון באזור דרום לבנון. תחילה בפיקודו של מייג'ור סעד חדד ולאחר מכן בפיקודו של הגנרל אנטואן לאחד. כוחות אלה, שכונו צבא דרום לבנון – צד"ל, לחמו כתף אל כתף עם חיילי צה"ל במהלך תקופת המערכה ברצועת הביטחון בדרום לבנון".

ממשרד האוצר נמסר כי תיקון זה ישלים תוספת סכומים משמעותיים לעצמאים ובעלי עסקים רבים שקיבלו הודעות על קיצוץ בגובה המענק. בהמשך להחלטת שר האוצר כי גובה המענקים בשנת 2020 יינתן לפי השנה שבה ההכנסות היו גבוהות יותר בין השנים 2018 או 2019, הוחלט כעת כי צעד זה יחול גם בשנת 2021.

יצוין, כי אם הוגשו דו"חות גם לשנת 2018 וגם לשנת 2019 – אזי המערכת תחשב באופן אוטומטי לפי כל שנה ותיתן את המענק הגבוה מביניהן. בנוסף, אם עצמאי / בעל עסק הגיש דו"ח לשנת 2018 וטרם הגיש דו"ח לשנת 2019 – אזי בשלב הראשון ישולם המענק לפי 2018, ולאחר שיגיש את דו"ח 2019 בסד הזמנים הקבוע בחוק – אם ימצא כי לפי דו"ח 2019 היה זכאי למענק גבוה יותר, אזי תבוצע השלמה.

יצוין שהסדר זה יחול על כלל המענקים שיינתנו לעצמאים ולבעלי העסקים שיהיו זכאים- כל חודשיים עד יוני 2021. בהתאם להנחיית שר האוצר, רשות המסים תפעל במהירות האפשרית כדי להשלים את ההיערכות הטכנולוגית הנדרשת לצורך יישום ההחלטה, ותודיע לציבור העסקים באופן על זכאותם ועל הפעלת המהלך לכשתושלם ההיערכות.

שר האוצר, ישראל כ״ץ: ״התיקון המהיר שיזמתי הוא בשורה גדולה שתאפשר לבעלי העסקים והעצמאים לקבל מענקים לפי השנה שבה הכנסותיהם היו גבוהות יותר, כפי שהיה עד כה, ולא לפי שנת 2019 בלבד. כפי שהבהרתי, לא אאפשר כל פגיעה בציבור העצמאים ובעלי העסקים אשר זקוקים להתגייסותנו המלאה בעת הזו של משבר לאומי, כפי שעשינו עד כה".

שר הביטחון בני גנץ אמר על אישור חוק צד"ל וחוק המענקים לעסקים: "למרות ניסיונות הליכוד ונתניהו לשבור את הפריטטיות, לרסק את שלטון החוק ולקחת את לוחמי צד"ל כבני ערובה של גחמותיהם הפוליטיות, עמדנו על תהליך תקין של העברת החוק בוועדת שרים לחקיקה ובממשלה. לוחמי צד"ל שלחמו עימנו שכם אל שכם הפכו לאחינו ואני מברך על כך שיוכלו גם הם לקבל את אות המערכה".

גנץ התייחס לתהליך במסגרתו הוגשה הסתייגות של שר האוצר לחוק בכדי לשלב חוק שונה לגמרי הקשור במענקים לעצמאים מבלי שהנושא יובא לאישור הממשלה ובניגוד לעמדת היועמ"ש: "אני וחברי כחול לבן הוכחנו שאנחנו שמים את העצמאים מעל לפוליטיקה. לצד זאת, המזימה שר האוצר וראש הממשלה להעביר את חוק המענקים תוך דילוג על ועדת שרים לחקיקה והממשלה כשל. המהלך שרקמו אתמול הוא שלב נוסף במזימת אפריל שלהם ובניסיונות לפגוע בשלטון החוק במדינת ישראל תוך שימוש ציני בעצמאים ולוחמי צד"ל. אני מברך על כך שהצלחנו גם להעביר את חוק צד"ל, גם לסייע לעצמאים וגם לשמור על הדמוקרטיה".

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, נעל הבוקר את הכינוס האחרון של מליאת הכנסת ה-23. בדברי הסיכום, קרא יו"ר הכנסת לשמור בימים שנותרו עד הבחירות וביום הבחירות עצמו על שיח הוגן ולהימנע מכל גילוי של אלימות. "על כולנו מוטלת החובה לאפשר את הליך הבחירה הדמוקרטי התקין, ולהבטיח שהכנסת הבאה תשקף נאמנה את בחירתם החופשית והשיוויונית של כלל אזרחיות ואזרחי המדינה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים