שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » איחורים במסירת דירה וליקויי בניה בדירות קבלן
פשט המשפט
עו"ד שמואל קוגלסקי מסביר את 'חוק המכר' שמבטיח לכם פיצויים במקרה של איחוד במסירת דירה וגם מחייב את הקבלן לתקן ליקויי בניה שנוצרו גם לאחר קבלת המפתח
המפתחות לשערים | צילום: ALDECA studio, שאטרסטוק

איחורים במסירת "דירות קבלן" לרוכשים הם רעה חולה הפושה אצל מיטב הקבלנים ברחבי הארץ ולא פוסחת גם על החברות הטובות ביותר. רבים מרוכשי הדירות "על הנייר" הרגישו על בשרם את ההמתנה מורטת העצבים לקבלת הדירה ובמקביל לתשלומי המשכנתא שגם ככה יושבת כעול כבד על ההוצאות החודשיות, נאלצו לשלם בנוסף דמי שכירות.

הנזק הכלכלי שנגרם מאיחור במסירת דירות הוא כמובן עצום. על אף שבחוזה עם הקבלן נכתב מפורש ובאותיות ברורות מועד מסירת הדירה לידי הקונים, הרי שבפועל קבלנים רבים מאחרים את המסירה מהמועד שנקבע בחוזה.

לטובת הקונים נחקק חוק המכר (דירות), שבא להגן בדיוק על הבעיה הזו. 

חוק המכר מגדיר כי איחור במסירה עד 60 ימים מהמועד הקבוע בחוזה אינו מזכה את הקונה בפיצוי כלשהו אבל ככל ולא נמסה הדירה לאחר 60 ימים זכאי הקונה לפיצוי גם עבור 60 הימים הראשונים.

סכום הפיצויים מוגדר כך: עבור 8 החודשים הראשונים לאיחור זכאי הקונה לתשלום פיצויים בגובה דמי שכירות חודשיים לדירה דומה בגודל ובמיקום כפול 1.5.

החל מהחודש התשיעי ועד למסירת הדירה בפועל זכאי הקונה לתשלום פיצויים בגובה דמי שכירות חודשיים לדירה דומה בגודל ובמיקום כפול 1.25.

אם ניקח לדוגמא דירה שדמי שכירות חודשיים עבורה הם בסך של 4,000 ₪ ונקבע בהסכם כי הדירה תימסר בתאריך 1.1.2020 ונמסרה בפועל רק בתאריך 1.1.2021 אזי הפיצויים שהקבלן ייאלץ לשלם הם: 48,000 ₪ עבור 8 החודשים הראשונים ו – 20,000 ₪ עבור 4 החודשים האחרונים.

הקבלנים תמיד מנסים להעביר את האחריות לאיחורים במסירה לגורמים אחרים ובכך מנסים לחמוק מתשלומי האיחורים שנקבעו בחוק.

לעיתים מספיקה פנייה לקבלן בדרישה לקבלת הפיצויים המגיעים לרוכשים עפ"י חוק אך לצערינו ברוב המקרים הקבלנים לא מתייחסים ברצינות לפניות מסוג זה ורק איום בהגשת תביעה או הגשת תביעה בפועל מצליחה לעשות צדק עם הרוכשים.

ליקויי בניה לאחר קבלת הדירה 

סוף סוף קיבלנו מפתח לדירה העברנו את כל החפצים. קנינו רהיטים חדשים ואפילו עשינו חנוכת בית ואז אט אט מתגלות התקלות. פה נזילה קטנה, שם דלת שלא נטרקת עד הסוף, חומרי איטום ירודים, קילופים בקירות ועוד, אין לתאר את האכזבה, להכניס שוב את היד לכיס ולתקן את התקלות שמופיעות חדשות לבקרים.

לפעמים מתגלים ליקויים גם בחדרי מדרגות ובחצרות, בכניסה לבניין ובלובי. לפעמים מיד בכניסה לדירה אנו מזהים כי לא קיבלנו את כל מה שהובטח לנו. אם זה במטבח או בחדרי המגורים וכו'  

אז זהו שלא צריך להתאכזב ולא צריך להוציא כסף. עפ"י חוק המכר (דירות), הקבלן מחויב לתקן ליקויי בניה שנוצרו גם לאחר קבלת המפתח ואפילו לאחר שימוש בדירה וכן לעמוד בכל התחייבויותיו בחוזה.

עפ"י החוק לקבלן יש חובת "בדק" אשר מתחילה עם מסירת החזקה (המפתח) לרוכש ועד 7 שנים על פי מהות הליקוי. (לכל ליקוי תקופת בדק שונה).

החובה של הקבלן לתיקון הליקויים חלה גם על ליקויים המתגלים ברכוש המשותף בדיוק כמו בתוך הדירות עצמן.

דרך המלך במקרה של גילוי ליקויים בדירה או ברכוש המשותף היא לקבל חוות דעת של חברות העוסקות בבדיקות ליקויים. את חוות הדעת הזו יש להעביר לקבלן ולדרוש ממנו לתקן את הליקויים כפי שמופיע בחוות הדעת. רק במידה שהקבלן מתעלם או מסרב לתקן את הליקויים כדאי לפנות לעו"ד להגשת תביעה. 

לאחרונה הגשתי תביעה לבית המשפט בשם 25 רוכשי דירות שהקבלן מאחר במסירת דירתם למעלה משנתיים ומסרב בכל תוקף לשלם את דמי הפיצויים המגיעים להם. תביעתם של הרוכשים באה לאחר פניות רבות אל הקבלן שהעביר אותם מאחד לשני אך סירב לקחת אחריות על המחדל שלו.

התביעה הוגשה גם על ליקויי בניה רבים שהתגלו הן בדירות של הרוכשים והן ברכוש המשותף, גם פה סירב הקבלן להתייחס ולתקן את ליקויי הבניה. כעת משהתביעה נידונה בבית המשפט יעשה צדק עם רוכשי הדירות וכתמרור אזהרה ליתר הקבלנים.

בדרך כלל קיים חוסר איזון במאזן הכוחות בין הקבלן לרוכשים, הקבלן לרוב הוא בעל הון המחזיק צוות משפטי חזק לעומת רוכשי דירות תמימים וללא אמצעים. תביעות מסוג זה יכולות בעתיד להפוך את הקערה על פיה ולשנות את מאזן הכוחות. הייחודיות שבתיק זה הוא דווקא בהתאגדות קבוצה גדולה תחת תביעה אחת כשבכך מוכפל כוחם של הרוכשים במאבק המוביל לקבלת מלוא זכויותיהם המגיעות להם בדין.

במקרה שהקבלן מאחר במסירת הדירה או שמתגלים ליקויי בניה רצוי טרם פנייה לעו"ד לפנות אל הקבלן בדרישה לתשלום הפיצויים ולתיקון הליקויים. רק כאשר הקבלן מסרב או מתעלם מהבקשות יש לפנות לעו"ד למיצוי הזכויות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים