שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » אימונים רבים וממושכים פוגעים בבריאותינו
מחקר מצא
במחקר שנערך בשוודיה עולה כי אימונים ארוכים ובתדירות גבוהה עלולים להביא למחלות כרוניות, הזדקנות מוקדמת, וגם תסמינים קצרי טווח כמו עייפות ודלקתיות
נער מתחמם לפני אימון כושר | צילום: Dusan Petkovic, שאטרסטוק

איזון ומינון הם חובה לכל עניין בחיינו, וזה נכון גם במקרה של פעילות גופנית. מחקר חדש מגלה שיותר מדי אימונים עצימים בשבוע עלולים לחטוא למטרה ואף לחבל במטרות שלכם, במיוחד אם אלה כוללות פעילות גופנית לטובת שיפור הכושר והבריאות הכללית.

במחקר, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Cell Metabolism, נבחנה ההשפעה של אימוני אינטרוולים בעצימות גבוהה, אימונים אלו ידועים ביתרונותיהם הרבים: הם משפרים את הסיבולת אולם, אולם, תדירות גבוהה מדי של אימונים אלה עלולה להוביל להשפעה מזיקה, לייצר עומס יתר על הגוף ולהאט את חילוף החומרים.

המחקר, שהיקפו היה קטן, התבצע בבית הספר למדעי הספורט והבריאות בשבדיה והשתתפו בו 11 מתנדבים בוגרים ובריאים, משתתפי הניסוי התבקשו לקיים אימוני אינטרוולים עצימים בתדירות קבועה על אופני כושר: פרקי זמן קצרים של מאמץ מוגבר, שלאחריהם פרקי זמן קצרים של מנוחה. ככל שעבר הזמן תדירות האימונים ומשכם עלו באופן הדרגתי על פי דרישת החוקרים.

מממצאי המחקר עולה כי כמות מתונה של אימונים שיפרה את הביצועים של המשתתפים בניסוי, אך כאשר האימונים התארכו ותדירותם עלתה לכמעט מדי יום עקומת השיפור שינתה כיוון: השיפור בכושר של המתנדבים נעצר ובריאותם החלה להיפגע.

בעקבות הנתונים, החוקרים הגיעו למסקנה כי לאימונים הללו ישנם יתרונות בריאותיים, אך כאשר מפריזים בהם זה עלול להזיק לביצועים וליצור עומס יתר על מערכות הגוף.

החוקרים מצאו כי 90 דקות בשבוע של פעילות עצימה שמבוצעת בצורה נכונה מביאה לתוצאות המיטביות עבור רוב המתאמנים.

כמו כן, הם גילו שהבעיות החלו לצוץ כשהנסיינים הגיעו לתדירות אימונים של כמעט מדי יום, וכאשר האינטרוולים (פעימה) העצימים באימון שלהם החלו להתארך. הם חישבו ומצאו שבשלב זה, המתנדבים ביצעו כ-152 דקות של אימון בעצימות גבוהה מדי שבוע. בנקודת הזמן הזאת היתרונות של הפעילות הגופנית שנראו קודם לכן החלו להישחק.

במחקר מצאו החוקרים כי ההשפעה על בריאותם של המתאמנים הייתה ישירה ומיידית, כאשר הבדיקות שלהם הצביעו על כך שהבריאות המטבולית הגרועה ביותר שנמדדה לנסיינים היתה בתקופה המאומצת ביותר של תכנית האימונים שלהם. בתקופה זו הבדיקות הראו גם חוסר יציבות של רמות הסוכר בדם ובעיות בתפקוד המיטוכונדריה של התאים ובבדיקות הדם נמצאו סמנים ביולוגיים לנזק חמצוני – סוג של נזק ברמת התא, שנמצא במחקרים כבעל קשר לסיכונים בריאותיים ארוכי טווח כמו מחלות כרוניות, הזדקנות מוקדמת, וגם קשור בתסמינים קצרי טווח כמו עייפות ודלקתיות.

מנגד, ישנן חדשות הטובות, שאמנם הדבר הזיק לבריאות אך לא בצורה בלתי הפיכה ואכן המתאמנים הצליחו להתאושש מהנזקים הללו לאחר כשבוע של הפחתה בתדירות האימונים, שלאחריו הם שבו לראות שיפור בביצועים שלהם על אופני הכושר. אולם, תפקוד המיטוכונדריה שלהם עדיין לא שב לרמתו הגבוהה שנמדדה לפני אימוני היתר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים