שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » "איראן במרחק שנתיים מפצצה גרעינית"
הערכת אמ"ן
אגף המודיעין של צה"ל פרסם הערכת מודיעין שנתית, במסגרתה התריע כי חיזבאללה נערך לימי קרב מול ישראל וממשיך בפרויקט התעצמות הנשק המדויק
נשק איראני | צילום: saeediex, שאטרסטוק

אגף המודיעין בצה"ל פרסם היום (שלישי) את הערכותיו המודיעיניות לשנת 2021, לפיהן ארגון הטרור חזבאללה נרתע ממלחמה עם ישראל ולכן אינו מעוניין בה. עם זאת, באמ"ן הגידרו את רצף המהלומות שחטפו חזבאללה, איראן והסורים כ"גרעון הרתעתי" שעלול לדחוף אותם לפעול נגד ישראל, ואפילו לגרור למערכה צבאית בת מספר ימים באזור הצפון. על פי החוקים החדשים של ארגון הטרור לימי הלחימה, לא יתבצע ירי על אזרחים וחילופי האש יהיו מוגבלים בטווח ובהיקף.

לפי אגף המודיעין, חיזבאללה מחזיק בכמה עשרות בודדות של טילים מדויקים, אך לישראל יש מספר כלים אפקטיביים כדי לתת מענה הולם. איראן וחיזבאללה עדיין מחפשים אופציות לנקמה על חיסול מדען הגרעין מוהסן פחריזאדה, שעדיין לא נמצא לו מחליף באותו שיעור קומה. לפי האלוף היימן, הציר ממשיך בניסיון להתבסס כדי לפגוע בישראל דרך רמת הגולן.

אלוף תמיר היימן, מפקד האגף, הציג את התמונה המעודכנת בפני המטה הכללי של צה"ל, וציין כי השנה החולפת היתה שנה מאתגרת עבור קהיליית המודיעין, שנאלצה להתמודד עם אתגר של התפשטות נגיף הקורונה ברחבי המזרח התיכון. בשנה האחרונה, למרות הרגיעה היחסית, תקף צה"ל כ-500 מטרות בגזרות השונות. "בזכות יכולות מודיעיניות גבוהות הצלחנו לתקוף מאות מטרות, ולשמר את העליונות האזורית שלנו", הבהיר.

מכל הזירות הביטחוניות, דווקא בזירה הפלסטינית נראים יותר סימני יציבות מאחרות. ההערכה היא שהנהגת חמאס בעזה נמצאת עמוק בהליך ההסדרה מול ישראל אך השקט יישאר שברירי. "הדולרים מקטאר לעזה מביאים לשקט סינתטי, לכלכלת סעד", מעריכים באמ"ן. כמו כן, בצבא מטילים ספק בהצלחת הבחירות ברשות הפלסטינית, הראשונות מאז העשור הקודם שייערכו בעוד כחודשיים.

טרוריסטים של חמאס | צילום: Abed Rahim Khatib, שאטרסטוק

בסוריה, נטען בדו"ח של אמ"ן, למרות המצב הכלכלי הקשה של איראן, בשל הסנקציות והקורונה, נמשכת מגמת ההברחות והניסיונות להתבססות הציר השיעי. בגזרה הלבנונית, מעריך אמ"ן, חיזבאללה ממשיך בקידום תוכנית הטילים המדויקים, ובשנה האחרונה נרשמה המשך מגמה מטרידה של התקדמות מתונה בפרויקט ועלייה בכמות הטילים המדויקים שיש בידי ארגון הטרור הלבנוני.

לפי הערכת אמ"ן, איראן לא מעשירה אורניום ברמה שמאפשרת לה לייצר פצצה גרעינית, אך אם תחליט לעשות זאת – היא תוכל להגיע בתוך שנתיים להשלמת ייצור הנשק הגרעיני. באמ"ן מעריכים כי איראן תוכל להגיע לפצצה גרעינית מהרגע שבו תחליט להעשיר אורניום ברמה של 90%. תוכנית הגרעין לא עולה שלב גם בשל ההתנקשות בפחריזאדה שיוחסה לישראל, שלפי ההערכות עוד לא נמצא לו מחליף. ועדיין ההערכות באמ"ן הן שבאיראן למרות זאת מפירים את הסעיפים שעליהם חתמה בהסכם הגרעין.

ככל הידוע, באיראן טרם התקבלה החלטה לפרוץ לגרעין, ועם חילופי המשטר בארה"ב, איראן מעוניינת לשוב בהקדם האפשרי לחיקו של הסכם הגרעין. מצד אחד ההסכם מסיר את הלחץ הכלכלי ומצד שני מאפשר לאיראן להתקדם לגרעין בשנת 2026, להמשיך במחקר ובפיתוח ובשנת 2031 להעשיר אורניום באופן חוקי ובאין מפריע.

תמיר הימן | צילום: דובר צה"ל

ראש אמ"ן, אלוף תמיר הימן, מתייחס להשפעות הפעולות שביצע צה"ל בשנים האחרונות, ואומר כי בעקבותיהן "איראן נמצאת בשפל חסר תקדים, ולא רק בגלל הקורונה". עם זאת, הוא מוסיף: "איראן לא זנחה את תוכנית הגרעין, ואף הגבירה את מאמציה בנושא. במצבה הנוכחי, היא רואה בהסכם מוצא יחיד מהמשבר – ולכן חותרת לכל הפחות לשוב להסכם עליו חתמה ב-2015".

לדברי אלוף הימן, המהפכה בעולם ייצור המטרות בשנה האחרונה הובילה לעלייה של מאות אחוזים בקצב ייצור המטרות של צה"ל, יחד עם עלייה באיכותן – זאת בעקבות הקמת מנהלות המטרות באמ"ן.

על אף ניסיון הציר להתבסס כדי לפגוע בישראל דרך רמת הגולן, מאמציו הרבים של צה"ל מצליחים לפגוע ולצמצם יכולת זו. "אנחנו עומלים ועוסקים באופן קבוע ומתמשך באיום הטילים המדויקים, ועל אף שמדובר באיום שאין להקל בו ראש – צה"ל מספק מענה איכותי בשלל דרכים, גלויות וסמויות", אומר ראש אמ"ן, "בזכות יכולות מודיעיניות גבוהות, הצלחנו לתקוף מאות מטרות במסגרת המב"ם, ולשמר את העליונות האזורית של ישראל".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים