שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » "אם טראמפ נבחר, היה שלום עם סעודיה"
דרמר שובר שתיקה
שגריר ישראל בארה"ב לשעבר: "הבנתי שהסכם הגרעין מסכן את ישראל וזה דחף אותי לעמוד ולהתנגד, אם המחיר שלא אהיה רצוי בבית הלבן שכך יהיה"
תגיות:
השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר | צילום: שריה דיאמנט, מקור ראשון

שגריר ישראל בוושינגטון לשעבר, רון דרמר, ששימש בתפקיד בשבע השנים האחרונות, שבר הערב (ראשון) שתיקה ממושכת בראיון מיוחד לעמית סגל בוועידת עם עולם של מקור ראשון: "הגעתי כשגריר באוקטובר 2013 על רקע התקדמות היחסים עם איראן ואני הבנתי שזה (הסכם הגרעין) מהווה איום לישראל וזה דחף אותי לעמוד ולהתנגד לעמדה של הממשל ובגלל זה לא הייתי רצוי בבית הלבן, אז שכך יהיה… הוויכוח הזה לא הפסיק את היחסים האסטרטגיים ביננו. בממשל טראמפ ראינו יותר עין בעין".

לדבריו, על ישראל לדאוג לחיזוק הקשר עם הנוצרים האוונגליסטים לצד השיח עם הקהילה היהודית: "מאיתם התמיכה הגדולה בישראל בגלל המספרים ובגלל התשוקה. מקרב הנוצרים ראינו תמיכה בלתי מסתייגת בכל מצב בישראל וזה נדיר לראות מתוך אותה קהילה נוצרית מי שיבקר פומבית את ישראל".

"ודווקא חלק מהמבקרים הגדולים של ישראל הם מתוך הקהילה היהודית בארה"ב. מצאתי עצמי למרות הבדלי הגודל וההשפעה משקיע יותר זמן כדי לקבל תמיכה מצד היהודים מאשר אצל הנוצרים. התמיכה במאבק בהסכם הגרעין התמיכה בהעברת השגרירות לירושלים זכתה להרבה תמיכה מצידם ולכן חובתנו להשקיע יותר תמיכה מצד הנוצרים".

דרמר ציין כי "היחסים והתמיכה הישראלית בנשיא ארה"ב תלויה בעיקר במדיניות שבה ינהג כלפי ישראל. לדוגמה, אקח את קלינטון ואת בוש.. משתי מפלגות שונות ושניהם זכו להרבה תמיכה מישראל וזה תלוי ביחס שלהם לישראל. יש עלייה של תמיכה כבר 40 שנה מצד הרפובליקנים בישראל. בסוף כהונת אובמה ע"י מכון סקרים למדנו שהתמיכה בישראל בקרב תומכי שתי המפלגות זהה".

דרמר גרס עוד כי ראש הממשלה נתניהו הוא נכס אסטרטגי ביחסי ארה"ב וישראל. לדבריו, "אין בכלל ספק שאם לא נתניהו יהיה שינוי מהותי ביחס של ארה"ב לישראל. נתניהו מוכר לאמריקנים הן בגלל הכהונה הארוכה שלו והן בגלל יכולות ההסברה שלו. נתניהו הוא נכס במה שקשור להשפעה על דעת הקהל. זה לא רק מה שנאמר לנשיא או לחבר קונגרס זה גם ההבנה והיכולת לדבר לציבור מתוך ההבנה שזה חשוב לא פחות. נתניהו הוא ייחודי".

בעניין המאבק בהסכם הגרעין טען דרמר כי "זה אבסורד לטעון שהמאבק של נתניהו בהסכם הגרעין קידם אותם לפצצה. מה שההסכם עשה בזמנו היה הכנת השטח לכך שהאירנים ברגע שיפוג יוכלו להכין פצצה. היום בגלל מה שעשה טראמפ מה שעושים האיראנים הפך ללא חוקי, אם היה ההסכם הם היו בעצם עומדים בו".

"בעקבות המאבק שהוביל מטראמפ, הקרדיט הכספי שלהם נעצר. ואם היו סימני שאלה ב-2015 היום ברור לכולם לאן הולכים האיראנים… אני חושב שאובמה חשב שהדיל יעשה את ארה"ב ואת ישראל בטוחים יותר אבל טעה".

"צריך לשים לב שטראמפ לא מייד הפעיל את הלחץ על האיראנים אלא רק למשך 18 חודשים אחרונים בכהונה ואלה יצרו לחץ עצום. לכן מי שטוען שהלחץ מיצה עצמו מטעה. גם הפגיעה בסולמאני הוסיפה ללחץ. אלא שלאיראנים היתה גם נקודת התקווה של איראן זה ההמתנה שלהם לבחירות בארהב מתוך הבנה שזה יכול להשתנות".

דרמר מאמין כי השלום בין ישראל לערב הסעודית היה קרוב מתמיד על רקע מדיניות טראמפ: "אין לי ספק שלו טראמפ היה נשאר כנשיא היה שלום בין ערב הסעודית לישראל. אף על פי כן אני מאמין ששלום כזה ייתכן הם רואים את מה שקורה במזרח התיכון. הם רואים נמר איראני רואים דעא"ש בגירסה כזו או אחרת ויודעים למי כדאי לחבור. כשיש ממשל אמריקני שמאמץ את ישראל ומתעמת עם איראן זה מאפשר להתקדם וזה גם לא מעניק עוד וטו לפלסטינים באזור".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים