שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "אני מטיל את מלוא האחריות על נתניהו"
אשר במתקפה
ח"כ אשר קורא לרה"מ "להפוך כל אבן כדי להחזיר את בנט וסער לגוש הימין" • על ממשלת שמאל: "נלך לקבל את הנחיית גדו"י, אסור לנו לשתף פעולה עם ממשלה כזאת"
תגיות:
יעקב אשר | צילום: דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן

ח"כ יעקב אשר במתקפה חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון ליוסף טיקוצ'ינסקי ב'יתד נאמן' ומאשים אותו בכישלון הקמת הממשלה: "אגיד זאת בצורה ברורה: יש לי טענות קשות על הליכוד ועל ראש הממשלה נתניהו על כך שלא עשו די כדי להביא את בנט ואת סער לתוך ממשלת ימין יציבה. אם נתניהו היה מצליח להביא את סער, ממילא גם בנט היה בא. אפשר היה להגיע איתם להבנות ואני אמרתי וחרזתי ואמרתי זאת לאורך כל התקופה האחרונה".

אשר מוסיף כי "הבעיה היא שאנחנו לא נמצאים במשא ומתן שם ביניהם, אבל אני בהחלט חושב ואף מנצל את הבמה המכובדת הזאת כדי לחזור על כך שוב: אני קורא לנתניהו ליזום פגישה עם גדעון סער, לשבת איתו בארבע עיניים ולתת לו הצעה נדיבה, תפקידים בכירים העיקר שיבוא. הרי אם מסתכלים על הנושא באופן אמיתי, הדעות שלו קרובות לדעות שלנו, לא יהיו כמעט חילוקי דעות בממשלה כזאת".

"בממשלת ימין של נתניהו, בנט וסער", ממשיך אשר, "לכולם יהיו כמעט את אותן דעות על אידישקייט, על סטטוס קוו, על חוק החמץ, חוק הגיור ועוד. אין כמעט מחלוקות אידאולוגיות. אבל כדי שממשלה כזאת תקום, צריך לוותר ולשלם מחירים. אם נדע לעשות את זה נכון, תהיה לנו ממשלה יציבה של 65 מנדטים של ימין ומסורת".

"ואדרבה, דווקא עכשיו כשהמנדט אצל לפיד זו יכולה להיות הזדמנות טובה יותר להגיע להסכמות כאלה. כשיראו שבנט ולפיד לא מסתדרים ביניהם, כשסער וניצן הורביץ לא מצליחים ליישר קו, זו יכולה להוות הזדמנות נפלאה לחזור ולהחזיר את האנשים הללו לגוש הימין. זה יהיה שקוף לעין כל שהם לא מתאימים, לא בהשקפה ולא באידאולוגיה לצד השני".

עם זאת, אשר מבקש לחדד: "תראה, אנחנו לא תמימים ונאיביים לחשוב שזה כל כך קל לעשות זאת. אנחנו כולנו יודעים על משקעי העבר בין נתניהו, בנט וסער ואנו יודעים היטב מה גרם לכל זה. אבל עכשיו זה הזמן להביט קדימה, למצוא פתרונות לעתיד".

יעקב אשר | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

"אלקין, סער, שקד, בנט, אורבך, כל אלה מקומם בממשלה ימנית מסורתית כפי ההשקפה שלהם. אז אם יש בעיות אישיות מסתגרים בחדר ומוצאים פתרונות, זו הדרך היחידה. לבוא לחדר בלב פתוח ונפש חפצה באמת ולשלם את המחירים".

אשר מדגיש ומוסיף כי "באותה מידה אני פונה מכאן פניה אישית לסער, לאלקין ולבנט. אתם לא בשמאל, אתם לא שייכים לשם, אתם צריכים לעשות כל דבר כדי להתגבר על משקעי העבר ולחשוב על העתיד. אנחנו נהיה יחד חלק מקואליציה אחת ונדאג יחד שלא יהיה לכם ממה לחשוש, שלא ניתן יהיה לפגוע בכם ובאינטרסים שלכם".

"אני קורא לכם לחשוב היטב, אתם עלולים להצטער על המהלך שאין לו היתכנות ותצטרכו לחזור לקהל שלכם. אבל אם נהיה גוש אחד בתוך הגוש הימני נשמור יחד על מעמדכם בקואליציה מסורתית ימנית. בואו שבו יחד בחדר אחד, נקו את משקעי העבר ותבטיחו לעצמכם את העתיד".

מבחינת המפלגות החרדיות, מה משמעות העברת המנדט ללפיד?

"אנחנו עוקבים בדאגה רבה אחרי המהלך הזה. אין ספק שזה צריך לעורר דאגה. זה שינוי משמעותי אחרי הרבה שנים בהן היינו שותפים טבעיים בממשלות ימין מסורתיות וכעת זה שינוי מסוכן לטווח קצר ובמיוחד לטווח ארוך".

לדבריו, "ברור שאנו חייבים לעשות הכל כדי שזה לא יצליח. זו סכנה שיהיה שינוי בכל צורת הממשלות שהיו פה עד היום. אם עד היום הורגלנו לממשלות שהבסיס שלהם היה מסורת וסטטוס קוו, גם אם באופן טבעי היו לנו טענות וביקורת, עדיין הרוח של אותן קואליציות היתה רוח יחסית חיובית לדת ומסורת. אבל היום אנחנו מדברים על ממשלה של ערב רב, שהחלק המשמעותי בה הם אנשים שמלבד זה שהם אינם ימניים והם ייפגעו גם באלה שנושאי ארץ ישראל קרובים ללבם, מה שמטריד אותנו זה שהיחס שלהם לדמותה היהודית של המדינה הפוך משלנו במאה שמונים מעלות".

אשר מסביר כי "ההסתכלות שלהם היא שמדינת ישראל צריכה להיות ככל העמים. אם נאסוף את הצעות החוק שהוגשו עד היום ע"י העבודה, מרצ וישראל ביתנו, נבין שאלו דברים שאנחנו לא יכולים לחיות איתם. הם סכנה גדולה לציבור כולו אבל בפרט לציבור החרדי, סכנה לנושאים שמבחינתנו הם מהות כמו הסטטוס קוו, מעמד לומדי התורה, טהרת הגיור והייחוס בעם ישראל ועוד".

לדעתך הם יצליחו להקים ממשלה?

"אני לא פרשן פוליטי", אומר אשר, "אני רק יודע ששנאה מקלקלת את השורה אבל היא יכולה באותה מידה להיות דבק ולחבר בין אנשים החולקים את אותה שנאה". "אסביר לך את כוונתי", ממשיך אשר. "קח למשל את סער המסורתי, זה שנושא הסטטוס קוו חשוב לו, זה שצביון יהודי לישראל חשוב לו, או למשל אלקין ובנט הדתיים, אם היית בא לפני חצי שנה ואומר לי שהם הולכים לשבת בממשלה עם מרצ ועם מפלגת העבודה יחד עם הח"כ הרפורמי שלה, הייתי אומר לך שאתה הוזה. לא ראינו שזה ייתכן ולא חשבנו שזה עלול ויכול לקרות".

"אבל פתאום מדברים על זה כעל משהו אפשרי וריאלי. אז ההסבר לזה הוא אחד: השנאה לנתניהו העבירה אותם על דעתם והם חושבים שהם יוכלו לבנות קואליציה דמיונית כזאת, בין אנשים שאין להם דבר וחצי דבר במשותף".

אריה דרעי ובנימין נתניהו | צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות

"ניקח למשל את הנושא הלאומני ואת העמדות הידועות של בנט בנושא הזה, ניקח למשל את הנושא מערכת המשפט. אותה אילת שקד שלחמה למנות שופטים שמרנים, היא תעשה יד אחת עם אלה שרוצים לפנות התנחלויות ועם אלה שטורחים להגן בכל כוחם על מערכת המשפט? זה לא מובן, ואין לזה הסבר אחר זולת השנאה לנתניהו שמהווה דבק זמני לחבר בין הניצים ובעיקר הרצון להגיע בפעם הראשונה בהיסטוריה לראשות הממשלה על סמך מפלגה של שבעה מנדטים בלבד".

"ואני אומר בכוונה – דבק זמני", מדגיש אשר. "זה לא יחזיק הרבה זמן, ממשלה כזאת תיפול מהר ואז הנזק יכול להיות בלתי הפיך. הם יתחרטו אחר כך על התוצאות של המעשה הזה".

ואם נהיה ריאליים, קיימת גם אפשרות כמובן שתקום איזושהי ממשלת שמאל עם בנט, כיצד יהדות התורה תתמודד עם זה?

"אני לא רואה מצב שאנחנו נהיה באיזושהי שותפות איתם", מבהיר אשר. "זו תהיה קואליציה שתקרא לעצמה שינוי אבל אין בה ממש שינוי. אנחנו לא יכולים לתת לגיטימציה לממשלה כזאת, הרי כולנו יודעים שהכח הדומיננטי שם לא יהיו לא בנט ולא סער זה יהיה לפיד, מיכאלי, הח"כ הרפורמי קריב, ליברמן מיודענו, ולכן הממשלה הזאת מסוכנת מבחינתנו. אסור לנו לשתף איתה פעולה צריך להילחם בה. אנחנו מפלגה ערכית לא יכולים לעשות פשרות, לא עושים פשרות במה שחשוב לנו".

"נלך לקבל את הנחיית מרנן גדולי ישראל שליט"א אבל לפי מה שאני יודע על פי מה שחונכנו ומורים לנו, אסור לנו לשתף פעולה עם ממשלה כזאת. אני שוב מטיל את האחריות המלאה על נתניהו ומצפה ממנו שיעשה כל מה שצריך כדי שממשלה כאת לא תקום, כדי שסער ובנט יגיעו לממשלת ימין. זה גם מה שאמרתי לנתניהו כשהוא הגיע לישיבת הסיעה, אם הוא היה רוצה באמת הוא היה מתקשר לסער בשלוש בלילה כמו שעשה למנכ"ל פייזר".

אשר מסיים ומסכם כי "קיימת פה סכנה לשינוי הפרדיגמה, אנו עלולים לחוות מהפך בסדר גודל שהיה בעליית שלטונו של בגין, כאשר מאז רוב הממשלות היו של ימין ומסורת. אם מישהו חושב שהוא יוכל לחולל זאת עם שבעה מנדטים הוא טועה ועלינו להבין שזה משנה את הנוסחה כולה. אני מצפה מנתניהו, מבנט ומסער להפוך כל אבן כדי שזה לא יקרה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים