שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » ארבע שנות טראמפ לא הצליחו לקפל את איראן
צבי יחזקאלי
הפרשן הוותיק לענייני ערבים סבור כי "חילופי השלטון בארצות הברית מעניקים לאיראנים תחושת רעננות" • "ישראל תוקפת כבר 4 שנים באירן והמוטיבציה נותרה בעינה"
דגלי ארה"ב ואיראן | צילום: danielo, שאטרסטוק

הפרשן הוותיק לענייני ערבים, צביקה יחזקאלי, סבור כי למרות 4 שנות טראמפ, בנושא האיראני מאומה לא השתנה.

"האיראנים לא הולכים לשום מקום. אחרי 4 שנים, אנחנו רואים שלאיראנים עדיין יש אנרגיה לשים מטענים, ולהתגרות בישראל, ויותר מזה, להמשיך ולהזרים כוחות אל קודס לתוך סוריה", אמר יחזקאלי בראיון לניסים משעל ב-103FM.

לדבריו, "המסקנה היא כזאת, ישראל כבר תוקפת 4 שנים בסוריה, והנה אתה רואה שהאנרגיה האיראנית, והרצון והמוטיבציה עדיין ממשיכות. מה זה אומר? שישראל תצטרך להגביר את המתקפות שלה – אולי לעשות את זה ביותר אינטנסיבי, אולי בשיטות שונות – כדי להרחיק את האיראנים מהגבול".

"מה שעשינו עד עכשיו, לא היה יעיל במידה מספקת, ואתה רואה את מה שקרה השבוע, זו פשוט תמונת מצב למציאות שתהיה לנו בעוד כמה חודשים, כאשר האיראנים ירגישו יותר חופשי", הוא מוסיף.

יחזקאלי סבור כי חילופי השלטון בארצות הברית עשויים להעניק לאיראנים זריקת מרץ ותחושת רעננות, "חזינו את זה שהטרור האיראני יקבל מרץ וחזרת הצבע ללחיים, ואתה רואה את זה פה בגבול", אמר. "ישראל צריכה להיערך לתקופה שבה האיראנים ישחררו מהר מאוד את נצרת הטרור שלהם, וצה"ל יצטרך לתת על זה מענה, זה לא דבר פשוט. אחרי 4 שנים, האיראנים לא הולכים לשום מקום".

לדבריו, "אנחנו במיני מלחמה. 10 הרוגים במתקפה הזו לסורים ולאיראנים, ביניהם 6 אנשי משמרות המהפכה שיחזרו בארונות לאיראן. אתה בסוג של מלחמה נמוכת עצימות עם כללים מאוד מאוד נוחים, יחסית לישראל שתוקפת, והאיראנים כמעט לא מגיבים, אתה יכול לנצל את זה, זה אפשרי".

עם זאת, סבור יחזקאלי כי בניגוד לעבר כיום התמיכה העולמית בישראלי במאבק האיראני גדול יותר, "יש לך תמיכה של העולם. העולם לא מגן על המתקפות האלה, מעניין מה ביידן יגיד על זה, אבל ישראל גם מתכוננת ליום שאחרי טראמפ, ואומרת, לפחות גם לאמריקנים, 'לא נוותר'".

עוד אומר יחזקאלי: "אל תשכח שהעומק של האיראנים הוא גם בעיראק, זה לא דבר פשוט. אלה לא איראנים שמופיעים משום מקום, הם מגיעים מתוך עומק של עיראק, מהפקרה אמריקנית של עיראק במשך יותר מעשור וחצי".

כלומר, היית מציע גם לתקוף בסיסים איראניים בעיראק?

"ישראל גם תוקפת בגבול עיראק-סוריה, ובוודאי, אין ברירה. כוח שמגיע אליך לגבול, לא מגיע סתם ככה, הוא מגיע בתמיכת חזבאללה ואסד. אבל בסופו של דבר, הכוחות האלה מגיעים קרקעית מעיראק, וישראל תוקפת את כל הצירים האלה".

"אני חושב שישראל מבינה שהשתנתה התקופה שבה היא הייתה יכולה לעשות כל דבר לאיראנים, האיראנים כבר יותר מעזים, הם מבינים שיש שלטון כזה בארצות הברית שיעשה להם הנחות, ולכן הם תוקפים. וישראל צריכה להחליף את הדיסקט ולהבין שצריכה להיות יותר אנרגיה במתקפות, אולי שיטות שונות, אבל כדי להזיז אותם מהגבול, ישראל תצטרך להפעיל יותר יד ברזל".

"בסופו של דבר, לאן האיראנים רוצים להגיע? הם רוצים את החלום של קאסם סולימאני, רצף קרקעי-טריטוריאלי, מאיראן, עיראק, סוריה ולבנון, את זה ישראל לא תאפשר, אבל זו מלחמה ארוכה, ואתה יודע מה הכי מפתיע במלחמה הזו? אף אחד לא העריך את הנחישות של האיראנים, הם נאנקים תחת הסנקציות, הם כורעים תחת נטל כלכלי וקורונה".

השנאה לישראל כנראה מנצחת הכול

"זו לא רק השנאה לישראל, זה החלום השיעי. קודם כל, זו השנאה לישראל, וזה החלום השיעי שהפעם הם לא יוותרו, הם לא יוותרו. ישראל לא מעריכה נכון את הנחישות של האיראנים. זו לא רק השנאה לישראל, אלא זה גם סיפור היסטורי שחי את המזרח התיכון כבר 1,350 שנה, שהאיראנים לא ייתנו הפעם לסונים לנצח, והנה יש לך פה שני גושים, ישראל בגוש הסוני, בברית הסונית, וחזבאללה, איראן, וטורקיה וקטאר בציר השני. מעניין מה יכריעו בבית הלבן, וזה מאוד מאוד חשוב לקראת מה אנחנו הולכים שם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים