שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » אשכנזי נחת לביקור פומבי בבירת מצרים
היסטוריה
המגעים להסדרה: שר החוץ נחת כעת בקהיר והתקבל על ידי תת השר למנהל מחלקת ישראל במשרד החוץ המצרי. במקביל, ראש המודיעין המצרי הגיע לישראל
גבי אשכנזי נוחת במצרים | צילום: משדר החוץ

שר החוץ, גבי אשכנזי נחת כעת בקהיר בירת מצרים והתקבל על ידי תת השר למנהל מחלקת ישראל במשרד החוץ המצרי, השגריר עלי, אחרי 13 שנים מאז הביקור הרשמי האחרון של שר חוץ ישראלי בקהיר. מדובר במפגש הראשון בין שרי החוץ שיתקיים במצרים באופן גלוי מאז 2008.

אשכנזי כתב בטוויטר כי "בעת הביקור נקיים מספר פגישות בהן נדון בנושאים בילטראליים, בחיזוק הקשרים הכלכליים והמסחריים, ונעמיק במנגנוני ההסדרה מול עזה ושיקום הרצועה תוך אכיפה בינ"ל. במהלך הדיונים אדגיש בפניו כי ישראל מחויבת מעל הכל להשיב את חיילנו ואזרחינו המוחזקים ע״י החמאס".

בתקשורת הערבית דיווחו כי כחלק מהניסיון לייצר הפסקת אש ממושכת בין ישראל לפלסטינים, השיחות שינהל בין היתר אשכנזי יתקיימו בבניין אחד. בהתאם לכך, ישבו בחדרים נפרדים משלחת ישראל ופלסטינית, והמתווכחים המצרים יעבירו את ההצעות לצדדים – זאת בהמשך להיענותו של ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה להצעה המצרית לביקור בקהיר.

גורם בכיר במשרד החוץ המצרי בקהיר שצוטט ב'ישראל היום' אמר כי מצרים מבקשת לשוב למקומה הטבעי ככוח מדיני אזורי בעל השפעה, ו"משימת התיווך בין ישראל לחמאס נמצאת כעת במעלה הראשונה מבחינת חשיבות בקהיר".

הבכיר המצרי הוסיף כי "השאיפה היא להגיע להסכם ארוך טווח בעזה אשר יהיו שותפים לו כל הגורמים הרלוונטיים – ישראל, מצרים, הרשות הפלשתינית, חמאס, ארה"ב והאו"ם – כאשר כל אחד מהמרכיבים תורם את חלקו להסדרה ולשיקום הרצועה ולהמשך השקט והיציבות באזור".

במקביל, הבוקר הגיע לישראל ראש המודיעין של מצרים עבאס כאמל לישראל. הוא ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם ראש המועצה לביטחון לאומי (המל"ל) מאיר בן שבת, עם שר המודיעין אלי כהן ועם בכירים נוספים במערכת הביטחון.

במאמץ להגיע להסכם הפסקת אש לתקופה ממושכת בין ישראל לארגוני הטרור ברצועת עזה, ראש המודיעין המצרי יבקר גם ברמאללה וברצועת עזה. שלשום נכנסה לרצועה משלחת של המודיעין המצרי כהכנה לקראת הביקור.

ביום שישי האחרון, הגיעו אנשי מודיעין מצריים לרצועת עזה דרך מעבר גבול ארז, לשיחות נוספות עם מנהיגי חמאס ופלגים פלסטינים אחרים על דרכים לקידום הפסקת האש. זה היה הביקור השלישי מסוגו ברצועת עזה על ידי גורמי הביון המצריים מאז תום הלחימה ובראש משלחת הביטחון המצרית עמד הגנרל אחמד עבד אל חאלק, בעל התיק הפלסטיני בגא"י.

בתוך כך מצרים העבירה מסר לארגון הטרור חמאס כי בכל מו"מ על הבנות ורגיעה עם ישראל יהיה חיוב לכלול את נושא החזרת השבויים והנעדרים הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. בעיתון מקומי בעזה מדווחים כי ישראל מתעקשת לקשור את הנושא ברגיעה ובתחילת שיקום הרצועה.

ארגון הטרור חמאס השיב להודעה בביטול, והודיעו שעסקת שבויים אינה קשורה לרגיעה הביטחונית והצבאית. לטענתם, מדובר בסוגיה שונה לחלוטין, שידובר לגביה בהמשך.

בתוך כך מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד נחאלה, הזהיר אמש את ישראל מפני כל ניסיון התנקשות בבכירי התנועה, ואמר: "לכל תקיפה תהיה תגובה מיידית והיא הפצצת תל אביב". לדבריו הארגון ימשיך לעקוב אחר מידת מחויבותה של ישראל להפסקת האש, והתנהגותה כלפי ירושלים בכלל ושיח ג'ראח בפרט.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים