שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » בג"ץ הקפיא את מינוי אקוניס לשר המשפטים
דיון מחר
השופטים הוציאו צו ביניים המורה לנתניהו לנמק מדוע לא ייקבע שהחלטת הממשלה למנות את אקוניס אינה תקפה • בג"ץ ידון בנושא שוב מחר בצהריים, ייתכן שהדיון ישודר בחי
תגיות:
אופיר אקוניס | צילום: אתר הכנסת

בג"ץ הקפיא הערב (שלישי) את מינוי אופיר אקוניס לשר משפטים, שאושר מוקדם יותר היום בממשלה בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה. בית המשפט הוציא צו ביניים המורה לממשלה לנמק מדוע לא ייקבע כי ההחלטה על המינוי אינה תקפה. ראש הממשלה והשר אקוניס נדרשים להשיב עד מחר בצהריים. מחר גם צפוי בג"ץ לדון שוב בסוגיית אי מינוי שר משפטים, השופטים שוקלים לאפשר להעביר את הדיון בשידור חי.

בהחלטת בג"ץ נכתב כי "לאחר שמיעת טיעוני הצדדים, מוצא בזאת צו על תנאי המורה למשיבים לבוא וליתן טעם מדוע לא ייקבע כי החלטת הממשלה מהיום למנות את השר ח"כ אופיר אקוניס לשר המשפטים אינה תקפה, וכי בעת הזו אין שר משפטים מכהן בישראל. למען הזהירות, ניתן בזאת צו ביניים המורה כי השר אופיר אקוניס לא יחל לכהן בתפקיד שר המשפטים עד החלטה אחרת שתינתן על ידי בית משפט זה".

"תצהיר תשובה מטעם ראש הממשלה ומטעם השר אקוניס יוגש עד מחר, בשעה 11:00 .תצהיר תשובה מטעם יתר המשיבים יוגש עד מחר, בשעה 13:00. היועץ המשפטי לממשלה רשאי להגיש במסגרת טיעוניו גם את
הסטנוגרמה של ישיבת הממשלה. דיון בעתירות שבכותרת יתקיים מחר 15:30".

"בהמשך לבקשות שהוגשו בעניין זה, בהתאם לסמכות הנתונה לבית המשפט על פי חוק בתי המשפט, אנו בוחנים אפשרות לקיים שידור ישיר של הדיון בעתירות דנן. ככל שיש למי מהצדדים לעתירות הסתייגות מקיום השידור, עליו להודיע על כך עד מחר 9:00".

מנכ"ל התנועה עוה"ד עומר מקייס מסר בעקבות ההחלטה: "ישיבת הממשלה היום והדיון בעתירה בבג"צ הטיחו בפנינו את הנזק העצום שנגרם מהחלל השלטוני שנקלענו אליו. אחרי בחירות רביעיות, עושה ראש הממשלה, הנאשם בפלילים כל טריק אפשרי כדי להימנע ממינוי שר משפטים, רק בשל מצבו האישי ותוך הפרה של הסדר ניגוד העניינים שלו. טוב שבג"ץ קבע שאין תוקף למינויו של השר אקוניס, ואנו מקווים כי כבר מחר יורה בג"ץ על מינוי שר משפטים בהתאם לדין, שכן בזמן שראש הממשלה ממשיכים בתרגיליו הנזק לאינטרס הציבורי הולך וגדל עקב אי-כהונת שרים".

התנועה לאיכות השלטון: "בית המשפט העליון בלם את הניסיון הבוטה של ראש הממשלה לפגוע בשלטון החוק במדינת ישראל. כבר למעלה משנה שאנחנו מתריעים על החוק הרע ועל ההשלכות שלו, ועל כך שבחסות ממשלת השיתוק הלאומי מדינת ישראל הפכה לבת ערובה בידיו של נאשם בפלילים. הערב בית המשפט העליון מילא את תפקידו כמגן שלטון החוק והדמוקרטיה, ועצר באופן זמני את המחטף. אנחנו נשוב מחר אל בית המשפט על מנת להמשיך ולהילחם בעבור הציבור במדינת ישראל".

בתגובה להחלטת בג"ץ מסר ח"כ איתמר בן גביר: "לא הופתענו מהחלטת בית שהמשפט. אני מאוד מקווה שבנט וגדעון סער שמדברים על שינוי משפטי יבינו שרק ממשלת ימין מלא מלא אפשר לשנות ואפשר לעשות רפורמה במערכת המשפט ולגרום לכך שהחלטות כאלה לא יישנו – גדעון ונפתלי תתעוררו".

החלטת בג"ץ באה אחרי הדיון שהתקיים הערב בבית המשפט בעניין הכשרת או פסילת ההצבעה הסוערת שהתקיימה בממשלה בעניין מינויו של אקוניס לשר המשפטים. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קבע כי ההצבעה בדיון הסוער ורווי הצעקות של השרים הייתה לא חוקית, כיוון שכחול לבן התנגדו לקיומה ובכך הופר עקרון הפריטטיות בממשלה. ההצבעה נערכה למרות מחאותיו בדיון של היועמ"ש, בהוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו. אולם לדברי מנדלבליט גם אם ההצבעה הייתה חוקית – לפי עקרון הפריטטיות התוצאה בה שקולה לתיקו ולפיכך בכל מקרה מינוי אקוניס לא תקף.

ו"ד דוד פטר מפורום קהלת, המייצג את רה"מ בנימין נתניהו, אמר בבית המשפט: "ההחלטה תקפה באופן חוקי. תקנון הממשלה מאפשר זאת – נדרשת העלאת נושא ולא העלאה שמית. לגבי ההחלטה הזו לא נדרש מנגנון פריטטי". השופטת חיות, שישבה בראש ההרכב, נזפה בו: "חוות דעת של היועמ"ש מחייבת, כל עוד בית המשפט לא קבע אחרת. לכן מה שקרה היום בהצבעה, על פי חוות דעת היועץ – לא נעשה דבר, מפני שזה לא עבד לפי חוות הדעת שלו".

עו"ד פטר: ״לא ברור מה מעמדו המשפטי של ההסכם הקואליציוני״. השופטים פוגלמן והנדל: ״מעמדו מעוגן בחוק יסוד, אפשר פשוט להסתכל בחוק״. עורך הדין הוסיף לאחר מכן כי "צריך לתת למגרש הפוליטי להתגלגל". השופט פוגלמן: ״יש פה סוגיה משטרית-חוקית. אנחנו לא נכנסים לשדה הפוליטי בשום צורה אלא מדברים על כיבוד החוק״.הנשיאה חיות: ״יש צורך לשמור על רציפות שלטונית חיונית, אי אפשר להמשיך בריק שלטוני כזה״.

חיות התייחסה בדיון לעובדה כי מדובר בממשלת מעבר, וכי לפי הפריטטיות שנקבעה, הוצהר שתפקיד שר המשפטים הוא בעל זיקה לגוש של רה"מ החלופי, בני גנץ. "יש הוראה שאומרת שכאשר שר שהוצהר עליו שהוא בעל זיקה חדל מלכהן, מי שימלא את התפקיד זה או רה"מ או רה"מ החלופי או שר אחר שיש אישור, ולפי הזיקות. אז איך פתאום השר אקוניס, שלא מזוהה עם רה"מ החלופי ממונה?", שאלה חיות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים