שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » עולם הישיבות » מבוכה לעותרים: "הממשלה לא חייבת לספק לכם נתונים"
בג"ץ הקפסולות
בדיון שהתקיים בבג"ץ בעתירת תנועת 'ישראל חופשית' נגד "מתווה הישיבות" מתחו השופטים ביקורת נוקבת על העותרים ותהו אם קיימת להם בכלל זכות העמידה בבג"ץ
פטיש שופט | צילום: Aldeca Productions, שאטרסטוק

בית המשפט בשבתו כבג"ץ דן היום בעתירה שהגישה תנועת השמאל 'ישראל חופשית' נגד "מתווה הישיבות", בטענה לאפליה לטובת עולם הישיבות על פני מערכת החינוך הכללי הזוכים ליחס מועדף בימי הקורונה. כמו כן, נטען בעתירה כי מתווה הישיבות הוביל לאלפי חולים חדשים ולא הוכיח את עצמו.

בראש ההרכב ישב השופט נועם סולברג, יחד עם השופטים גורג' קרא ואלכס שטיין. בפתח הדיון פתח השופט סולברג בדברים הבאים כשהוא פונה לעותרים: "אומרים שכל מי שיש לו פנימייה ללא הבדל דת גזע ומין יכול לפתוח, ויש רציונל במתן אפשרות כזו".

סולברג המשיך כשהוא תוהה, "אומרת המדינה, שהשהייה בפנימייה עדיפה מאשר צפיפות בבית, כי כך מקטינים את אפשרויות ההדבקה – פנימייה היא פנימייה, גם אם זו מכינה קדם צבאית גם אם בית ספר וגם אם ישיבה; מה לא טוב בזה?".

משהשיב בא כח העותרים כי "עשו להם החרגה וציינו פנימייה ומוסדות תורניים", הגיב השופט ג'ורג' קרא בציניות: "ואם לא היו מוסיפים 'מוסד תורני' זה היה בסדר מבחינתך?".

יו"ר ההרכב השופט סולברג המשיך להקשות על העותרים ולאתגר אותם: "אולי זה באמת בבחינת כל המוסיף גורע. אם הייתם מגיעים בשם מוסד כלשהו שנפגע מזה אולי הייתה לכם טענה טובה".

משביקש בא כח העותרים לטעון כי "כבר היינו בסרט הזה של מתווה הקפסולות והוכח שאין זה יעיל" הגיב השופט שטיין ואמר, כי "הממשלה יכולה לקבל ב'ניסוי וטעייה' אלו החלטות שהיא רוצה. 'תורני' זה חלק מההגדרה. בהרבה מקרים, בפנימייה התנאים טובים יותר מהבית, ולכם אין שום אמירה בעניין".

שטיין המשיך בדבריו החריפים כשהוא קובע, כי "זו החלטה סבירה, במסגרת אירוע מתגלגל. הממשלה לא חייבת לספק לכם נתונים. אם אני הייתי הם – הייתי טוען שאין לכם בכלל זכות עמידה", המשיך שטיין, ואז פנה לנציג המדינה: "למה באמת אתם לא טוענים לאי-זכות עמידה?".

"יש פה חוסר עילה זועק. המדינה רשאית לקבל החלטות כאלה. אין לכם שום סיי, הם מנהלים את המשבר הזה, לא אתם ולא אנחנו, עם כל הכבוד", הוסיף.

בתגובה לתשובתו של נציג המדינה, "לא היה לנו זמן. אדוני צודק", הוסיף השופט בכעס בלתי מוסתר, "לא יעלה על הדעת שגוף שרושם בתוך העתירה שהוא רוצה לשנות את מאזן הדת במדינה יבוא ויטען. מחר יבוא מישהו אחר ויטען".

בתגובתו לטענות התייחס נציג המדינה למתווה הקפסולות באופן כללי והסביר, כי "יש פנימיות צבאיות ופרויקטים שונים ומגוונים הכפופים לתקנות הפנימיות. אף אחד לא טוען במקרים אלו טענה לפגיעה בשוויון. בנושא שלפנינו, יש היגיון אפידמיולוגי ובריאותי, באופן כללי יש מסלולים 'מחמירים' יותר במקרים מסוימים ומנגד, יש גם פנימיות שטוענות כי התקנות מחמירות מדי. המקום לדיון הוא בכנסת".

הדיון הסתיים כעבור זמן קצר ולצדדים נמסר כי ההחלטה תימסר בהמשך היום.

בכך תם הדיון הקצר יחסית בבג"ץ, שהחלטתו – הנראית כעת צפויה לטובת הישיבות – תישלח לצדדים בהמשך.

כזכור, עם הגשת העתירה לבג"ץ נימק מנכ"ל התנועה אורי קידר את העתירה ואמר, כי "לציבור אין אפילו גרם נוסף של סבלנות לאפליה החמורה בין מערכת החינוך בישיבות למערכת החינוך של כל שאר הציבור – הדרישה לשוויון פה היא פשוטה, ברורה ואמורה הייתה להיות מובנת מאליה בלי התערבות של בית המשפט, אך לצערי חברי הממשלה העדיפו עד כה את הלימודים בישיבות על צרכי החינוך של כולנו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים