שיתוף
תגובות
כלכלה » הייטק וטכנולוגיה » בוטים הפיצו מידע שגוי למניעת החלת הריבונות
הותר לפרסום
דו"ח חדש חושף פעילות אנטי-ישראלית מוגברת ברשת החברתית טוויטר, באמצעות רשתות בוטים פיקטיביים שמטרתם פגיעה בישראל ובריבונותה • כל הפרטים
בוט הכובען | צילום: המשרד לנושאים אסטרטגיים

דו"ח של המשרד לנושאים אסטרטגיים שהותר היום לפרסום חושף מניפולציית רשת כהערכות להחלטת ה- ICC (בית הדין הפלילי בהאג) והאפשרות להחלת הריבונות בתחילת חודש יולי. על פי הדו"ח, גורמי דה-לגיטימציה הפעילו במהלך הקיץ רשתות של זהויות מזויפות כדי ליצור מראית עין של ביקורת מאסיבית נגד ישראל.

במסגרת המחקר שיזם המשרד, 'נתפסו' כ-170 פרופילים, שהם כ-70% מהחשבונות שנבדקו, כשהם מבצעים פעילות לא אותנטית ברשת. עוד נחשף, כי כ-40 חשבונות פיקטיביים יצרו לפחות 21% מנפח שיח הקורא ל-ICC לחקור את ישראל. עורכי המחקר טוענים, כי היקף הפעילות וההשפעה של המשתמשים הלא-אותנטיים משמעותי– פי 180 מגודלם היחסי בשיח.

הנתונים נחשפו במסגרת דו"ח תקופתי שערך המשרד, החושף פעילות רשת לא-אותנטית, כחלק מהמערכה התודעתית נגד מדינת ישראל במרחב הדיגיטלי.

במסגרת המחקר נסקרו עד כה 250 חשבונות שנחשדו בהתנהגות לא-אותנטית. לפי הערכת המשרד לנושאים אסטרטגיים, כ-70% מהם אכן קיימו פעילות כזו (כ-170).

הפרופילים הפיקטיביים אותרו סביב פעילות חריגה של האשטגים המקושרים להחלטה אפשרית סביב בית הדין הפלילי בהאג (ICC), והכוונות להחיל ריבונות, ובהם: #ICC4Israel , #ICCPalestine, #ICCIsrael, #StopAnnexation, #NoToAnnexWestBank, #الجنائيةالدولية في.

בשיא הפעילות סביב ההאשטג #ICC4Israel בסוף יוני, עלו לרשת מעל ל-15,000 ציוצים. 21% מהם בוצעו על ידי משתמשים פיקטיביים. החשבונות המזויפים הצליחו לייצר 9% מהמעורבות ברשת ביחס להאשטגים שנבדקו – פי 180 מגודלם היחסי. במחקר אותרו גם שתי רשתות גדולות (מעל 30 משתמשים כל אחת) של פרופילים פיקטיביים, של נשים צעירות הקשורות ביניהן, ומקיימות דפוס פעילות זהה.

ממצאי המחקר מצביעים על פעילות מאורגנת ומתואמת של גורמי דה-לגיטימציה ברשתות החברתיות, במטרה להשפיע על דעת הקהל. כחלק מהמערכה התודעתית שהם מנהלים, גורמים אלה מבצעים מניפולציות רשתיות המנפחות את השיח באופן מלאכותי, בניסיון להשרות לו מראית עין של מחאה עממית נרחבת.

בדו"ח שפרסם המשרד מספקים החוקרים תיאור מקיף עבור כל בוט שכזה, כולל כינוי רשמי. כך למשל, מרחיבים החוקרים ב'ביוגרפיה' על מי שהם מכנים "הבוט הכובען", שפרסם כמעט ורק ריטווטים מאז שנפתח באוקטובר 2019. תמונת הפרופיל מציגה דמות המכסה את פניה עם כובע; התמונה פורסמה על ידי מספר משתמשי פייסבוק ופינטרסט ללא קונטקסט, ונראה כי היא נלקחה מהאינטרנט עבור הפרופיל.

"לחשבון דפוס קבוע של פעילות בשעות ספציפיות (בדרך כלל 15:00 או 16:00), תוך שהוא מעלה עשרות ריטוויטים ברצף בקצב של כ-30 ריטוויטים בדקה. בשיאו הפרופיל ביצע 160 ריטוויטים בשעה. הבוט משמש באופן אבסולוטי לפעילות אנטי-ישראלית, תוך שימוש בהאשטאגים שונים. ניתן להבחין בחזרתיות על האשטאגים קבועים ביניהם ההאשטג #ICC4Israel בו עשה שימוש מעל 100 פעמים", ציינו החוקרים.

הפעילות התגברה טרם ההכרזה הצפויה להחלת הריבונות | צילום: המשרד לנושאים אסטרטגיים
היקף ציוצים לא אנושי | צילום: המשרד לנושאים אסטרטגיים

השרה פרקש-הכהן העבירה את ממצאי המחקר לטוויטר בדרישה להסיר את הפרופילים המזויפים שאותרו, ולבצע בחינה מעמיקה של השימוש המניפולטיבי שעושים בפלטפורמה. חלק מהחשבונות הושעו בימים האחרונים. "המשרד לנושאים אסטרטגיים ימשיך במאמצי הניטור של שיח שנאה ושיח לא אותנטי ברשת, תוך שילוב יכולות טכנולוגיות שונות", נמסר מהמשרד.

בחודשים האחרונים, המשרד לנושאים אסטרטגיים ממקד את מאמציו ברשתות החברתיות, כחלק משינוי המדיניות שהתוותה השרה פרקש-הכהן לשיפור יכולותיו בתחום זה. עם כניסתה לתפקיד, זיהתה השרה את סוגיית השיח ברשתות החברתיות נגד מדינת ישראל כאתגר אסטרטגי מרכזי.

"הרשתות החברתיות הן זירה מרכזית 'במערכה על התודעה', כאשר בשנים האחרונות היא הפכה למוקד פעילותם של ארגוני הדה-לגיטימציה החותרים תחת זכות קיומה של מדינת ישראל. לצד פעילות שטח במסדרונות ה-ICC הם פועלים כל העת 'מאחורי הקלעים' בזירה הבינלאומית וביתר שאת במרחב הדיגיטלי לבידוד והשחרת מדינת ישראל. הפעילות המתוארת במחקר, נעשית ביד מכוונת של ארגונים, הרואים לנגד עיניהם הזדמנות לפגוע בישראל באמצעות פלטפורמה פרוצה ולא מפוקחת", הסבירה פרקש-הכהן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים