שיתוף
תגובות
בריאות » בריאות המגזר » בחמ"ל הקהילות בירושלים נערכים לגל שלישי
ראיון
האנשים שמאחורי המלחמה האפידמיולוגית בשכונות החרדיות בירושלים משחזרים את רגעי העומס בגל השני בראיון לזאב אלפרוביץ' – ולא נותרים שאננים • ראיון מיוחד
| צילום: באדיבות המצלם

הקורונה אמנם כבר נמצאת בנסיגה ובמגמת דעיכה, הסגר שהטילה המדינה על האזרחים בתקופת החגים, יש לומר, הוכיח את עצמו, כאשר בד בבד מצטיינות הערים החרדיות גם הן במקדם הדבקה נמוך תוך עמידה איתנה על המשמר ומאבק מתמשך בנגיף המאיים.

אחד מסודות ההצלחה של המגזר החרדי במאבק למיגור הנגיף הוא, איך לא, החמ"לים שנפתחו בערים עם ריכוז חרדי גבוה ושכונות חרדיות בערים הגדולות כבירושלים – בהם יוזמות מקומיות הובילו להקמת מערכי בקרה מתקדמים ביותר שהביאו לניטור אזורים עם תחלואה גבוהה.

לא רבים יודעים, אך אחד מסודות ההצלחה שהביאו לבלימת הגל השני בשכונות החרדיות בירושלים, נעוץ ב'חמ"ל הקהילות' של סניף דגל התורה בעיר, שעמד בתיאום הדוק מול כל הגורמים הנוגעים בדבר ובהם פיקוד העורף, משרד הבריאות, החמ"ל העירוני של עיריית ירושלים בו מונה נציג מכל שכונה – ועם מי שרק היה נדמה כי ביכולתו לתרום ולו משהו להורדת התחלואה.

"המשימה העיקרית שלנו הייתה קודם כל בהסברה, להעביר לאנשים את חומרת הענין ולשאוב אותם אל המציאות החדשה, המייגעת, הטרחנית ואין זה בושה לומר, המעצבנת, שנכנסה אל חיינו", אומר שלום אלדד מנהל משותף בחמ"ל ורכז הקהילות בשיחה עם 'בחזית'.

"עם סיום הגל הראשון, כאשר החלו ניצני הגל השני לבצבץ, לא היססנו וכהפקת לקחים הקמנו את 'חמ"ל הקהילות' שפעל בין השאר לקיצור תורים לבדיקות קורונה, תאום מול קופות החולים, הוצאת משפחות למלוניות וכל סיוע אחר שנדרש לטובת אלו ששהו בבידוד".

כיצד הוקם למעשה את החמ"ל?

"ברמת העיקרון החמ"ל הוקם על ידי סניף דגל התורה בירושלים שכינסה את כלל נציגי הקהילות והשכונות. החמ"ל הוקם ע"י 'הלשכה לפניות הציבור' של דגל התורה בירושלים ועומד בראשו דודי מילר מזכ"ל הסניף.
המטרה הייתה לתת מענה לקראת הגל השני. לאחר שהגיעו עוד ועוד פניות על אי מענה מצד מוקדי משרד הבריאות והעירייה בשל העומסים הכבדים על קווי הטלפונים בשיא המגפה.

הבנו שאין סיבה שאדם שפיתח תסמינים או אנשים בבידוד ייאלצו להמתין ימים ארוכים עד לקבלת בדיקה, הבנו שנוצרה מציאות שמחייבת אותנו לקום ולעשות מעשה ולהנגיש לציבור את הסיוע הנדרש בין אם מדובר בצורך לוגיסטי ובין אם טכני".

כיצד הצלחתם לרתום את שיתוף הפעולה מצד הגורמים בחלונות הגבוהים – בסופו של דבר מדובר הרי היה ביוזמה מקומית?

"כשהחלו בלשכה לפניות הציבור להצטבר עוד ועוד תלונות על חוסר מענה מצד משרד הבריאות, ולא היה עם מי לדבר, הצלחתי להגיע לרופאת המחוז ולגורם הממונה על הרופאים המחוזיים במשרד הבריאות, הסברתי לו מי אנחנו ומה מטרתנו, וכך נוצר שיתוף הפעולה הראשוני".

"בהמשך ערכנו כנס בהשתתפות צמרת פיקוד העורף בירושלים ויחד עם נציגי השכונות ועם נציגי כל קופות החולים בהשתתפות ממונה הקורונה בירושלים, הפרוייקטור מצד ראש העיר. ויצאנו לדרך".

"אני חייב לציין שבשיא, אף זלגו אל החמ"ל שלנו פניות מחוץ לירושלים, גם מדרגים בכירים כמו ח"כים ואישי ציבור שהבינו שבסופו של דבר, אנחנו הכתובת. תבין, בשורה התחתונה, אנחנו כיוזמה מקומית היינו לכוח עזר למשרד הבריאות, כך שזה גם היה לאינטרס שלהם".

"היו ימים שנדרשנו לטפל במאות פניות, השתדלנו לתת מענה לכל פניה ופניה, בסוף – היינו הגורם היחיד שהצליח להניע פינויים למלוניות".

כיצד התמודדתם עם קבוצות בקהילה שאידיאולוגית מסרבים להיבדק?

"היו כאן 2 מישורים. א. ענין המסכות, עבדנו בשיתוף פעולה עם ח"כ אורי מקלב שיזם רעיון שבמקום שתהיה אכיפה דרקונית שמתקילה את האזרח מול המשטרה וגורמת לאי נעימות לשני הצדדים, הוחלט לנקוט בגישה הפוכה".

"התחלנו את זה כפיילוט בשכונת בית וגן יחד עם הרכז השכונתי שלנו מוטי פכטר, פתחנו את זה כחלק ממערך ההסברה בדבר חשיבות המסכה ושמירת הכללים, יחד בשיתוף פעולה עם השיטור הקהילתי, המעורבים בדבר הופתעו עד כמה הדבר עזר מאוד והוכיח את עצמו".

"ב. בדרך כלל נציגי הקהילות שלנו הם נציגים מתוך השטח, חברי ועד קהילות וכדו', הם בקשר עם רבני השכונות ובאמצעותם הצליחנו להטמיע את נושא שמירת הכללים בתוך בתי הכנסיות ולהציף יותר הסברה והדרכה, כמובן שאנחנו לא מחליפים את המחלקה החרדית של משרד הבריאות, אבל כשאנשים בשטח ראו שיש מענה, יש פינויים למלוניות, וזמני ההמתנה לבדיקות מתקצרים ויש עם מי לדבר, אוטומטית אנשים לוקחים את הענין יותר ברצינות".

מה אתם עושים בימים אלו בהם התחלואה נמצאת בירידה?

"כמובן שבשבועות האחרונים היקף הפעילות ירד יחד עם הירידה בתחלואה ואנו שמחים על כך, בד בבד אנחנו לא שוקטים על השמרים, אנחנו כבר נערכים לגל שלישי בתקופת החורף בתקווה שלא יהיה חלילה, אנחנו מרעננים ובודקים מבחינת הנציגים אם יש צורך קהילתי או משהו ומיד נרתמים לסייע. כיום מסייעים בנושא הבדיקות קורונה וכו'".

מה הייתה מידת השפעתכם להוצאת השכונות החרדיות מהתיוג האדום בימי הסגר?

"ברור שאחת המטרות שלנו הייתה לאורך כל הדרך, לסייע בהוצאת השכונות החרדיות האדמות מהמשוואה, ברוך השם הצלחנו בכך".

"גם בשכונת רמת שלמה שהייתה אחרונה בהוצאתה מהגדרת האזור האדום, הרגשנו את העבודה של רכזת המתנדבים שלנו בשכונה הגב' גלי דיסקין, שעשתה עבודה מאוד קשה כדי להוציא את השכונה מהתיוג.
ידענו שהיא פועלת ללא לאות בענין ופעלנו בכל הצינורות להעברת המסרים, על מנת להוכיח שהשכונה כבר אינה אדומה ואין צורך לתייג אותה ככזו ואכן בסיועו של ראש העיר הצלחנו ובזכות שיתוף הפעולה שלנו עם החמ"ל ופיקוד העורף להם העברנו את הנתונים שברשותנו, הצלחנו להתגבר גם על זה".

אתם סבורים שהייתה התנכלות מכוונת לשכונת רמת שלמה?

"אני לא יכול לומר לך כי לא הייתי מול המספרים והמפות, אבל מהנתונים שהיו בידנו לאחר חריש עמוק בשכונה, מדובר היה בשכונה שהייתה בשליטה זמן רב לפני שהורידו אותה מהגדרת הצבע האדום, לרכזי השכונה היתה בקרה מלאה על כל המשפחות".

האם אתם מצליחים לשמר את מצב התחלואה על רש נמוכה או שהתחלואה עלולה להתפרץ שוב בכל רגע כפי שהתריע שר הבריאות כשהוא מכוון לאוכלוסייה החרדית?

"אכן, לאחר שמחת תורה נערכו כולם לפרוץ גל תחלואה נוסף, אבל ברוך השם נוכחנו לראות שדעת גדולי ישראל והציווי האלוקי של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם לשלב בין שמירה על הכללים להמשך לימוד התורה שימשיך להגן על עם ישראל אכן הוכיח את עצמו".

"עיני גדולי ישראל צופיות למרחוק – גם עכשיו כשמדברים על פתיחת בתי הספר ובתי עסק וכו', רואים במוחש עד כמה דברי חכמים של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי ועיניו הטהורות צופיות למרחוק וראו את הנולד".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים