שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » "ביידן אינו אובמה; הוא מגדיר את עצמו ציוני"
הלשעברים מרגיעים
"הוא היה אומר לי, 'אני ציוני'" • בכירים לשעבר בשירות החוץ שעבדו מול ביידן בתקופת כהונתו כסגן הנשיא משוכנעים כי ישראל לא צריכה להיכנס להתקף פאניקה וחרדה

בכירים לשעבר בשירות החוץ הישראלי, שעבדו כפקידים ישראלים מול הממשל האמריקני בתקופת ברק אובמה, ובהם שגרירי ישראל לשעבר בארצות הברית מייקל אורן ומנכ"ל משרד החוץ לשעבר ד"ר דורי גולד, סבורים כי ג'ו ביידן איננו ברק אובמה וכי אל לה לישראל לחשוש יותר מדי מפני אפשרות של חזרה לימי המתיחות עם הממשל האמריקני כפי שהיה בימי ברק אובמה עת כיהן ביידן כסגן הנשיא.

"אני מכיר היטב את ג'ו ביידן, עבדתי מולו כ-5 שנים, הוא לא טראמפ אבל גם לא אובמה", אמר בארשת ביטחון שגריר ישראל לשעבר בארצות הברית ד"ר מייקל אורן בראיון ל-103FM. לדבריו, "אצל אובמה הנושא הישראלי, הפלסטיני, האירני, היה מושרש אידיאולוגית עמוק-עמוק, בנסיעה הראשונה שלו במזרח התיכון דילג על ישראל לנאום בקהיר. נכון, אובמה עדיין לא נעלם, הוא עדיין בשטח ובזירה, וחלק מיוצאי ממשל אובמה הצטרפו לממשל ביידן".

לדברי אורן, "אובמה לא אהב אותנו כפי שהתרגלנו כל השנים לאהבה אמריקנית, הוא לא היה שייך לדור של ביידן שזוכר את 67. זה דור אחר, זה מקום אחר, אני חושב שבסך הכול הוא פעל לנרמל את היחסים, להוריד אותם מיחסים מיוחדים למשהו יותר נורמלי והיה לו את הקישקע שלו, במקום אהבת ישראל הוא שאף להגיע לפתרון 2 מדינות והסכם הגרעין".

אורן נזכר: "ביום האחרון שלי בתפקיד אני בחדר הסגלגל ואובמה אומר משפט שלא אשכח בחיים שלי – אם תפרוץ מלחמה וודאי שארה"ב תבוא לצידה של ישראל משום שזה מה שהציבור האמריקני מצפה. מה אתם מבינים מזה?"

מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, ד"ר דורי גולד, אמר בראיון לרשת ב', כי "ביידן הוא ידיד אמת של ישראל, האתגר לישראל בתקופה הקרובה הוא לראות עד כמה הוא משוחרר ממורשת אובמה. לדוגמה – עד כמה הוא מחוייב להסכם הגרעין עם איראן".

על ההסכמים עם איחוד האמירויות אמר, כי "ההסכמים עם איחוד האמירויות ועם בחריין הם הסכמים חתומים. יש שם מחויבות משפטית בין לאומית. ביידן לא יכול להתעורר יום אחד ולהגיד – 'את זה אני זורק'. אולי הממשל החדש יהיה יכול להסכים לעקרונות תוכנית המאה".

שגריר ישראל לשעבר בארה"ב, דני איילון, התייחס גם הוא לעידן החדש אליה נכנסת ישראל עם בחירתו של ביידן וסיפר: "בתקופתי כשגריר, כשפגשתי את ביידן, תמיד היה מכנה עצמו ציוני – אפשר לקוות לטוב". עוד אמר, כי "אכן יש תחושת חמיצות, אבל נקווה שהממשל הזה יהיה טוב לעם ישראל".

על הסיכוי של טראמפ לזכות בערעור אמר, כי "מדובר בסיכוי נמוך מאוד, מילא היה מדובר רק במדינה אחת אבל מדובר במספר מדינות".

בראיון שהעניק ל-103FM סיפר איילון על תקופת כהונתו כשגריר: "ביידן הוא אולי הסנטור שהכי הרבה פגשתי כי הוא היה יו"ר ואח"כ חבר בכיר ובעדת החוץ בסנאט, באמת ידיד ישראל. הוא היה מתחיל בזה – 'אני ציוני' והוא לא אמר לי את זה רק בחדרי חדרים, אלא גם באירועים פומביים. אין ולא הייתה הצבעה אחת שהייתה אנטי ישראל שתמך בה, מקסימום היה נמנע, כל הצבעותיו הן פרו ישראל".

איילון ציין כי להערכתו, "ביידן הוא נשיא כנראה של קדנציה אחת. הוא רוצה את המורשת שלו, בתקופת אובמה הוא עשה את ביידן לנער שליח, הוא היה האיש שמסדר את העניינים בקונגרס, אבל הוא לא ספר אותו במדיניות חוץ, בשום דבר. לדעתי ביידן ינסה לחצוב או לגבש מורשת שלו שלא תהיה בכלל דומה לאובמה, אולי במדיניות פנים אבל לא במדינות חוץ".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים