שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » בליכוד הפסידו – הכנסת תישאר משותקת
"נתניהו - יו"ר האופוזיציה"
ח"כ זוהר: "מבינים שאנחנו בדרך לאופוזיציה, נתניהו יעמוד בראשה" • גורמים בליכוד הציעו לנתניהו להחזיר את המנדט לנשיא כבר עכשיו: "אפסו הסיכויים להקים ממשלה"
מיקי זוהר ומאיר כהן | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), החליט לנעול אמש (שני) את ישיבת הוועדה על בחירת חלק מראשי ועדות הכנסת הזמניים וסגני יושב ראש הכנסת. לאחר התבוסה לליכוד בהצבעה במליאת הכנסת, העלה זוהר להצבעה הצעה בניגוד לדרישת מפלגות הגוש הנגדי לראש הממשלה בנימין נתניהו, אך זו נפלה ברוב קולות – וזוהר העדיף לדחות את המינויים על פני ההצעה החלופית.

"אנחנו מבינים ומפנימים שמפלגות הימין בדרך לאופוזיציה", אמר ח"כ זוהר בפתח הישיבה, והבהיר לנוכחים שמי שיעמוד בראשות האופוזיציה יהיה נתניהו. "לפי המסתמן אנחנו הולכים לאופוזיציה ונתניהו יהיה היו"ר. אנחנו נלך לשם בראש מורם אבל תאמינו לי, לא יהיה לכם קל איתי". 

ח"כ מאיר כהן מיש עתיד הציע לבחור שלושה סגנים ליו"ר הכנסת שמשתייכים לגוש השינוי, מעבר ליו"ר הכנסת לוין ויעקב מרגי מסיעת ש"ס. זוהר הודיע כי הוא יחדש את דיוני הוועדה רק לאחר שיושגו הסכמות. הצעתו של זוהר למינוי שני סגני יו"ר נפלה. ימינה היו בין המתנגדים.

בפתח הדיון, שאמור לעסוק גם בהרכבן של ועדות הכנסת הזמניות, ציין זוהר כי הוא מנסה להגיע להסכמות עם כל חברי הוועדה. 20 חברי כנסת הצביעו נגד ההצעה של זוהר, ו-12 ח"כים תמכו. יו"ר הוועדה אמר כי התוצאה תוביל לשיתוק של הכנסת.

זוהר הוסיף: "אני מודה היום ואומר בצורה ברורה – רע"מ והמשותפת, חד הם. שותפים". עוד אמר: "צר לי לראות שגם ימינה קיבלה החלטה להצביע נגד ההצעה". הוא פנה לחברי המפלגות שבגוש שמתנגד לנתניהו והביע תמיהה איך יוכלו לממש את העקרונות שלהם בממשלה שבראשה יעמוד לכאורה נפתלי בנט, ושהפערים האידאולוגיים בה כה עמוקים.

זמן קצר לאחר האמירה של ח"כ זוהר, ב'חדשות 12' דווח כי גורמים בליכוד הציעו לנתניהו להחזיר את המנדט לנשיא כבר כעת – שבועיים לפני המועד – כדי לתפוס את "גוש השינוי" לא מוכן ולהקשות עליו להציג ממשלה. לדבריהם, "אפסו הסיכויים להקים ממשלה" ויש להתמקד כעת בהערמת קשיים על הצד השני.

נכון לעכשיו, מסתמן כי ועדת הכספים תישאר בידי גוש נתניהו והיו"ר הוותיק משה גפני ימשיך לעמוד בראשה. הסיבה לכך טמונה בין היתר בסירובן של המפלגות הערביות להחליף את גפני בנציג אחר, מהלך שמקדם אחמד טיבי, ובדומה לסיבובים קודמים שבהם סירבו חברים ברשימה המשותפת את החלפתו.

עם זאת, ועדת חוץ וביטחון תהיה בידי מתנגדי נתניהו – ובראשות נציג מ"יש עתיד". גורמים פוליטיים העריכו שיאיר לפיד ירצה להציב נציג בכיר מרשימתו בראשות הוועדה, מסתמן שאת אורנה ברביבאי, שהייתה האלופה הראשונה במטכ"ל.

חברי הוועדה המסדרת. נציגי סיעת הליכוד: חברי הכנסת מכלוף מיקי זוהר, יו"ר הוועדה, גלית דיסטל, אופיר כץ, חווה אתי עטייה, דוד ביטן, שלמה קרעי, קטי קטרין שטרית, ומאי גולן. נציגי סיעת יש עתיד: קארין אלהרר, מירב בן ארי, יואב סגלוביץ', ובועז טופורובסקי. נציגי סיעת ש"ס: יעקב מרגי ומיכאל מלכיאלי.
נציגי סיעת כחול לבן: איתן גינזבורג, ויעל רון בן משה. נציגי סיעת ימינה: מתן כהנא ועידית סילמן. נציגי סיעת העבודה: רם שפע ואפרת רייטן מרום. נציגי סיעת יהדות התורה: יעקב אשר ויעקב טסלר. נציגי סיעת ישראל ביתנו: עודד פורר ואלכס קושניר. נציגי סיעת הציונות הדתית: שמחה רוטמן ואורית סטרוק. נציגי סיעת הרשימה המשותפת: אחמד טיבי וחבר נוסף. נציגי סיעת תקווה חדשה: זאב אלקין ויועז הנדל. נציגי סיעת מרצ: תמר זנדברג ועיסאווי פריג'. נציג סיעת רע"מ: ווליד טאהא.

נציג תקווה חדשה זאב אלקין כתב בטוויטר: "מיקי זוהר כעת בוועדה מסדרת אחרי ההפסד בהצבעה במליאה וגם הפסד בהצבעה בוועדה מסדרת: ״אנחנו בדרך לאופוזיציה, בנימין נתניהו יהיה יושב ראש האופוזיציה!״. מעניין מה יגידו על זה בבלפור?! נראה לי זה לא היום של מיקי זוהר".

זוהר הגיב לו: "נכון, זה היום שלך. כאיש קדימה ועד לא מזמן ליכודניק, סגרת היום עם סער את הדיל עם רע"מ ולפיד. אין ספק שאלו ימי הזוהר שלך, אני מבטיח לך שנעשה הכל כדי שהציבור לא ישכח אותם לעולם".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, כתב בטוויטר: "‏מיקי זוהר מציג: אם אין לו רוב בוועדה המסדרת, אין כנסת מתפקדת. הליכוד החליט לשתק את הכנסת, היו"ר מיקי זוהר במיעוט ומבחינתו אם אין לליכוד רוב – לעזאזל הכנסת והמדינה".

ח״כ רם שפע (העבודה), כתב בחשבון הטוויטר שלו: "זה לא היום של מיקי זוהר. ‏קבלו מה קורה עכשיו בועדה המסדרת: למיקי זוהר שוב אין רוב, אז הוא עושה מה שהוא הכי טוב בו ומנסה לעשות מחטף. מסרב להעלות להצבעה את הצעת גוש השינוי. ‏הניצחון היום היה צעד ראשון. אנחנו נעשה הכל כדי שעוד 15 יום הביזיון הזה יסתיים והמנדט יעבור לגוש השינוי".

התנועה לאיכות השלטון מסרה כי היא מתכוונת לעתור לבג״ץ נגד התנהלות יו״ר הוועדה המסדרת: "שיתוק הוועדה המסדרת מביא לשיתוק מוחלט של עבודת הכנסת כגורם מפקח על התנהלות הממשלה – ועדות, קידום בחירת נשיא מדינה ועוד".

״הוועדה המסדרת נלקחה כבת ערובה על ידי פוליטיקאים ציניים שעושים שימוש אסור ופסול בכח מוגבל שניתן להם כפיקדון זמני – ופוגעים פגיעה קשה במדינת ישראל, רק כדי לשרת את הצורך האישי הרגעי שלהם".

"זוהי פגיעה בלב ליבו של המשטר הדמוקרטי הישראלי – מיעוט שבולם את רצון הרוב באמצעים פסולים, כנסת שמתכופפת מול רצון הממשלה – והדבר מחייב מעורבות שיפוטית. לצערנו הרב לא יהיה מנוס מהגשת עתירה לבג״ץ בנושא", נמסר.

הוועדה המסדרת פועלת מכוח סעיף 2א לחוק הכנסת. היא הוועדה הראשונה שמוקמת לאחר השבעת הכנסת. התפקיד המרכזי שלה הוא לסדר את ההרכב של כלל הוועדות הפועלות בכנסת בהתאם לגודל הסיעות שנבחרו. כלומר, כמה נציגים יהיו לכל סיעה בכל אחת מוועדות הכנסת.

הוועדה המסדרת ממלאת את רוב סמכויות ועדת הכנסת עד שזו תוקם, הכוללות מינוי סגנים ליושב ראש הכנסת, קביעת סדר הדיונים, דיון בבקשות התפלגות של הסיעות ועוד. שנית, הוועדה רשאית להקים ועדות זמניות כוועדת הכספים, ועדת חוץ וביטחון עד להקמת ועדות קבועות אלה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים