שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » בלינקן מתנער מהכרת טראמפ ברמת הגולן
אכזבה בישראל
מזכיר המדינה אמר שסוגיית הריבונות על השטח היא שאלה משפטית, אך הדגיש כי קיימת חשיבות ביטחונית מבחינתה של ישראל. על הסכמי אברהם אמר: "האתגר הפלסטיני לא נעלם"
תגיות:
טוני בינקן | צילום: Freddie Everett/ Public Domain

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, נשאל הלילה בריאיון ל-CNN על ההכרה של ממשל טראמפ ברמת הגולן כשטח ישראלי – והתנער ממנה. עם זאת, בלינקן הדגיש כי "אם שמים בצד את העניין החוקי של זה – במצב הנוכחי, לשליטה ברמת הגולן יש חשיבות גדולה לביטחון של ישראל".

לדברי בלינקן, "שאלות משפטיות (על הריבונות בשטח) הן עניין אחר. לאורך הזמן, אם המצב בסוריה ישתנה, זה משהו שנבחן – אבל כרגע אנחנו לא קרובים לשם". הוא הוסיף כי "זה משהו שאנחנו מסתכלים עליו, אבל עדיין לא קרובים לשם". בעבר אמרו יועציו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי הוא לא ייסוג מההכרה האמריקנית בריבונות ישראל על הגולן.

עם זאת, הוא ציין גם כי שלטונו של בשאר אסד בסוריה והנוכחות של מיליציות שנתמכות על ידי איראן במדינה מהוות "איום ביטחוני משמעותי" על ישראל. במהלך הריאיון התייחס בלינקן גם להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים, וחזר על עמדתו של ביידן שלפיה ארה"ב לא תחזיר את השגרירות לתל אביב.

בלינקן בירך בריאיון על הסכמי אברהם שאליהם הגיע הממשל הקודם וציין את יתרונותיהם, אך הוסיף: "זה לא אומר שהאתגרים שביחסים בין ישראל לפלסטינים הסתיימו. הם לא הולכים להיעלם. נצטרך לדון בכך, אבל קודם כל ישראל והפלסטינים צריכים לדון בכך". מזכיר המדינה גם חזר על התמיכה האמריקנית בפתרון שתי המדינות, ואמר כי זוהי הדרך היחידה להבטיח שישראל תישאר מדינה יהודית ודמוקרטית.

בד בבד, בלינקן נשאל במהלך הראיון על הסיבה שבגינה הנשיא ג'ו ביידן עדיין לא שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. שר החוץ האמריקני השיב כי הוא "בטוח שתהיה להם הזדמנות לשוחח בעתיד הקרוב". הוא הזכיר כי השניים דיברו ביניהם בתקופת המעבר לפני השבעת ביידן, וכי הוא בטוח שהם ימצאו זמן לשוחח.

בריאיון חזר בלינקן על עמדת הממשל הנוכחי שלפיה ארה"ב מעוניינת לחזור להסכם הגרעין עם איראן – רק אם טהרן תפסיק קודם כל להפר אותו. לדבריו, "אם איראן תחזור לעמוד בהסכם, גם אנחנו נעשה אותו דבר". הוא ציין כי חזרה להסכם תהיה נקודת מוצא לגיבוש "הסכם ארוך וחזק יותר" שכולל גם עניינים אחרים, כולל תוכנית הטילים של איראן.

טוני בלינקן וג'ו ביידן | צילום: Ron Przysucha/ Public Domain

בתוך כך, הערב אמר דובר משרד החוץ האמריקני, נד פרייס, כי הרפורמות שצריכות להתבצע במועצת זכויות האדם של האו"ם צריכות לכלול טיפול ב"התמקדות הלא פרופורצינאלית" בישראל. ארצות הברית הודיעה קודם לכן כי תשוב להיות משקיפה במועצה לזכויות האדם של האו"ם, ממנה פרש המדינה תחת הממשל של הנשיא הקודם דונלד טראמפ.

שר החוץ גבי אשכנזי שוחח אתמול עם מזכיר המדינה האמריקאי טוני בלינקן ומסר כי "שוחחתי הערב עם מזכיר המדינה האמריקני, אנטוני בלינקן, והודיתי לו על התמיכה הפומבית בישראל של הממשל בעקבות ההחלטה המקוממת של שופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי. הדגשתי בפני מזכיר המדינה, כי החלטת בית הדין שגויה מיסודה, וכי היא מסכנת את ההזדמנות הנדירה לקדם את השלום באזורנו. שוחחנו גם על המאמצים המשותפים למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ולערער את היציבות האיזורית. אני מודה לנשיא ביידן ולמזכיר המדינה בלינקן על מחוייבותם העמוקה לבטחון ישראל ולברית האסטרטגית בין מדינותינו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בהצהרה לתקשורת לעובדהשטרם קיבל שיחה מביידן לאחר כניסתו לתפקיד: "שוחחתי עם הנשיא מיד אחרי נצחונו. הוא מקיים שיחות עם מנהיגים לפי הסדר, הוא התחיל עם אמריקה ואירופה, הוא טרם היגיע למזרח התיכון. הברית ביננו איתנה גם אם לא נסכים על כל דבר"

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים