שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » נתניהו: "בחירות ישירות לרה"מ – הפתרון"
מתעדכן מהכנסת
סער: "נגד בחירה ישירה כעת" • לפיד: "זה לא בחירות אישיות, אלא בחירות חמישיות" • עבאס לא שלל ממשלה בראשות בנט: "בוחן הכל" • בנט ביטל הצהרה אחרי פגישה עם רה"מ
בנימין נתניהו | צילום: Kobi Gideon / GPO

שבועיים ויום נשארו לראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב ממשלה, וכעת השחקנים הפוליטיים המרכזיים מעבירים את המסרים – חלקם לאחר תקופה ממושכת יחסית של שתיקה. רגע לפני ישיבות הסיעה החלה פגישה בין נתניהו ליו"ר ימינה נפתלי בנט, בלשכת ראש הממשלה בירושלים. השניים צפויים אף לנאום, כמו גם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר רע"מ מנסור עבאס. כל העדכונים והסרטונים

16:05 – ראש הממשלה נתניהו בחלק הסגור של סיעת הליכוד: "בנט אמר בבחירות שלא יהיה ראש ממשלה עם 10 מנדטים כי זה לא מוסרי ולא דמוקרטי, אבל זה מה שהוא עדיין מנסה לעשות כרגע עם לפיד, מרצ, העבודה והמשותפת. הם דנים עכשיו בממשלה של השמאל. הם קוראים לזה אחדות אבל זו ממשלה של השמאל עם שיתוק פריטטי שמוכר לכם. זה דבר רע מאוד לעם ישראל. זה כמובן לא משקף את ההתחייבויות של בנט מהבחירות".

15:57 – הצהרת רה"מ נתניהו (צילום: ערוץ כנסת)

15:44 – עוד מנתניהו: "היום גם מגיע רגע האמת של נפתלי בנט. הוא התחייב שלא לשבת תחת לפיד עם מרצ והעבודה, בתמיכת המשותפת. לכן עליו להפסיק לדהור לממשלת שמאל יחד עם לפיד, מרצ והעבודה. עליו לתמוך בהצעתנו לוועדה המסדרת שמונעת את העברת הכוח בכנסת לשמאל ואף משאירה בידיו את זכות הוטו ולתמוך בפתרון הבחירה הישירה, דבר שרוב עצום בקרב מצביעיו תומך בו. אם בנט לא יעשה זאת, פירוש הדבר שהוא חובר לשמאל".

15:53 – ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת סיעת הליכוד: "יש פתרון לפלונטר הפוליטי ורוב עצום בציבור תומך בו. במקום להרכיב ממשלות אבסורדיות, למשל עם ראש ממשלה שקיבל בבחירות רק 7 מנדטים, יתקיימו בחירות ישירות לראשות הממשלה. הציבור יבחר ישירות את ראש הממשלה בבחירות בזק, בלי לפזר את הכנסת".

15:35 – הצהרת יו"ר כחול לבן בני גנת (צילום: ערוץ כנסת)

15:33 – גנץ: "כדי להתמודד עם האיום האיראני, נפעל יחד עם שותפינו האמריקנים והאירופיים; מערכת הביטחון תמשיך לפעול כדי שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני ותערער את יציבות האזור"

15:25 – גנץ: "אסור לבנט ולעבאס ליפול למלכודת של ביבי. שוב הבטחות סרק, ניסיון להפר את הפריטטיות, בניית מהלכים למניעת המשפט וחבלה במערכת המשפט ומערכת שלטון החוק בישראל".

15:23 – יו"ר כחול לבן גנץ בהצהרה: "נפתלי, אתה מגיע מהעולם העסקי. הכוונה של ביבי היא לגרום לך לפשוט רגל – ערכית, מוסרית ופוליטית. אתה מכיר אותו שנים. זה לא משא ומתן על הקמת ממשלה ושותפות – זה ניסיון הונאה. זה בדיוק הזמן לגלות מנהיגות, ולהקים ממשלת פיוס לאומית".

15:18 – יו"ר ש"ס השר דרעי בהצהרה (צילום: ערוץ כנסת)

15:17 – דרעי בהצהרה: אנחנו במצב לא פשוט, אין מנוס מבחירות ישירות לראשות הממשלה. הצעת החוק הזו לא משנה את המשטר וגם לא את הכללים, אלא נותנת פתרון למבוי סתום שאליו נקלענו. מי שיביא 40% ייבחר ועדיין יצטרך להישען על הכנסת. אני משוכנע שרוב סיעות הבית רוצות את החוק הזה

15:16 – דרעי על האפשרות שנתניהו יפסיד בבחירות ישירות: ״יש לנו דרך, לפיד וחבריו שתומכים בו – יש להם דרך לגמרי שונה משלנו, כך שקשה לי לראות אותי מתחבר לממשלה כזו״

15:14 – עוד מהשר אריה דרעי: ״לא מדובר בשינוי כללי משחק. אנחנו במצב לא פשוט, במצב לא פשוט מחפשים פתרונות לא פשוטים. אני קורא לכל חברי הכנסת, זה הדבר הכי דמוקרטי שיכול להיות. דמוקרט אמיתי צריך לדעת שהציבור יגיד את שלו״

15:13 – דרעי: הצעת החוק לבחירות ישירות לא משנה את המשטר או את הכללים, לא נותנת יותר כוח לראש הממשלה – היא רק נותנת פתרון במבוי הסתום אליו הגענו. אנחנו בדרך לבחירות חמישיות

15:12 – יו"ר ש"ס השר אריה דרעי: "הצעת החוק לא משנה את המשטר ואת הכללים. אנחנו בשבר חמור שאני לא זוכר כמותו. ההצעה פשוטה נועדה לחלץ את ישראל מן המשבר. אם אחרי הצבעה ישירה 61 מנדטים/ראשי הסיעות לא יתכנסו סביב ראש אחד, נלך לבחירות 5"

15:10 – נמשכת פגישתם של בנט ונתניהו. מטעמו של בנט נמסר כי ההצהרה שימסור בפתח ישיבת הסיעה – מתעכבת

15:02 – מירב מיכאלי: "זה הזמן הארוך ביותר שהכנסת הייתה משותקת אי פעם מאז ההשבעה, בתולדות מדינת ישראל. זה בזמן שנכי צה"ל מפגינים ברחובות מהפקרה של המערכת. לממשלה יותר דחוף ספינים של בחירות. נתניהו הוא סכנה אסטרטגית וההכרח להחליפו הופך דחוף מיום ליום"

15:00 – ההצהרה של סמוטריץ (צילום: ערוץ כנסת)

14:55 – עוד מסמוטריץ': "אדוני ראש הממשלה, אני קורא לך, תעשה כל שביכולתך לבנות גשרים ואמון עם חבר הכנסת סער. העם מצפה מאיתנו להתגבר על המשקעים, לעשות ויתורים הדדים ולהצליח להקים ממשלה טובה לעם ישראל. אני מאמין שזה אפשרי, עוסק בכך לילות כימים מאז למחרת הבחירות, ומוכן להירתם לכל משימה כדי שזה שיקרה. ואני מאמין בכל ליבי שבעזרת השם כך יהיה".

14:52 – סמוטריץ' לבנט וסער: "גדעון, אני מתייצב לימינך, נעבוד יחד ונמצא את הדרך להקים ממשלת ימין טובה עבור אזרחי ישראל. נפתלי, התעתוע הפוליטי והמשחק המקביל שלך עם השמאל ועם הימין משמר את הכאוס הפוליטי. הקמפיין הסתיים, הגיע הזמן להכריע, האם אתה מעוניין בממשלת ימין או בממשלת שמאל, כשתכריע, אפשר יהיה להקים ממשלה. כל עוד אתה יושב על הגדר, ממתין לכשלונו של נתניהו כדי להקים ממשלה עם לפיד, העבודה ומרץ תוך הפרת כל הבטחות הבחירות שלך, לא ניתן לצפות משחקנים אחרים, שמחשבים גם הם את עתידם הפוליטי, להיכנס את המגרש ולהתחייב להקמת ממשלת ימין. לאזרחי ישראל מגיע לדעת לאן פניך, זה יבהיר להם, ויבהיר לכל השחקנים איך ניתן להקים ממשלה. בשעות הקרובות תהיה הצבעה על הוועדה המסדרת – הגיע הזמן שתחליט – אתה עם הימין או עם השמאל".

14:51 – עוד מסמוטריץ: "הקמת ממשלה שנשענת ותלויה במי שמזדהים עם אויבי ישראל, מחבקים ומעודדים מחבלים, אינם מקבלים את מדינת ישראל כמדינה יהודית, ומנסים להשיג באמצעים שלטוניים את מה שלא הצליחו אויבינו להשיג במלחמה – מסוכנת למדינת ישראל, וחובה למנוע אותה. אני שב ומתחייב, כפי שעבר עשיתי פעמים רבות, לעשות הכל כדי למנוע את איוולת הקמתה. אין לי ספק שלמרות קולות מבולבלים שנשמעים בשולי מחנה הימין, אף אחד מראשי מפלגות הימין לא באמת מעלה בדעתו להקים ממשלה שכזו. ראש הממשלה אמר בקולו בצורה ברורה שזה לא יקרה, וכמוהו גם ידידיי נפתלי בנט וגדעון סער. שלושתם אנשים אחראיים ששמים את מדינת ישראל בראש מעייניהם ולא יסכנו את עתידנו ולא יפקידו אותו בידי מי שמטרתם היא הרס החזון הציוני. זה ברור לי ואני מציע להוריד את הספין הזה מסדר היום".

14:50 – יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ': אזרחי ישראל, המדינה בוערת, בריונים ערבים פורעי חוק בערים המרכזיות במדינת ישראל מובילים מסע אנטישמי של פגיעה ביהודים רק בשל היותם יהודים. אני רוצה לחזק את כוחות הביטחון וקורא לשרים האחראיים לתת הוראה לגדוע באחת את ההתפרעויות של שונאי ישראל כנגד יהודים ברחבי הארץ. זו מציאות שלא ניתן לקבל ושחושפת טפח נוסף ברפיון ידיה של מערכת המשפט הישראלית שלא אחת מתאכזרת לרחמנים ומרחמת על אכזריים".

14:45 – הצהרת יו"ר יש עתיד יאיר לפיד

14:34 – יו"ר יש עתיד יאיר לפיד בפתח ישיבת הסיעה: "שמעתי אתמול את ההצעה של נתניהו ודרעי ללכת עכשיו לבחירות ישירות לראשות הממשלה. בואו נקרא לזה בשם האמיתי: זה לא בחירות אישיות, זה בחירות חמישיות. במקום ממשלת אחדות ישראלית, עוד בחירות. לא צריך עוד בחירות. היו בחירות. הן נגמרו בזה שבפעם הרביעית לנתניהו אין ממשלה. אם הוא לא יצליח להרכיב ממשלה, נבקש מהנשיא את המנדט, כדי להקים ממשלת אחדות ישראלית. ממשלת אחדות ישראלית תשים סוף לקטסטרופה הזאת. נעביר הגבלת קדנציות לראש הממשלה. נוודא שאנשים עם כתבי אישום והרשעות פליליות לא ינהלו את המדינה. מדינת ישראל זקוקה לאחדות. זקוקה לממשלה מתפקדת. צריכה לראות שהמנהיגים שלה יודעים לעבוד יחד. בעוד שלושה שבועות יכולה להיות פה ממשלת אחדות ישראלית. זה עדיף בהרבה על בחירות חמישיות".

14:30 – מנסור עבאס על הצעת החוק לבחירה ישירה (צילום: ערוץ כנסת)

14:29 – את טיוטת חוק הבחירה הישירה קיבל מנסור עבאס במוצאי יום העצמאות. ״מסר לי את זה מישהו מן הליכוד״

14:28 – ח"כ מנסור עבאס לגבי שאלה האם יתמכו בבנט: "כל האפשרויות על השולחן"

14:27 – יו"ר רע"מ מנסור עבאס לא שולל תמיכה בחוק בחירה ישירה: ״אנחנו בוחנים את החוק ואת השלכותיו ועמדתנו תקבע לפי טובת החברה הערבית וטובת רע״מ״.

14:26 – מנסור עבאס: "חלק גדול מהמפלגות בישראל כבר מקבל את רע״ם וחלקים קטנים וחשוכים לא מקבלים. בנצרת הדגשתי את הצורך בשותפות אזרחית והבעתי סלידה מכך סוג של אלימות. לאחרונה אנחנו מותקפים שאנחנו תומכי טרור, אנחנו סולדים מהשיח הזה. אנחנו לא רוצים להיות צד בשיח פופוליסטי כזה".

14:25 – הצהרת יו"ר מר"צ ניצן הורביץ (צילום: ערוץ כנסת)

14:20 – יו"ר מר"צ ניצן הורוביץ: "שב ופונה לריבלין, כשנתניהו יסיים את התקופה שלו, הנשיא צריך להעביר את המנדט ללפיד. ברור לכולם שחייבת לקום ממשלה. הכיוון הוא להקים ממשלה שמבוססת על מנגנון הסכמות על חלוקה הוגנת".

14:18 – יו"ר מר"צ ניצן הורביץ: ״הבעיה בזירה הפוליטית היא לא מבנה המשטר אלא העובדה שבראשות הממשלה אוחז אדם מושחת ושקרן, הדרך להתגבר על הפקק הפוליטי היא ליצור משהו אחר וזה מה שנעשה שהמנדט יעבור לגוש שלנו"

14:17 – יו"ר סיעת מר"צ תמר זנדברג מדגישה: ״התנגדנו לחוקי הרוטציה ונתנגד לשינוי החוק לבחירות ישירות״

14:10 – צפו: יו"ר תקווה חדשה גדעון סער בהצהרה לתקשורת (צילום: ערוץ כנסת)

14:07 – תקווה חדשה תתנגד לחוק הבחירה הישירה: ""לא נכון לשנות את שיטת המשטר באמצע ההליך הפרלמנטרי שמתקיים. הדבר דומה לשינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק". היו"ר גדעון סער מצטט את נתניהו שאמר בשנת 2006 על שינוי שיטת הממשל: ״שיטת הממשל אינה זוג גרביים שמחליפים כל יום".

14:05 – יו״ר תקווה חדשה גדעון סער בישיבת סיעה בכנסת: ״יש שתי חלופות להקמת ממשלה בישראל – ממשלת ימין בראשות מועמד אחר; הקמת ממשלת אחדות פריטטית. שתי האפשרויות עדיפות על בחירות נוספות״

14:01 – רע"מ צפויה לתמוך בהצעת הליכוד להרכב הוועדה המסדרת, ועתידה ככל הנראה לתמוך בהצעה לבחירות ישירות לראשות ממשלה, שש"ס מקדמת. בימינה טרם החליטו אם יתמכו בליכוד בשני העניינים – וקולותיהם יכריעו

13:55 – ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו״ר ימינה, נפתלי בנט, יפגשו בשעה 14:00 בלשכת רה״מ בירושלים

13:48 – באופן חריג ראש הממשלה בנימין נתניהו ישתתף היום בישיבת סיעת יהדות התורה בכנסת. כך דיווח ארי קלמן

בצל המתיחות הפוליטית ההולכת וגוברת, הכנסת צפויה להכריע היום (שני) בגורלה של הוועדה המסדרת שתפקידה לקבל החלטות הנוגעות לפעילות הכנסת עד שתוקם קואליציה. לפי הצעת הליכוד, גוש הימין וגוש השמאל יזכו כל אחד בעשרה מושבים, ולצדם נציג אחד של ימינה ונציג של רע"ם. מנגד, גוש מתנגדי נתניהו דורש כי בידיו יהיו 16 נציגים, בידי תומכי נתניהו 14, נציג אחד לרע"מ ושניים לימינה, ובכך תהפוך סיעתו של בנט ללשון מאזניים.

על פי הדיווחים, בנט צפוי לתמוך היום במליאת הכנסת בהצעה של מתנגדי גוש נתניהו להרכב הוועדה המסדרת. הדבר יאפשר לבנט ולימינה להפוך למכריעים בנושא החקיקות שיקודמו בכנסת ובהרכב הוועדות החשובות בכנסת.

גורמים בימינה שצוטטו ב'מעריב': "ההצעה נותנת לנו את הכוח הרב ביותר, בלי קשר לגושים". להרכב הוועדה המסדרת חשיבות גדולה, גם משום שניצחון לגוש נתניהו בהצבעה זו עשוי למנוע חקיקה נגד נתניהו עצמו, כאשר הפסד עשוי לפלס את הדרך לחקיקת חוקים כאלה.

ב'כאן חדשות' דווח כי הליכוד וימינה דנים באפשרות להקים ממשלה פריטטית, שבה יהיה לגוש בראשות בנט ובשותפות סער כח שווה לזה של גוש הליכוד והחרדים. גורמים בליכוד אמרו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יוכל לסרב לכך, במיוחד אם הדבר יסלול את דרכו של גדעון סער לממשלת ימין.

לקראת שבוע פוליטי נוסף הזמין ראש הממשלה נתניהו את שרי הליכוד לעדכון פוליטי בלשכתו שעיתקיים במהלך הבוקר. יו"ר ימינה בנט מצדו ייפגש אחר הצהריים עם יו"ר יהדות התורה, משה גפני.

במקביל, יו"ר יש עתיד, חה״כ יאיר לפיד, יו"ר הרשימה המשותפת, חה"כ איימן עודה, ויו"ר סיעת הרשימה המשותפת, חה"כ אחמד טיבי, נפגשו היום פעם נוספת ו"דנו באפשרויות להקמת ממשלה חדשה שתמנע ממשלת נתניהו, בן גביר וסמוטריץ׳".

בתום הפגישה נמסר כי "בפגישה המשיכו את הדיון במגוון הסוגיות הכואבות לחברה הערבית לרבות האלימות והפשיעה וביטול חוק קמיניץ, ונושאים בוערים נוספים ועל פתרונות אפשריים לסוגיות הללו. השלושה קבעו להמשיך את השיח בזמן הקרוב".

יו"ר יש עתיד, חה״כ יאיר לפיד, יו"ר הרשימה המשותפת, חה"כ איימן עודה, ויו"ר סיעת הרשימה המשותפת, חה"כ אחמד טיבי | צילום: באדיבות המצלם
יו"ר יש עתיד, חה״כ יאיר לפיד, יו"ר הרשימה המשותפת, חה"כ איימן עודה, ויו"ר סיעת הרשימה המשותפת, חה"כ אחמד טיבי | צילום: באדיבות המצלם

בתוך כך, כמעט כל ראשי המפלגות, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער, צפויים לשאת היום הצהרות בפתח ישיבות הסיעה בכנסת, שבהן יתייחסו למאמצים להקמת ממשלה חדשה. גם יו"ר רע"ם מנסור עבאס צפוי לשאת אחר הצהריים הצהרה לתקשורת.

חה"כ גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד כתבה הבוקר כי "התמונה הולכת ומתבהרת: בנט כפי הנראה עומד להכשיל את האפשרות לבחירה ישירה לראשות ממשלה. הולך ומסתמן שבנט בחר להפיל את גוש הימין לטובת גחמות אישיות ושאיפות אמביציוזיות. אם הדברים יתכנסו לידי כך, יש כאן משמעות אחת – בנט בחר להפקיר את הגוש הלאומי".

"בחירות ישירות לראשות ממשלה הן האופציה הטובה ביותר ליציאה מהפלונטר הפוליטי שנתקענו בו בלימבו אינסופי: מדובר בבחירות בזק, בלי פיזור הכנסת, בלי טרטור המערכת, בחירות שיובילו להכרעה ישירה של העם: כן ביבי, או לא ביבי. זה בעצם הפתרון הכי אלגנטי, הכי סביר, הכי זריז, הכי ישיר, שנוגע ישירות בדופק של העם".

"עכשיו נשאלת השאלה מדוע בנט לא קופץ על העגלה הזו? הוא הרי טען שיפעל אך ורק למען אזרחי ישראל, לא? אז למה זה נראה שכרגע הוא פועל למען עצמו?"

"הרי לכם ראש סיעה עם 7 מנדטים, שהושגו מן היקב ומן הגורן, ראש סיעה שלא עבר את אחוז החסימה רק לפני שנתיים, ראש סיעה שהבטיח שיפעל למען ממשלת ימין ולא למען עצמו, והנה המטרה כמעט מושגת באופק, הושט היד וגע בה ובנט כפי הנראה ממאן".

"האם יכול להיות שבנט מעדיף להפוך לראש ממשלת השמאל של יאיר גולן, מירב מיכאלי, ניצן הורוביץ, איימן עודה וליברמן שונא החרדים, על פני ממשלת ימין יציבה שתושג תוך שניות עם בחירות ישירות? האם יכול להיות שחלומו האישי של בנט חשוב לו ממטרות כמו ריבונות, רפורמה במערכת המשפט, או זהות יהודית?"

"האם יכול להיות שתחת הססמא הנהדרת 'לא אתן שיהיו בחירות חמישיות', מה שבאמת עומד זה 'לא אתן שיהיו בחירות ישירות כי זה מערער לי את החלום על בלפור'? אם בנט יהיה זה שיכשיל את הפתרון האלגנטי, החד והחלק, הפשוט והמהיר – של בחירות ישירות, לא תהיה לו זכות לדבר על דאגה לאזרחי ישראל או על כך שלא נותרה לו כל ברירה".

"הנה הברירה קיימת – וזו ברירה טובה מאוד. אם בנט עומד להכשיל אותה, אז שיביא לנו צידוק, והפעם לא פופוליסטי. אנחנו באמת לא עד כדי כך מטומטמים. אחרי עשור בו כל מערכות השמאל נדרכו כדי להפיל את הימין ואת העומד בראשו, יש מצב שבנט וסירובו לבחירות ישירות יעשה בשבילם את העבודה. בואו נקווה שאני טועה. כך או כך, החידה תפוצח ביממה הקרובה", דברי דיסטל אטבריאן.

ח"כ קטי שטרית: ‏"הימין אף פעם לא שוכח. יאיר לפיד מצהיר שיקים ממשלת אחדות, אך כל בר דעת מבין שמדובר בממשלת שמאל לכל דבר. בנט, האם תשב בממשלה שלא מייצגת דבר מעקרונותיך עליהם נאבקת כל השנים, במקום לשבת בממשלת ימין אמיתית?!"

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים