שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » בניינים בקרבת הים בדרגת סיכון גבוהה לקריסה
קריסת בניינים
על פי המשרד, הדרגה החמורה ביותר היא של מבנים במרחק של עד 200 מטר מקו החוף. בדרגה בינונית נמצאים בניינים במרחק עד קילומטר
בניין בחולון שקרס. תמונת אילוסטרציה | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

בשל קריסת הבניין בחולון לפני כחודשיים ובשל העובדה כי בניינים רבים נמצאו בזמן האחרון אינם ראוים למגורים בשל סדקים ומצב רעוע, הוחלט כי בניינים שנבנו לפני 1970, שהם על קומת עמודים וקרובים לים, חשופים במיוחד לסכנת התמוטטות ולכן הם בראש סדר העדיפויות לבדיקת יציבות ־ כך עולה מההערכה המקצועית שביצע משרד השיכון והבינוי. כך דווח בכלכליסט.

ההחלטות הוצגו בישיבה בה השתתפו כל משרד הממשלה הנוגעים בדבר, זאת במסגרת עבודת מטה שהניע יאיר פינס, מנכ"ל משרד ראש הממשלה. בסיום הישיבות יופק מסמך שיכלול המלצות לממשלה לאימוץ צעדים למניעת קריסת מבנים.

כאמור, על פי חוות הדעת של משרד השיכון, הבניינים שזקוקים בדחיפות לבדיקת יציבות הם אלה שנבנו לפני 1970, במיוחד בניינים בני שלוש קומות ויותר. כמו כן הומלץ לסווג את הבניינים לפי עשורים שבהם הם נבנו, החל משנות החמישים.

בנוסף, ממליצים במשרד להציב בראש סדר העדיפויות בניינים מוזנחים ומבנים קולטי קהל. הומלץ לבדוק בניינים על קומת עמודים ובניינים בסמיכות לים משום שהלחות – ובעיקר המליחות – יוצרות קורוזיה שמעכלת את הברזל שביסודות הבניינים. בעיה נוספת היא מאגרי מי תהום שמצויים לרוב בקו החוף וגם בהם מליחות והם עלולים לפגוע ביסודות. קדוש מציין כי בניגוד למצב היום, עד סף שנות השמונים של המאה הקודמת התקן לא חייב בדיקה של מי תהום לפני ביסוס המבנה.

על פי המשרד, הדרגה החמורה ביותר היא של מבנים במרחק של עד 200 מטר מקו החוף. בדרגה בינונית נמצאים בניינים במרחק עד קילומטר ולבסוף מידת הדחיפות הנמוכה יחסית היא של בניינים במרחק 2-1 קילומטר מחוף הים.

עוד הומלץ להציב בראש סדר העדיפויות גם בניינים באזורים שבהם יש תנועה טופוגרפית, למשל בחיפה וגם באזור השבר הסורי־אפריקאי.

הוחלט כי תהליך הבדיקה יכלול בשלב ראשון בחינה ויזואלית של סימנים שרובם ניכרים לעין כגון סדקים, שקיעות ובלאי. בהתאם לתוצאותיה יסווג המבנה באחת החלופות הבאות: מיועד להריסה, תקין או דרוש תיקון נקודתי. קדוש מעריך כי בשוק החופשי בדיקה של יציבות בניין ותקינות היסודות עולה כ־3,000 שקל.

בישיבה סוכם כי עד סוף החודש יוגדרו סטנדרטים אחדים לבדיקות יציבות של מבנים, וכן תגובש רשימה של כלים לסיוע לרשויות מקומיות וועדי בתים לקדם בדיקות של מבנים.

בין היתר ייבחנו הסמכויות של הרשויות המקומיות ויוצגו כלים פיננסיים למימון הבדיקות. זומנה ישיבה נוספת שתעסוק בפתרון לאוכלוסיות מוחלשות שאינן יכולות לממן בדיקות של מבנים ועל אחת כמה וכמה יתקשו לממן שיפוצים.

בעיה מרכזית שעדיין לא נמצאה לה תשובה היא היעדרו של חוק שמסדיר בדיקות מבנים, כך שבניגוד לכמה מדינות בעולם לא חלה חובה לבדוק בניינים גם אם הם נבנו לפני עשרות שנים. הרשויות המקומיות הן הסמכות שאחראית על תקינות המבנים, אך בדיקת יציבות מתבצעת רק לאחר קריאה שמתקבלת לרוב על ידי הדיירים, אלא שהיחלשות של יסודות המבנה אינה נראית בעין בלתי מזוינת, וכשכבר מבחינים בה או בהשפעות שלה על המבנה – זה כבר כאשר הוא על סף קריסה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים