שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » פריצת דרך תביא מזור למחלת הפרקינסון
תקווה ישראלית
מחקר ישראלי עשוי להביא לאנחת רווחה ותקווה חדשה עבור חולי פרקינסון ובני משפחותיהם לאחר שעד כה לא היה ידוע על תרופה יעילה למחלה בשלביה המאוחרים • מחקר ופשרו
רעד בידיים. פרקינסון | צילום: Astrid Gast, שאטרסטוק

חוקרים ישראלים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב הצליחו להגיע לפריצת דרך שתביא מזור לחולי פרקינסון כבר בשלבים הראשונים של התפתחות המחלה.

כעשרה מיליון בני אדם ברחבי העולם סובלים ממחלת הפרקינסון המוכרת כמחלת ניוון שרירים. מדובר במחלה שתחילתה לפי מחקרים רבים, בהפרשת 'דומפין' נוזל העלול להשפיע באופן קוגנטיבי על התנהלות האדם ועלול להגיע לכדי מוות.

מחקרים שבדקו את הנושא גילו כי הסיבה להתפתחותה של בעיה העלולה לפתח את המחלה נעוץ בחלבון בשם אלפא-סינוקלאין הקיים במוחו של כל אדם. לדברי הרופאים כאשר החלבון 'מתקפל' בצורה לא נכונה מתפתחים משקעים רעילים בתאי המוח ואלו מפרישים את ה'דומפין'.

כאשר המחלה בראשיתה עוד ניתן למתן ולהאט את ההתפתחות שלה אך בהמשך ככל שהמחלה מתפתחת יעילותם של התרופות שהומצאו עד כה הוכחו כאינם יעילים.

כאמור, כעת, טוענים חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון כי הצליחו לאתר חלבונים 'מבטיחים' שיכולים לסייע בטיפול מחלת הפרקינסון באמצעות ניתובם באופן 'שיפריע' את מסלול התפתחות המחלה.  

עוד גילה המחקר, כי חלבון בשם BMP5/7 קיים בשיעור מופחת באופן מובהק בתאי המוח של חולי פרקינסון.

בכדי לחקור ממצא זה לעומק, החוקרים הפחיתו באמצעות הנדסה גנטית את ביטויו של החלבון BMP5/7 בתאים המפרישים דופמין במוחם של עכברים. הם מצאו שהפחתה בכמות חלבון זה אכן הובילה להצטברות של משקעי אלפא-סינוקלאין רעילים ומוות של תאי המוח המייצרים דופמין. על בסיס ממצא זה, החוקרים שיערו שמתן חלבון זה עשוי להגן על תאים אלה בחולי פרקינסון.

לדברי ד"ר ברודסקי מהמחלקה לפיזיולוגיה וביולוגיה של התא ב"פקולטה למדעי והמוח" באוניברסיטת בן-גוריון בנגב שהוביל את המחקר: "אכן מצאנו כי טיפול באמצעות BMP5/7 יכול למנוע אובדן תאי מוח המייצרים דופמין וליקויים בתנועה במודל למחלת הפרקינסון בעכברים. ממצא זה מרגש מאוד מכיוון שהוא מציע טיפול, שלהבדיל מטיפולים קיימים, יכול להאט או לעצור את התקדמות מחלת הפרקינסון".

כעת מבקשים באוניברסיטה באמצעות חברת מסחור הידע שלה, להביא את תוצאות המחקר לכדי מימוש קליני. מדובר בחברת Technologies BGN, שכבר הגישה מספר בקשות לפטנטים עבור תגלית זו.

לדברי ד"ר גלית מזוז פרלמוטר, סמנכ"לית בכירה לפיתוח עסקי ביו-פארמה ב-BGN Technologies: "קיים צורך עצום שלא ניתן לספק טיפולים חדשים לטיפול במחלת פרקינסון, במיוחד בשלבים מתקדמים של המחלה – ממצאיו של ד"ר ברודסקי מציעים יעד תרופתי שונה לטיפול במחלה שתטפל במצב הרסני זה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים