שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » דו"ח משרד השיכון: חלה עלייה במחירי הדירות
נדל"ן בצל הקורונה
בסקירה של משרד הבינוי והשיכון על שוק הנדל"ן בתקופת הקורונה נראה כי ישנה ירידה בכל הסקטורים הנסקרים • דווקא בגזרת מחירי הדירות יד 2 באופן תמוה חלה עלייה
עליית מחירי הדירות | צילום: SergeyKlopotov, שאטרסטוק

משרד הבינוי והשיכון פרסם סקירה הנוגעת לשוק הנדל"ן בישראל תחת השפעת הקורונה, כאשר הדו"ח מתריע כי ייתכן והמצב יגרום בשנים הבאות לעודף ביקוש שעלול להוביל לעליית מחירים. בכדי למנוע זאת ממליץ הדו"ח, נדרש להמשיך את מגמת האצת השיווקים ושמירה על היקף התחלות הבנייה כפי שהיה בשנים האחרונות.

בענף הבנייה למגורים נרשמה ירידה חדה של 11% בסך התחלות הבנייה במחצית הראשונה של 2020, לעומת המחצית המקבילה אשתקד, וירידה של 27% בסך התחלות הבנייה ברבעון השני לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.

גם בגזרת ההשקעות בהון למגורים חלה ירידה, כאשר מתחילת השנה ישנו צמצום דרמטי בהשקעות  והיקף ההשקעות עומד על כ-5 מיליארד ש"ח. מגמה זו החלה ברבעון הראשון עם ירידה של 1.2 מיליארד ש"ח (ירידה של 20% בשיעור שנתי) והתגברה ביתר שאת ברבעון השני.

במסגרת איוש המשרות בתחומי הבנייה חל צמצום בכוח האדם: כאשר חל צמצום של כ 18% בעובדי הענף ברבעון השני של שנת 2020. וירידה של יותר מ 50% בביקוש לעובדים בענף.

גם בשיווק הקרקעות חלה ירידה חמורה לאחר שבחמש השנים האחרונות שיווקה המדינה בהצלחה (עסקות ושיווק בפטור ממכרז)  כ-28,000 בממוצע  יח"ד בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. בשנה זו, בעיקר בשל היעדר תקציב מאושר והגבלות החלות בשל מגיפת הקורונה, היקף העסקאות עומד כל כ-17,000 יח"ד, ירידה של 40%. פער אשר צפוי להצטמצם לקראת סוף שנת 2020.

כחלק מהתאוששות מן ההלם שאחז את המשק וכחלק מההתאוששות מהמשבר ניכר כי גם חלה התאוששות בגזרת הביקוש לדירות חדשות כאשר סך העסקאות בינואר-אוגוסט 2020 עמד על כ- 23,400 דירות, לעומת 25,600 בתקופה מקבילה אשתקד.

הנתון אולי הכי מעניין – מחירי הדירות, נראה כי בתקופת משבר הקורונה  – המשיכה מגמת העלייה במדד מחירי הדירות בכל המחוזות, למעט בדירות החדשות, בהן חלה ירידה במחירי הדירות. אם כי, בחודשים יולי- אוגוסט חלה ירידה מזערית במדד מחירי הדירות, לצד עלייה במדד מחירי הדירות החדשות.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: ״הנתונים מאששים את ההערכה שענף הבנייה והתשתית נמצאים במיתון חמור בשל משבר הקורונה המשפיע הן על הביקושים, והן על התחלות הבניה. בעוד שסביר להניח שבתום הסגר והגל השני, יתאושש צד הביקוש לדירות והרוכשים יחזרו למשרדי המכירות, הרי שבצד ההיצע לא צפוי שינוי מהותי בשנה הקרובה בשל קיפאון מוחלט בשיווק הקרקע על ידי רמ״י, תכנון שמדשדש בשנה האחרונה ולא מייצר עתודות קרקע לבניה, הקפאה של הבניה ושל ההתחדשות העירונית לאור התנהלות ראשי רשויות מקומיות באזורי הביקוש, מחסור חמור בעובדים ואי מימוש החלטה להביא לכאן עשרות אלפי עובדים זרים כפי שכבר הוחלט בממשלה, רגולציה שהולכת ומחמירה ומעכבת היתרי בנייה והכבדה של המערכת הבנקאית על תנאי הליווי הבנקאי, תוספת הון עצמי וייקור עמלות – כל אלה ימשיכו להקטין את התחלות הבנייה בשנתיים הקרובות כך שהמחסור החמור בדירות אל מול הביקושים שימשיכו לעלות בתום משבר הקורונה יגדל ומחירי הדירות יזנקו בשיעורים חדים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים