שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » כושר ודיאטה מתונה עשויים למנוע מחלות לב
מחקר
מחקר חדש מגלה כי דיאטה מתונה, הכוללת איבוד של 200 קלוריות ביום, יעילה אף יותר מדיאטת "כסאח" – ואף מונעת מחלות לב וכלי דם. כך תעשו את זה נכון
30 דקות על הליכון, 4 פעמים בשבוע | צילום: Soonthorn Wongsaita, שאטרסטוק

סובלים משמנת יתר? ייתכן שדיאטת "כסאח" היא ממש לא השיטה הנכונה להתמודד איתה. כך לפחות עולה ממחקר חדש שבחן את תגובת המערכת החיסונית וכלי הדם בקרב אנשים בוגרים הסובלים מהשמנת יתר.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת של האיגוד האמריקני למחלות לב, מצא כי מבוגרים עם השמנת יתר ששילבו פעילות גופנית אירובית עם דיאטה שהביאה להפחתה מתונה של קלוריות (200 קלוריות ביום) הציגו שיפור גדול יותר בבריאות הלב וכלי הדם מאשר מבוגרים שבחרו לצאת לפעילות גופנית בלבד, או כאלה ששילבו פעילות גופנית עם תזונה מגבילה יותר.

המחקר בדק את נוקשות אבי העורקים (אֲבִי הָעוֹרְקִים (TA: aorta), או וָתִין, הוא העורק הראשי בגוף האדם, אשר ממנו מסתעפים כל העורקים במחזור הדם הסיסטמי), המהווה מדד לבריאות כלי הדם ומשפיע על מחלות לב וכלי דם.

לשיפור הבריאות הכללית של הלב יכולות להיות מגוון יתרונות, כולל הפחתת הסיכון להתקף לב ושבץ.

מחקרים כבר קבעו בעבר כי פעילות גופנית מקזזת את העלייה הקשורה לגיל בנוקשות אבי העורקים, אך מחקר החדש מצביע על כך שייתכן כי פעילות גופנית בלבד אינה מספיקה. "המחקר הזה מרתק ומדגים כי שינוי צנוע בצריכת הקלוריות ופעילות גופנית מתונה משפרים את תגובת כלי הדם", אמר ד"ר גיא מינץ, שהיה בין החוקרים.

במחקר השתתפו 160 מבוגרים אקראיים בגילאי 65-79, שחולקו לשלוש קבוצות ניסוי במשך 20 שבועות. הקבוצה הראשונה שמרה על תזונה רגילה והגבירה פעילות גופנית אירובית; הקבוצה השנייה התאמנה והורידה 200 קלוריות ליום; הקבוצה השלישית התאמנה והורידה 600 קלוריות ביום.

הפעילות הגופנית כללה הליכה על הליכון במשך 30 דקות ארבע פעמים בשבוע.

החוקרים מדדו את המהירות שבה הדם עובר באבי העורקים של משתתפי המחקר, כמו גם היכולת של אבי העורקים להתרחב ולהתכווץ, וגילו כי למשתתפים שהתעמלו והורידו 200 קלוריות ביום הייתה עלייה של 21 אחוזים בהתרחבות אבי העורקים. כמו כן, הייתה להם ירידה של 8 אחוזים במהירות גלי הדופק. לעומת זאת, לא נרשם שינוי במדדי הנוקשות של אבי העורקים לקבוצה המתאמנת בלבד או לקבוצה שהתאמנה ואיבדה 600 קלוריות ביום.

בהשוואה לקבוצת הפעילות הגופנית בלבד, החוקרים מצאו כי שינויים בגוף, כולל אלה המשפיעים על מדד מסת הגוף (BMI), מסת השומן הכוללת, אחוז השומן בגוף, השומן הבטני והיקף המותניים – היו גדולים יותר בשתי הקבוצות שהורידו קלוריות. עם זאת, מסתבר שהירידה במשקל הייתה דומה בשתי הקבוצות ללא קשר למספר הקלוריות שאיבדו המשתתפים.

המשמעות היא, שאנשים המעוניינים להיכנס לכושר טוב יותר ולשפר את בריאות הלב וכלי הדם כלל לא חייבים לבחור בדיאטה דרסטית ומשטרי אימון קיצוניים כדי לשפר את בריאותם הלב וכלי הדם.

וזה ממש לא מורכב לאבד 200 קלוריות ביום? לדברי ד"ר גיא מינץ, די בלוותר על מנת הצ'יפס או העוגיות שאתם מנשנים בכדי להוריד קלוריות. הדבר נכון גם לגבי משקאות, בין אלכוהוליים ובין אם אינם, "קיצוץ בעודף הסוכר הוא המקום הקל ביותר לחסל קלוריות", הוא מסביר.

שיטה נוספת לאבד קלוריות, היא באמצעות הגבלת מזון מעובד, כולל מזון עתיר קלוריות ומזונות עתירי פחמימות, כגון דגנים. "זה קשור לשינויים המתונים שאתה יכול לבצע על בסיס יומי שיש להם השפעה משמעותית בהמשך הדרך. יש הרבה פחות סיכוי שתצליח לוותר על צריכת המוצרים האלה מכיוון שהוויתור מינימלי למדי וניתנן להשגה בקלות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים