שיתוף
תגובות
כללי » דיון בוועדת חוקה על הדרכון הירוק
הבטחות סרק
פרופ' אש: "התו הירוק היה אמור להתחיל בשלב השני של היציאה מהסגר, כרגע אין מועד.אנחנו בתהליך לאישור מספר בדיקות מהירות ומקווים שזה יבשיל בשבועות הקרובים"
נחמן אש, יולי אדלשטיין, יעקב אשר | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן
דברי יעקב אשר |
צילום: דוברות הכנסת

וועדת חוקה בראשות ח"כ יעקב אשר, התכנסה היום (שלישי) לדיון מעקב אחר התקדמות פרויקט התו הירוק שיאפשר כניסה למקומות ולפעילויות למחלימים, מתחסנים ונבדקים גם בבדיקות מהירות. בדיון השתתפו שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין וממונה הקורונה הלאומי פרופ' נחמן אש.

נחמן אש, יולי אדלשטיין | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

פרופ' נחמן אש הממונה הלאומי לקורונה במשרד הבריאות השיב לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר בנוגע לצפי לתו הירוק: "בנינו את תכנית היציאה מהסגר בשלושה שלבים. השלב השני שהיה צריך להיות כעבור שלושה שבועות בהתאם לחיסונים היה אמור להיות באמצע סוף פברואר עם תו ירוק, אך אני מעריך שלוחות הזמנים ישתנו לאור זאת שרמת התחלואה לא יורדת בהיבט החולים החדשים. הדבר המטריד אותנו היום הוא העומסים על בתיה"ח. התנאים ליציאה היו תחלואה נמוכה, R סביב 1 או פחות ממנו, ושיהיה מספר חיסונים שקבענו. אני לא אומר חד משמעית אך יש לראות בשבוע הקרוב שהתחלואה והעומסים יורדים ואז נוכל לבחון זאת".

עוד אמר כי "היו פרסומים על 5 ילדים שנמצאים בטיפול נמרץ ואנחנו לא יודעים אם זה קשור לווריאנט הבריטי. בוחנים כל הזמן טכנולוגיות חדשות, אנחנו בתהליך לאישור מספר בדיקות מהירות, לא ינשוף, אך בדיקות רוק ומקווים שזה יבשיל בשבועות הקרובים. אנחנו לומדים ממדינות אחרות אך אנחנו רוצים לתקף אותן כי הדיוק שלהן לא גבוה. אנחנו רוצים לבחור את אלו עם דיוק סביר שיוכלו לתת מענה".

בהתייחסו לטענות חברי הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ), הילה שי וזאן ותהלה פרידמן (כחול לבן) על כך שלא מופעלת מדיניות דיפרנציאלית אמר: "לא הצלחנו ליישם מדיניות דיפרנציאלית והיא לא עבדה ולא עובדת, אולי בגלל מאפייני המדינה שהיא קטנה וצפופה ואנשים עוברים ממקום למקום. היכולת לנהל מדיניות זו לא הצליחה. עשינו בוקר בוקר סגרים על ערים אדומות והאפקטיביות הייתה מאוד נמוכה. לא הצלחנו להוריד את התחלואה, כך במג'דל שמס עשינו סגר של 21 יום והתחלואה לא ירדה. אם נפתח בתי"ס בת"א התחלואה תתפשט בצורה נוראית. בנינו תכנית יציאה בשלבים אבל הבעיה היא שיש שחקן חדש של המוטציה הבריטית. לא מעשי לדבר בנקודת הזמן הנוכחית על אפס הדבקה. אין מצב של חסינות עדר שאפשר לפתוח פעילות רחבה ללא הדבקה רחבה ותחלואה קשה".

נחמן אש | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) דרש "פתרונות דיפרנציאליים במקום הענשה דיפרנציאלית"; על חוק הקנסות אמר: הצעת החוק בעבר שדיברה על 20,000 ₪ קנסות כמעט על כל הפרה הייתה דבר לא נורמאלי, נדון בהצ"ח החדשה בצורה שקופה ופתוחה; על משבר בתי החולים: "לעשות קופי-פייסט ל-2020, פקידי האוצר רוצים לשבת בנפרד על כל בית חולים, זה לא נכון לא חכם ויעלה יותר כסף. במקום פלסטר צריך אינפוזיה לווריד

יו"ר הוועדה ח"כ אשר: "הצ"ח שהוגשה בעבר על 20 /25 אלף ₪ קנסות שכל שוטר יכול להסתובב עם פנקס, על כמעט כל הפרה היא דבר לא נורמאלי והייתה על כך ביקורת חריפה מחברי הוועדה בגלל שהייתה מופרזת ואולי בגלל שנעשתה כדי לרצות לחץ הגענו לכל הסאגה הזו".

"אישרנו עשרות קנסות בעשרות דברים, מי אישר? אנחנו פה חברי הוועדה אישרנו בלי שידענו שיהיו בחירות ולא היו על כך ויכוחים בינינו. ההצעה הראשונית הייתה רעה ולא טובה ובהצעה השנייה נדון ונבדוק כמו כל דבר אחר בצורה שקופה ופתוחה. האופן בו מכוונים על אוכלוסייה אחת, זה חלק ממסע הסתה, אני מכיר את החברים והם לא כאלה, זה סוג של מוטציה בבניין הזה, זה לא היה כך. הייתה תקופה שאף אחד לא הצליח להבין מה קרה אצל החרדים שלא הייתה הדבקה וה-R צמח במקומות אחרים. אם היו הפרות הן היו גם אז, של אותם מפרים. לא השתנה כלום".

"בתקופה האחרונה נכנסה כאן המוטציה הבריטית, אולי בציבור החרדי יותר ממקומות אחרים, אבל מתמודדים עם מוטציה שמתפשטת במהירות במיוחד אצל ילדים. כל מתמחה בן יומיים מבין שמוטציה שפוגעת בילדים מהר, תבוא לביטוי גבוה במקום שבו בבניין סטנדרטי יש 300 ילדים, 4-5 גנים בכל בניין משותף. תורידו כבר את העניין החרדי, זה לא קשור. אנחנו הולכים לחיות יחד עוד הרבה שנים, הפרות יש בכל מקום והן בולטות יותר במקומות מסוימים כי זה בולט במקומות של חינוך, אך אם נבדוק עכשיו במשרדים בת"א, ימצאו שם רק עובדים חיוניים?"

בהתייחסו למשבר בתי החולים אמר: "היסטורית יש פה בנייה של פלסטר על פלסטר אבל אני לא רואה במצב בחירות ובתקופת קורונה שעושים היום את התמיכה הממשלתית באותם מקומות שלא נעשו שנים לאחור ולכן הצעתי ואני מבין שקיבלו את הרעיון ומנהלים על כך מו"מ שכמו שידענו לבנות תקציב על סמך 2020 עם מקדמים כאלו ואחרים, לאפשר להם וודאות. אחד ממנהלי בתי החולים הבכירים אמר שתוך כמה ימים לא יהיה לו כסף לאוכל. זה דבר בלתי אפשרי. אני מבקש גם את התערבותך כשר הבריאות, לעשות קופי פייסט ל-2020 ולהזרים כסף כדי שיוכלו בינתיים לחיות ובעזרת השם כשייגמרו הבחירות והקורונה, ידונו באיך לתקצב אותם אחת ולתמיד. פקידי האוצר רוצים לשבת עכשיו בנפרד על כל בית חולים, זה לא נכון לא חכם ובסוף יעלה יותר כסף. במקום פלסטר כרגע צריך אינפוזיה לווריד".

בהתייחסו לדיפרנציאליות אמר: "מאוד קשה לסגור במדינה יחסית קטנה מקומות מסוימים פיקס. הדוגמאות על עובדים חיוניים, בתי"ח, ביקור הורים קשישים ועוד מסבירות. הסגר הארוך על העיר בית"ר לא עשה דבר. צריך לראות מה הפתרונות הדיפרנציאליים במקום הענשה דיפרנציאלית. אם יוחלט על פתיחה של החינוך ויוחלט שאפשר לקחת סיכון מחושב בבתי"ס באזורים ירוקים וצהובים, צריך למצוא פתרון דיפרנציאלי גם לערים כתומות ואדומות, כך שיעבדו חלקית. אם יש מתחסנים ומחלימים שיכולים ללמוד, בתיה"ס יוכלו לתפקד חלקית".

בהתייחסו לבדיקות הסרולוגיות, אמר: "יש קונצנזוס שהחינוך הוא הדבר הראשון שיש להתקדם בו בעת היציאה. דווקא בגילאים של 4 עד 18, זה יעזור בפתיחה כי למרות הווריאנט הבריטי רובם א-סימפטומטיים, ואני פונה להורות לקופות החולים למקד את הבדיקות הסרולוגיות בגילים הצעירים בעיקר באזורי התפשטות".

נחמן אש, יולי אדלשטיין, יעקב אשר | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

ח"כ הורוביץ: "שוב מורחים את הציבור. הסגר יימשך הרבה יותר משבוע, כי עוד שבוע המספרים העצומים לא ירדו. בינתיים העסקים סגורים, הלימודים סגורים, הציבור סגור בבית, אבל איפה שיש בעיה, אתם לא מטפלים בגלל סיבה פוליטית – זה המגזר החרדי, וצריך להגיד את האמת, זה עולם הפוך. אם הייתם סוף סוף עושים מה שצריך, אכיפה דיפרנציאלית – מטפלים איפה שיש בעיה ולא איפה שאין בעיה, כבר היינו יוצאים מהסגר הזה. מערכת החינוך הייתה פתוחה כבר מזמן ולא הייתה לנו כזאת פגיעה כלכלית. אבל בשם האינטרס הפוליטי של ראש הממשלה, אתם עוצמים עין לנוכח ההפקרות בחברה החרדית״

ח"כ משה טורפז (יש עתיד תל"ם): "הבטיחו שאחרי החגים תוצג כאן תכנית מסודרת על הדרכון הירוק. הזמן עובר ויש 529,000 מחלימים ו-1.26 מיליון אנשים שהתחסנו בחיסון השני, אלו אנשים שעקרונית כבר יכולים להיכנס למסלול של הדרכון הירוק. משרד הבריאות צריך להיות בחזית של הובלת הנושא הזה ואני מקווה שהסחבת בעניין תסתיים".

נחמן אש | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

השר אדלשטיין אמר בסיום הדיון כי משרדו התכונן להציג בישיבה את התקדמות פרויקט התו הירוק אך כי הוא מבין את הצורך לתת מענה לדברים שמעלים חברי הכנסת. לאחר דברים אלו קרא ח"כ אלי אבידר לשר אדלשטיין להתפטר: "כשהתמנית אמרת שסגר זה הכדור האחרון. אתה משתמש בכדור האחרון הזה כבר כמה חודשים, תתפטר".

תומר לוטן, ראש מטה מגן ישראל האחראי על התו הירוק אמר כי התו הירוק יונגש באפליקציה שלא תבדיל בין מחלימים, מחוסנים או נבדקים, כולל בבדיקות מהירות, אלא תאפשר כניסה או אי כניסה למקומות ולפעילויות. יו"ר הוועדה, ח"כ אשר סיכם את הדיון ואמר כי "התו הירוק הוא שובר שוויון" וכי הדיון בנושא יימשך בקרוב, בכפוף לאישור ועדת ההסכמות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים